ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Advertisements

ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
Välkomna Sveriges viktigaste chefer 2 december 2015 Vart är vi på väg…
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Cristian Abrahamsson. Lärares berättelser om engagerande NO-undervisning En Delphistudie om lärares syn på faktorer som skapar engagemang i klassrummet.
Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
LPP – rörelse Dans åk 8 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Pedagogik.
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Kritiskt förhållningssätt
Riktlinjer för betygssättning
Gymnasiearbete 100 p.
Öppet hus Skolans namn Datum.
Formativt lärande.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Mitt utvecklingssamtal HT 2016
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Svenska i gymnasieskolan
Bildlärarens Planeringsbok Åsa F P -16.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Innehåll i och användning av läromedel.
Formativ undervisning – workshop 1 - introduktion
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
LPP – HLR HLR och säkerhet
Vad ser Skolinspektionen?
Insynsbesök på fristående gymnasieskolor år
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Skolledningskonferens
Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen
Lärares planeringsarbete!
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
För Färentuna skola och fritids
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Gymnasiearbete 100 p.
Tips för det praktiska ledarskapet
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Presentationens avskrift:

ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?

”Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.” Skollagen (2010:800,1 kap,5§)

”Vad är syftet med att analysera resultat och vilka svar söker vi?”

Undervisning För att anpassa undervisningen Professionsutveckling Ett stöd för skolans utvecklingsarbete

Resultatanalys i undervisning Anpassa undervisningen och säkerställa att alla eleverna utmanas och utvecklas VARFÖR

Resultatanalys i undervisning Vad visar eleverna för kunnande utifrån kunskapskrav och läroplansmål? VAD

Resultatanalys i undervisning Formativ bedömning – att utvärdera effekterna av undervisning HUR

”Vad behöver lärarna på Spångholmskolan bli bättre på för att fler ska lyckas?”

Elevers behov Lärares behov Skapa förutsättning ar Utveckling och lärande Utvärdering Resultatanalys för det professionella lärandet - Helen Timperley

Elevers behov Lärares behov Skapa förutsättning ar Utveckling och lärande Utvärdering Utveckla skolans förmåga att undervisa så att alla elever lyckas

Identifierade behovsområden ”utveckla noggrannhet och uthållighet. Bli bättre på att ställa frågor och ta ansvar för sitt arbete.”

Elevers behov Lärares behov Skapa förutsättning ar Utveckling och lärande Utvärdering Utveckla skolans förmåga att undervisa så att alla elever lyckas

Identifierade behovsområden Förväntningar och mindset Värdeskapande pedagogik Att planera för och aktivera alla i undervisningen

Elevers behov Lärares behov Skapa förut- sättningar Utveckling och lärande Utvärdering Utveckla skolans förmåga att undervisa så att alla elever lyckas

Forskningsöversikt att engagera elever Mindset och lektioner som engagerar Planera för alla Aktivera alla elever Kooperativt lärande Utveckla elevernas entreprenöriella förmåga Modellandets kraft Värdeskapande pedagogik En skola där eleverna vill vara

Elevers behov Lärares behov Skapa förutsättning ar Utveckling och lärande Utvärdering Utveckla skolans förmåga att undervisa så att alla elever lyckas

Moment A 1.Läs om Carol Dweck 2.Titta på filmklipp The power of yet 3.Läs utdrag ur Erfarenheter från forskning, bedömningsstöd i musik 4.Titta på filmklipp Label limits learning 5.Läs Medfödd begåvning mindre viktigt för toppresultat 6.Titta på filmklipp Undervisningens dramaturgi 7.Läs Dramaturgi i undervisningen Mindset, en lektion som engagerar min

Moment B 1.Titta på filmklipp -Dweck om effekterna av beröm (3:26) 2.Diskussion -Vad var särskilt intressant/mindre intressant/redan självklart? -Vad kännetecknar en effektiv lärandemiljö/-sammanhang/- situation? -Vad kännetecknar en kognitivt engagerande uppgift? 3.Planera -Testa era personliga teorier om vad som engagerar eleverna Mindset, en lektion som engagerar min

Moment C Mindset, en lektion som engagerar i undervisning Observation -Fokuserar på effekterna på elevernas engagemang Vilka skillnader i engagemang och ansvar kan du se -Mellan pojkar och flickor? -Mellan de som är låg-, mellan- eller högpresterande? -Mellan de som sitter långt fram, vid dörren, längst bak, utanför klassrummet? -Beteendemässigt, känslomässigt eller kognitivt?

Moment D 1. Diskutera - Hur effektivt har det vi gjort varit för att främja elevernas engagemang för och förmåga att ta ansvar för sitt lärande? 2. Sammanfatta - Diskutera de viktigaste erfarenheterna ni gjorde under denna del och gör en kort sammanfattning. Mindset, en lektion som engagerar min

Elevers behov Lärares behov Skapa förutsättning ar Utveckling och lärande Utvärdering Utveckla skolans förmåga att undervisa så att alla elever lyckas

Timperleytänk Resultatuppföljning utifrån professionella bedömningar av elevernas förmågor Fokus på allt innebär fokus på inget Toppstyrt innehåll kan störa skolors utveckling ”Kill your darlings” Alla ska lyckas är ett mål och inte en vision

23 s