Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
2-årigt samverkansprojekt
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Skola och arbetsliv i samverkan
Center för Skolutveckling
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Kvalitetsarbetet och redovisningen
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Disposition och utgångspunkter
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
”Draghjälp” kring implementering av allmänna råd för fritidshem
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Generella synpunkter Tydlig och mer lättöverskådlig struktur Bra med gemensam reglering för verksamhetsformer och huvudmän Bra att förskolan blir egen.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Bättre skola Södra Berget Sundsvall Lars Thorin
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Distansundervisning för elever bosatta i Sverige.
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
STABILA OFFENTLIGA FINANSER
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Nämndplan 2015.
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Välkomna till webbinarium- ”Så skapar du slutredovisningen för arbetet med riktade insatser för nyanlända elever”
Karriär för lärare Nuläge Anställningsvillkor Roll o Ansvar
Plan För Ökad Måluppfyllelse
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Systematiskt kvalitetsarbete
Stöd till förvaltningar – arbete med skol- och utbildningsnämnder.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Vill du vara med och bidra till verksamhetens
Arbetsgång Yrkesmässa Leksand
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd

Samverkan för bästa skola Skolverket ska i dialog med huvudmän genomföra insatser i syfte att höja kunskapsresultaten och öka likvärdigheten inom och mellan skolor. (Regeringsuppdrag U2015/3357/S, ) Skoldialogen samverkan för bästa skola

Samverkan för bästa skola Insatserna ska riktas till skolor med låga kunskapsresultat eller med hög andel elever som inte fullföljer sina studier och som har eller bedöms få svåra förutsättningar att förbättra sina resultat på egen hand. (Regeringsuppdrag U2015/3357/S, ) Skoldialogen samverkan för bästa skola

Samverkan för bästa skola Omfattar grundskolan och motsvarande skolformer samt gymnasie- och gymnasiesärskolan Urval av skolor baseras främst på underlag från Skolinspektionen Skoldialogen samverkan för bästa skola ( Regeringsuppdrag U2015/3357/S, )

Samverkan för bästa skola I samverkan med varje berörd huvudman ska Skolverket identifiera insatser som kan stärka huvudmännens förmåga att planera, följa upp och utveckla utbildningen så att kunskapsresultaten i de utvalda skolorna höjs och likvärdigheten inom och mellan skolorna ökar. Skoldialogen samverkan för bästa skola (Regeringsuppdrag U2015/3357/S, )

Samverkan för bästa skola Överenskommelse mellan Skolverket och huvudmannen om hur insatserna ska utformas och genomföras Skolverkets och huvudmannens respektive ansvar och åtaganden ska klargöras Skolverket fattar beslut om att genomföra insatserna Skoldialogen samverkan för bästa skola (Regeringsuppdrag U2015/3357/S, )

Urval Urval utifrån underlag från Skolinspektionen Ca 10 huvudmän väljs ut varje halvår I genomsnitt 3 skolor per huvudman Samverkan med varje huvudman i 2-3 år Skoldialogen samverkan för bästa skola

Metoden Skoldialogen Staten förenar krav på måluppfyllelse med erbjudande om stöd. Staten initierar ett samtal med skolhuvudman och rektor om skolans resultat och utvecklingsmöjligheter Processtöd om nulägesanalys, identifiering av utvecklingsbehov och relevanta utvecklingsinsatser Förhållningssätt : Lyhördhet Respekt Öppenhet Stöd Lyhördhet Respekt Öppenhet Stöd Tydliggörande Pådrivande Möjliggörande Utmanande Tydliggörande Pådrivande Möjliggörande Utmanande Skoldialogen samverkan för bästa skola

Processen från urval till uppföljning Urval Dialog inleds med huvudman och rektor Nuläges- analys och åtgärdsplan tas fram Skolverket beslutar om insatser Överens- kommelse Genomför- ande av insatser, uppföljning och utvärdering Underlag från Skol- inspektionen Ur- valsprocess Beslut Underlag från Skol- inspektionen Ur- valsprocess Beslut Erbjudande om processtöd Första möte ÖK om samverkan och processtöd Erbjudande om processtöd Första möte ÖK om samverkan och processtöd Fortsatt dialog och processtöd Cirka 3 månaders arbete Fortsatt dialog och processtöd Cirka 3 månaders arbete Stöd till egen insats Skolverket anordnar eller samordnar insats Stöd till egen insats Skolverket anordnar eller samordnar insats Ansvarsfördel- ning mellan Skolverket och huvudman Gemensam- ma träffar Kontinuerlig dialog Delredovis- ningar Slutredovis- ning Gemensam- ma träffar Kontinuerlig dialog Delredovis- ningar Slutredovis- ning Samverkan 2-3 år

Utvecklingsinsatser Utvecklingsinsatserna ska baseras på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet stärka likvärdigheten inom och mellan skolor stärka hela skolans uppdrag stärka professionen stärka skolors och skolhuvudmäns systematiska kvalitetsarbete Skoldialogen samverkan för bästa skola

Utvecklingsinsatser Insatser på huvudmannanivå som syftar till att utveckla det systematiska kvalitetsarbetet, Insatser på skolnivå som syftar till att utveckla, kvalitetsabetet, pedagogiskt ledarskap och kvaliteten i undervisningen. Skolverket anordnar och finansierar på olika sätt;  underlättar deltagande i Skolverkets generella insatser  samordnar insatser via extern aktör  skräddarsyr insats  finansierar insatser som huvudmannen själv anordnar. Skoldialogen samverkan för bästa skola