Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Idag… 4 Utvecklingspsykologi Hur blir man människa?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Idag… 4 Utvecklingspsykologi Hur blir man människa?"— Presentationens avskrift:

1 Idag… 4 Utvecklingspsykologi Hur blir man människa?
Hur lär man känna sina känslor? Gränser-rutiner Åldersadekvat beteende Tonårstider – identitetsutveckling - Fallbeskrivning smågrupper + helgrupp

2 Sensoriskt register Korttidsminne Långtidsminne
Rep: Minnesprocessen Sensoriskt register Korttidsminne Långtidsminne

3 Barns Utveckling Socioemotionell Kognitiv - barnets begynnande förmåga att från födseln utveckla nära och trygga relationer till vuxna och kamrater; att uppleva, reglera och uttrycka känslor på ett adaptivt sätt; utvecklas och lära sig utveckling av de intellektuella funktionerna i vid mening: tänkande, förståelse, beslutsfattande, minne, problemlösande, tolkande, jämförande, bedömande

4 Fosterutveckling Känseln är sinnet som utvecklas först - vid 8-9 v kan fostret vrida på huvudet, vid 12 v greppar fostret mot något som rör vid fingrarna Hörsel – från ca 20 v – fostret reagerar reflexmässigt på höga ljud, visar även att det minns ljud vid upprepning Synen är det ”minst” välutvecklade sinnet under fostertiden - Vid 24 v. – skyler ögonen med handen om det utsätts för starkt ljus vid undersöknin Hjärnan – nervceller bildas mellan 8-20 v, därefter alla neuroner på plats. Hjärnans vikt ökar tiofaldigt fram till födseln Minne för ljud som hörts under fosterstadiet

5 Hjärnans utveckling och dess betydelse för den kognitiva utvecklingen
Neurologisk mognad Vad behöver hjärnan för att utvecklas optimalt? Mycket kunskap om hur barn lär sig och utvecklas - alltid i samspel!

6 Kommunikation Bebis svarar emotionellt Epedemisc trust. Vi är födda att bilda relationer. Våra hjärnor är psykiskt inställda till kommunikation med andra via våra känslor, långt innan vi fått ord. Allan Schore

7 Emotionell utveckling Känsloyttringar
Utvecklingssteg för tydliga känslor: Vid födseln; intresse, upprördhet, äckel, förnöjsamhet 2-7 mån; ilska, sorg/ledsen, glädje, förvåning, rädsla Cirka 1 ½ år: skam, stolthet, skuld, avund, generad Själv-igenkänning och själv-utvärdering

8 Affektreglering Alltid i samspel
Barn Kan Inte Reglera Känslor Själv – förmågan utvecklas långsamt Finns hos 6-månaders babyn tex. att suga på tummen, ha en snuttefilt Små barn kan inte reglera rädsla själva Vid tre års ålder kan barn dölja en känsla Kan känna igen och tolka känslor och använda sig av sk. Social referering vid 7-10 mån ålder, dvs använder sig av andras emotionella reaktioner som riktlinje för eget beteende 2 år – ser sig om efter andra personer reaktioner på beteende - Kan samtala om känslor månader Empatiutveckling

9 Vad betyder skriket? Tidigt lyhört samspel – förutsättningen för att lära sig känslomässig reglering Uppmärksamma barnets signaler - tolka signalen - svara på signalen - i tid - anpassat - över tid, går att lita på

10 Säker hamn, Trygg bas _ Anknytningens kärna
Två motivationssystem: Behovet av närhet Behovet att utforska ”Det är i skärningspunkten mellan dessa båda system som vi ser kvaliteten på relationen mellan barnet och den som tar hand om det.” Pia Risholm Motander

11 Känslor – vilka finns det?
9 stycken grundläggande Vilka mer i nyansen? Glädje, Sorg, Ilska, intresse, förvåning, skam, rädsla, avsky, avsmak

12 Kognitiv utveckling Utforska med alla sinnen Socialt samarbete
Utveckla förståelse av begrepp Minne Problemlösande & kreativitet

13 kognitiv utvecklingen hos spädbarnet
Spädbarnet föds med förmåga till organiserad bearbetning av sinnesintryck, förmåga till uppmärksamhet, minne och inlärning. Alla de nödvändiga mekanismerna för att registrera alla de intryck som möter spädbarnet samt svara på omvärldens signaler finns på plats.

14 Piaget: sensomotoriskt stadium
Piaget menade att från födseln till två års ålder bildas barnets tänkande genom: Byggande av scheman genom att ta in och bearbeta omvärlden genom sinnesintryck och motoriskt utforskande Cirkelreaktioner - genom att barnets ”reflexer” utvecklas till viljestyrda handlingar skapas scheman Imitation Objektpermanens: förståelsen att något fortfarande existerar även när det är utom synhåll Symbolisering Mentala representationer.

15 Uppmärksamhet – nödvändig i all kognition
. Mer alerta: förändras mellan 2 och 3 mån ålder; bättre ögonkontakt . Selektiv uppmärksamhet för objekt vid 4 mån – (stöds av förbättrad synskärpa och binokulär syn!) . 3-9 mån – större flexibilitet och snabbhet i att styra uppmärksamheten . Kvarhållen uppmärksamhet – vid 3 mån, s, ökar gradvis upp till 2-årsåldern

16 Fallbeskrivning Mehmet, 14 år, togs av polis då han fastnat på en övervakningskamera i samband med ett rån med dödlig utgång. På filmen kunde man tydligt se att det som liknade Mehmet höll i kniven som dödade den 63-åriga kvinnan. Fallet är nu överlämnat till de sociala myndigheterna

17 Utvecklingspsykologiska teorier
Psykodynamisk teori De psykodynamiska teorierna lägger stor vikt vid den omedvetna människan som styrs av motstridiga krafter i psyket. Redan tidigt i livet uppstår dessa konflikter där det lilla barnet vill uppfylla sina medfödda behov, ge sig hän åt sina drifter, medan det omgivande samhället ställer krav på henne att ställa dem åt sidan för gemenskapens bästa. Barndomen är det som formar människans personlighet och det som avgör hur hon senare kommer att agera i livet. Enligt Freud finns det alltid orsaker till människors beteenden men de är mycket sällan medvetna om dem, perspektivet undersöker därför människors omedvetna processer för att få dem att förstå varför de agerar som de gör. Moderna psykodynamik: Upplevelsen hos barnet är sann, i det yttre

18 Grundläggande antaganden
Alla psykiska skeenden har mening Det finns omedvetna psykiska skeenden Alla psykiska skeenden präglas av konflikt Psykologisk utveckling sker i faser, där den ena fasen måste lösas innan den andra tar vid Överjag Jaget Detet

19 Psykologiskt försvar Psykologiskt sunda barn bygger upp ett starkt jag som klarar av att handskas med kravet från överjaget och detet (yttre orsaker-inre hantering). Försvarsmekanismerna hjälper till hela livet. Alla psykiska skeenden utvecklas Målet är frigörelse genom kunskap Alla relationer präglas av överföring Insikt! Övning: vilka försvarsmekanismer finns det? Vilka är dina ”bästa”?

20 Psykosocial utvecklingsmodell
E H Erikson Samhällsaspekt Utvecklingen fortsätter under hela livet Åtta olika stadier. Lösning god eller dålig

21 Utvecklingsekologi Bronfenbrenner
Människan i samspel med olika strukturella nivåer i samhället Människor ingår och berörs på olika sätt av dessa nivåer.

22 Utvecklingsekologi Individuella – tex. hjärnans
utveckling, temperament Interaktionella – barnets nära relationer Miljö och samhälle

23

24 Systemteori-att vara en del av lösningen

25 Inlärningsteori  1) Modellinlärning/observationsinlärning - vi ser någon utföra en handling och härmar. 2) Instruktioner - vi läser eller får muntlig vägledning om hur något fungerar eller ska göras. 3) Egen direkt upplevelse/erfarenhet - vi prövar oss fram i tankar, känslor och handlingar.  

26 Att lära in Förstärkare är något som ökar sannolikheten för ett visst beteende. Positiv förstärkning Negativ förstärkning

27 Bestraffning • Rädsla och ilska • Effekten kan vara temporär
• Oönskade beteenden kan vara svåra att straffa konsekvent och omedelbart • Kan vara tvetydig, ospecifik • Kan fungera förstärkande

28 Kognitiv psykologi Kognitiv beteendeterapi Kognitiv terapi
Hur människans beteende påverkas av hennes tankar Schematan Alltid-Aldrig Livsregler Måste-Bör

29 KBT Klassisk beteendeterapi med modern kognitiv terapi = KBT
Fokus på samspelet mellan individen och dennes omgivning, här och nu. Problemlösning, inte orsaker Träning och lärande

30 KT Konstruktivistiska metoden utgår man från patientens bakgrund och historia för att förstå hur han tänker och varför Den interpersonella modellen fokuserar på livets sociala aspekt, möten och relationer mellan människor Boten är insikt = Tänk rätt!

31 Tonårstid Winnicott: det finns bara en bot mot adolescensen – mognad

32 Tonårstiden ställer stora krav på omgivningen
Tonårstiden ställer stora krav på omgivningen. En del av bekymren kring en tonåring beror på att omgivningen misslyckats Tonåren är isolerad – måste starta om. Relationer måste först testas på subjektiva objekt. Tonåringen är narcissistisk Det goda i att låta tonårstiden mogna Tonårstiden innefattar våldsamma krafter. Hjärnans strukturer förändras-träna båda hjärnhalvorna Konditionen byggs för livet

33 Tonåringen accepterar inga falska lösningar. De har en omutlig moral
Var sann mot dig själv – vad är själv? Tonåringen avvisar boten mot adolescensen – kompromiss innebär mognad – omöjligt!

34 Nästa gång Anknytning och Mentalisering
Beskriv (ca 1 A4) en händelse där du riktigt kunde ”förstå” din klient, som förändrade ditt sätt eller klientens sätt att tänka


Ladda ner ppt "Idag… 4 Utvecklingspsykologi Hur blir man människa?"

Liknande presentationer


Google-annonser