Något om psykodynamisk psykoterapi & psykodynamisk fokusformulering Klinisk psykologi med psykodynamisk inriktning VT-12.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förändringsarbete Enligt Rendahl et al (1995) är en förståelse för förändringen en nödvändig förutsättning för att medarbetarna skall prioritera förändringen.
Advertisements

Men det här är väl ingenting nytt?
Bildterapi En behandlingsform där bildskapande används för uttryck och kommunikation Skapar bilder individuellt eller i grupp för att söka kunskap om sig.
. Att minska stress hos modern under graviditeten har en klart förebyggande effekt för postpartum depression Vilket vi vet påverkar relationen o anknytningen.
Vad innebär det för små barn att växa upp i en våldsbenägen familj?
Det kognitiva perspektivet
Lösningsinriktad Pedagogik.
Södertälje Parallellprocesser i arbetet med familjehemssekreterare och barnsekreterare.
Diagnos- ADHD, Asperger och Borderline
Dept. of Design Sciences, Lund University
MBT i raketfart Per Wallroth MBT-teamet, Psykiatri Sydväst
CBT VID PERSONLIGHETS-STÖRNING
Är din triangel rättvänd? (Den enklaste förklaringen)
Johari-fönstret En modell för kommunikation och relationer, presenterad av Joseph Luft och Harry Ingham.
Vi härstammar från nomadiserande primater som burit barnen
ANKNYTNINGSTEORI Ett sätt att förstå hur barn lär sig relatera till andra människor Familjehemsdag i Västernorrland 21 november 2009 Ingegerd Gavelin.
Borderline och Mentalisering
Fredrik Falkenström Linköpings Universitet
NEUROPSYKIATRISK COACH
Kris och psykiskt trauma - sjukgymnastiska perspektiv
SET Social Emotionell Träning
Up modul 7 -Exponering Billy Larsson Leg psykolog Leg psykoterapeut
Det finns många bildspråk !
Psykiska konsekvenser av missnöje med utseendet
Temadag om sexuell hälsa 13/ Del 5
Livskunskap för de allra yngsta
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
- samhällsfaktorer, faktorer i närmiljö, kultur, etnicitet, kön.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Start & Stegen Tidigt lärande i förskolan
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Humanistiska Perspektivet
Dialektisk beteendeterapi
och anknytningsteorier i bakhuvudet!
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Kommunikation och samspel
Sexologi för KY Kvalificerad vård och omsorg inriktning geriatrik alternativt funktionshinder Margit Leist Hagström
Vad är mentalisering? Joakim Löf Mikael Cleryd.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Vad är en depression? Nedstämdhet eller minskat intresse eller glädje måste föreligga. Dessutom har man minst fem av följande symtom under samma tvåveckorsperiod:
Psykodynamiskt perspektiv
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 1.
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Lärenergi När jag känner :
Introduktion till compassionfokuserad terapi Christina Andersson Leg
Mental hälsa.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Kognitiva perspektivet
DIPLOMERAD GESTALTTERAPEUT, 3 ÅR Relationell terapeututbildning på humanistisk grund- genom teori, praktik och upplevelsebaserad inlärning
Gemensamma faktorer i psykoterapi Billy Larsson Leg psykolog Leg psykoterapeut Fil dr.
McCulloughs affektfobiterapi den 22 maj Utgångspunkter för presentationen 1.Vad utmärker affektfobiterapi? 2.För vem är affektfobiterapi lämplig?
Psychodynamic Diagnostic Manual (PDM) Psychodynamic Diagnostic Manual (PDM) Gunnar Bohman Leg psykolog/leg psykoterapeut Med. Dr. Univ. lektor Stockholms.
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Nyreligiösa strömningar
Självkänsla.
TF-KBT impact of the trauma narrative and treatment length (2011) Deblinger et al
Lektion 1:1 Vad är våld Hur kan våldet benämnas
MÖTET med KBT struktur
Mentaliseringsbaserad terapi
Idag… 4 Utvecklingspsykologi Hur blir man människa?
Mentaliseringsbaserad terapi
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

Något om psykodynamisk psykoterapi & psykodynamisk fokusformulering Klinisk psykologi med psykodynamisk inriktning VT-12

VAD PÅGÅR INOM PDT IDAG? TEORI FORSKNING TERAPI RELATION ALLIANS RELATIONELL/ BRT AFFEKT AFFEKT- AKTIVERING AFT/EFT KONFLIKT

ANKNYTNINGSTEORI UTVECKLINGSPSYKOLOGI/NEUROPSYKOLOGI INTERPERSONELL/RELATIONELL TEORI RELATION TEORI

Definition: enighet mellan terapeut och patient om mål och medel en känsla av värme och engagemang från terapeuten (OBS det är patienternas uppfattning om alliansen som har betydelse för utfallet) balans i autonomi-beroende ALLIANS FORSKNING

Allians och behandlingsutfall Alliansen har konsekvent betydelse för behandlingsutfall 10-20%

MÖNSTER I ALLIANSEN ÖVER TID

Medfödda basaffekter Vad är viktigt? Hur är det viktigt? Vad behöver jag göra? Affektiva förmågor Uppleva Förstå Uttrycka AFFEKT TEORI

DSM diagnoser Affektaktivering/exponering Uppleva Förstå Uttrycka AFFEKT- EXPONERING FORSKNING Gott terapiutfall

Integration Här – och – nu – relationen Reflexion (mentalisering) Metakommunikation Affektupplevelse Affektförståelse affektuttryck

Psykodynamisk fokusformulering Mönster Relationer Affekter Affekt i relationer Konflikt Affekter i konflikt organiserad utifrån våra erfarenheter

Inlärd konflikt Jag är sårbar, känner mig hjälplös, behöver dig…..och då känner jag skam och värdelöshet, och skräck för ensamhet....så jag visar mig stark och oberoende då föraktar och avvisar du mig..

Inlärd konflikt Grundaffekter Hämmande affekter Skam Rädsla Äckel/avsky Försvar Tankar Beteenden Affekter Inlärd förknippning/betingning BARNDOM/ANKNYTNING

Själv-annan-matrisen (RIGs) Jag är sårbar och behöver dig Positivt bemött=jag är bra och du är snäll Negativt bemött=jag är dålig och du är dum/skrämmande Omött eller överväldigande=jag finns inte och världen är ond och farlig

”Upprepningstvång” Optimal närhet = optimal överlevnad Tidig utveckling lägger den neurologiska grunden Guidande scheman Självuppfyllande profetior

Omedvetna processer Grad av uppmärksamhet Distraktion - Dissociation  Selektiv ouppmärksamhet

Terapin KonflikttriangelnPersontriangeln Grundaffekte r Hämmande affekter Försvar Annan då Annan nu Terapeut

Interventioner Här och nu Uppmärksamma Dela Reflektera tillsammans 2-personsperspektivet Metakommunicera Mindfulnes in action

”Rupture – repair” Rupture – fönster in i mönster Repair – korrektiv emotionell erfarenhet

Det var något om psykodynamisk psykoterapi och psykodynamisk fokusformulering.