Vattenverksamhet Miljöbalken, 11 kap. Evgenia Pavlovskaia Juridiska Fakulteten, Lunds Universitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Anmälan om samråd enligt 12 kap. 6 § miljöbalken
Advertisements

Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Tvärvillkor Vanligaste bristerna 2009 Larm i stallar m.m. om djurskydd Nya tvärvillkor 2011 Livsmedelssäkerhet Bevattningsregler.
Äldre Tillstånd - Vattendomar
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
LSO på skadeplatsen.
Sammanställning länsstyrelserna
Nya miljöprövningsdelegationer
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Undersökningstillstånd (Minerallagen) •innebär ensamrätt på mineraltillgången •gäller 3 år •kan förlängas år.
Allmänna hänsynsregler
Ändamålsenliga planbestämmelser
Kulturmiljöfrågor i PBL
Lag om skydd mot olyckor
Prövning av vindkraft Peter Ardö, Länsstyrelsen i Halland
Tillståndsprocessen enligt miljöbalken
Restaurering och Miljöbalken (MB) Magdalena Lindberg Eklund (vattenverksamhetsgruppen på Länsstyrelsen) Vad är vattenverksamhet? Måste man söka tillstånd?
8 kap PBL Krav på byggnadsverk m m
Magnus Edström Vattenhandläggare Miljöenheten/Länsstyrelsen
Kammarkollegiet Kammarkollegiets uppgift är att bevaka allmänna miljö- och naturvårdintressen enligt miljöbalken från juridiska utgångspunkter.
Mark- och miljööverdomstolen dom den 24 januari 2012 i Mål M
Strandskydd och miljöpolitik
Bakgrund Länsstyrelserna fick ett uppdrag i regleringsbrevet för 2012, ”uppdrag 57” Länsstyrelserna ska utöva ökad tillsyn enligt miljöbalken av vattenverksamhet.
Handläggning enligt SoL
Samråd Vad en Tävlingsledare bör känna till Fråga: Vad är samråd.
Om Vattenverksamhetsutredningen
Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun
Vattendirektivet Vattenförvaltning
Ny strandskyddslagstiftning
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Skadeersättningsfallen
Förvaltningslagen. Förvaltningslagen Offentlighet och sekretess Tillstånd – Anmälan enligt miljöbalken Tillsyn.
Vem ansvarar för miljön?
På säker grund för hållbar utveckling Vem gör vad, hur och varför? Informations- och diskussionsdag om förorenade områden.
Advokat Anders Linnerborg
Skyltar, tillstånd och tillsyn
DEN NYA KAMERALAGEN.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/9 Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling av förorenade områden.
Kompensationsåtgärder för natur och rekreation
Pär Persson vattenstrateg Enheten för samhällsplanering
Strandskydd PROP. 2008/09: 119.
Risk- och sårbarhet för dricksvattenförsörjning Boden den 9-10 mars 2010 Länsstyrelsen om vattenskyddsområden Malin Andersson Länsstyrelsen i Norrbotten.
Ledningar i kommunägd mark
Risker med förorenade områden i länet
Exempel från MKB 2012 Sökande: ”Emil Svenssons trä och skrot”.
Förvaringsfallet igen, hur angriper vi problemet?
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Jan Darpö, UU Miljöbalken 1 kap. Tillämpningsområde Alla verksamheter och åtgärder Skydda människan och miljön Hushållning Inte bagateller.
Angrepp mot informationssystem Ds 2005:5 Göteborgs Universitet Kristina Ullgren
Fastighetsägarens ansvar för förorenade fastigheter
Generellt biotopskydd Britta Johansson
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
När får man bygga? FAQ OM BYGGLOV OCH SÅNT. Innehåll Klicka på en länk för att komma till svaret.  Vad gäller om man vill bygga en Friggebod? Vad gäller.
Vatten i gränsen mellan stad och land Tilla Larsson Jordbruksverket Vattenenheten i Alnarp.
Förorenade områden Miljöbalken, 10 kap. Evgenia Pavlovskaia Juridiska Fakulteten, Lunds Universitet
Gäller miljöbalken alltid?. De nationella miljökvalitetsmålen.
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Inrätta tätortsnära, kommunala naturreservat!
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Analyserade alternativ
Skydd av dricksvattentäkter i Stockholms län
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Utbildningsdepartementets arbete med den nya förvaltningslagen (2017:900) Anita Stawarz, kansliråd Utbildningsdepartementet.
På gång hos Vattenmyndigheterna
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Återanvändning av avfall
Miljöbalken SFS 1998:808.
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Undersökningstillstånd (Minerallagen)
Presentationens avskrift:

Vattenverksamhet Miljöbalken, 11 kap. Evgenia Pavlovskaia Juridiska Fakulteten, Lunds Universitet

Vatten är en viktig naturresurs som alla behöver. Vattentillgångar ska skyddas. Olika intressekonflikter i vattenområden kan uppstå. Vattenverksamhet kan innebära stora förändringar av natur- och livsmiljöer. Den som vill genomföra en vattenverksamhet behöver normalt söka tillstånd eller göra en anmälan.

Bestämmelserna om vattenverksamhet 11 kap. MB – Definitioner på vattenverksamhet (11:2-5 MB) – Nyttoövervikt (11:6 MB) – Tillståndsplikt (11:9 MB) – Förordning (1998:1388) om vattenverksamhet Rådighet över vatten – Lag (1998:812) med särskilda bestämmelser om vattenverksamhet, 2 kap. Hänsynsregler, 2 kap. MB Hushållningsregler för mark- och vattenområden 3 och 4 kap. MB, 4:6 MB

Vattenverksamhet (Vv): Definition Vv är ett juridiskt begrepp. I tidigare lagstiftning kallades det vattenföretag. Vv definieras i 11:2 MB. Vv kan delas upp i tre olika typer, som juridiskt sett behandlas olika för t.ex. tillståndsprövning – Dessa tre typer är inte alltid väl avgränsade från varandra. HR: Alla arbeten i vattenområden är Vv.

Tre typer av Vv, 11:2 MB 1. Ytvatten → 12:2 MB, 1 p. – Uppförande, ändring, lagning och utrivning av dammar eller andra anläggningar i vattenområden (byggande i vatten) Ex. dammar, vägbankar, broar, bryggor och pirar. – Fyllning (för att åstadkomma en nyttig anläggning) och pålning i vattenområden. – Bortledande av ytvatten (ex. för vattentäkt) – Grävning (ex. muddring, sandsugning) – Sprängning – Rensning (ex. av åar, diken, badvikar) – Andra åtgärder i vattenområden om åtgärden syftar till att förändra vattnets djup eller läge.

Pålning

Muddring

Rensning i vattenområden

Tre typer av Vv, 11:2 MB, fort. 2. Grundvatten → 12:2 MB, pp. -Bortledande av grundvatten, anläggningar för detta Ex. infiltration i grundvatten -Tillförsel av vatten för att öka grundvattenmängden, anläggningar för detta. 3. Mark → 12:2 MB, 4 p. + syftet att varaktigt öka en fastighets lämplighet – Markavvattning; ej avledande av avloppsvatten Ex. dikning, sjösänkning – Skydd mot vatten Ex. skydd mot översvämning

Definitioner (fort.) Med vattenanläggning avses en sådan anläggning som har kommit till genom en vattenverksamhet (11:3 MB). Med vattenområde avses ett område som täcks av vatten vid högsta förutsebara vattenstånd (11:4 MB).

Materiella kravregler 2 kap. MB – 2:6 MB, val av plats. Hushållningsregler i 3 och 4 kap. MB – 4:6 MB – Vattenkraftverk samt vattenreglering får inte utföras i nationalälvarna Torneälven, Kalixälven, Piteälven och Vindelälven.

Nyttoövervikt, 11:6 MB Sammanlagda fördelar måste överväga sammanlagda nackdelar. 2:7 MB → Tekniskt möjligt, miljömässigt motiverat, ekonomiskt rimligt. 11:6 MB innehåller skärpt krav i förhållande till 2 kap. MB – En vattenverksamhet får bedrivas endast om dess fördelar från allmän och enskild synpunkt överväger kostnaderna samt skadorna och olägenheterna av den.

11:6 MB, Nyttoövervikt Nyttan av verksamheten - Kostnader för anläggningen - Skyddsåtgärder - Skada på enskilda och allmänna intressen

Anpassa verksamheten till andra verksamheter, 11:7 MB En vattenverksamhet skall utföras så att den inte försvårar annan verksamhet som i framtiden kan antas beröra samma vattentillgång och som främjar allmänna eller enskilda ändamål av vikt.

Åtgärder för fisket, 11:8 MB Den som vill bedriva en vattenverksamhet som kan skada fisket är skyldig att utan ersättning vidta och för framtiden underhålla behövliga anordningar för fiskens framkomst eller fiskets bestånd. Ex. utplantering av fisk, laxtrappor, minsta vattenströmning.

Tillståndsplikt HR: All vattenverksamhet är tillståndspliktig (11:9 MB) – För vattenverksamhet krävs det tillstånd enligt MB, om inte något annat följer av bestämmelserna i 11 kapitel (11:9 MB, 1 st.). – Den som vill bedriva vv får ansöka om tillstånd även om det inte krävs tillstånd för verksamheten (11:9 MB, 2 st.). Ansökan om tillstånd till vattenverksamhet prövas av mark- och miljödomstolen (11:9 b MB). Ansökan om tillstånd till markavvattning prövas av länsstyrelsen. Anmälan om vattenverksamhet skall, enligt föreskrifter som meddelas av regeringen, göras till generalläkaren, länsstyrelsen eller kommunen.

Undantag från tillstånds- och anmälningsplikten, 11:12 MB Verksamhetsutövaren är ansvarig för bedömningen om det är uppenbart att varken allmänna eller enskilda intressen skadas av vattenverksamhetens inverkan på vatten- förhållandena.

Rådighet över vatten 2 kap. i lagen med särskilda bestämmelser om vattenverksamhet (1998:812). Man måste ha rätt att disponera det område man skall utnyttja för verksamheten. – För att få bedriva Vv skall VU ha rådighet över vattnet inom det område där verksamheten skall bedrivas (2:1).

Rådighet över vatten (fort.) Fastighetsägaren har rådighet över vatten – Var och en råder över det vatten som finns inom hans fastighet (2:2). I rinnande vatten råder vardera sidans ägare över en lika stor andel i vattnet – även om en större del av vattnet rinner fram på den enes fastighet än på den andres (2:3).

För vissa verksamheter behövs inte rådighet Ex. om vattenverksamheten innebär 1. vattenreglering, 2. vattentäkt för allmän vattenförsörjning, allmän värmeförsörjning eller bevattning, 3. markavvattning, 4. vattenverksamhet som behövs för allmän väg, allmän farled eller allmän hamn, osv.(2:4).

Rådighet över vatten (fort.) Staten och kommuner har rådighet över vatten för att bedriva sådan Vv som är önskvärd från allmän miljö- eller hälsosynpunkt eller som främjar fisket (2:5, 1 st.). Den som är beroende av att vattenförhållandena består har också sådan rådighet för att utföra rensningar för att bibehålla vattnets djup eller läge eller för att omedelbart återställa ett vattendrag som har vikit från sitt förra läge (2:5, 2 st.)

Rådighet över vatten (fort.) Utförs rensningar som avses i 2:5, 2 st., får rensningsmassorna läggas på närmaste strand, om det inte medför avsevärda olägenheter från allmän eller enskild synpunkt. Massorna får annars föras till ett lämpligt ställe i närheten.

Skyldighet att avstå vatten vid vattenbrist, 2:10 Den som bedriver en Vv eller råder över en vattentillgång enligt 2:2 är skyldig att vid allvarlig vattenbrist avstå det vatten som är oundgängligen nödvändigt för den allmänna vattenförsörjningen eller för något annat allmänt behov, om vattenbristen orsakas av torka eller någon annan jämförlig omständighet. Den som lider skada genom att avstå vatten har rätt till skälig ersättning.

Att tänka på För att bygga en brygga, och i vissa fall för uppläggning av muddermassor, kan det krävas bygglov. Om den planerade verksamheten riskerar att påverka miljön i ett Natura 2000 objekt som är skyddat av EU:s livsmiljödirektiv eller fågeldirektiv kan en prövning av tillstånd enligt 7:28 a MB behöva ske. Detta gäller även om Natura 2000 objektet som riskerar att påverkas ligger en bit ifrån själva vattenverksamheten.

Frågor?