J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regional digital agenda för Östergötland
Advertisements

Samarbetsavtal om utvecklingsinsatser i Oskarshamn och Östhammar
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Serviceprogram (RSP) Välkomna Jämtlands län - att längta till och växa i.
 Hans Olof Gottfridsson, Projektledare, Karlstads universitet (CERUT).  Birgitta Bråned-Hartung, Ekonom, Karlstads universitet.  Per Kristian Alnes,
Några fakta om Jämtland
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Interreg Sverige-Norge kvadratkilometer Yta som halva Sverige eller 2/3 av Norge Det berör 3 miljoner människor.
Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll.
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Serviceprogram (RSP) Välkomna Jämtlands län - att längta till och växa i.
Regional digital agenda för Östergötland
Stockholm Nordost! – en vision om regionen år 2030
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
Västsvenska paketet.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Tillväxtanalys uppdrag Bl.a. analysera förutsättningar för utveckling och hållbar tillväxt i olika delar av landet, inklusive tillgänglighet till kommersiell.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana.
Skörda frukterna! Socialfondens växthus för kompetensutveckling.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Tankar från kompetensförsörjningsprojektet
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Vart är Östhammar på väg? Kommunens/tätortens utveckling och framtid
Green Living. Förstudien undersöker förutsättningar för att utveckla marknads- och mötesplatser med syfte att främja företagsutveckling inom klimatsmarta.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
Infrastruktur i Region Norrland - kartläggning
Näringslivsträff EU-programmet Interreg Sverige-Norge Ett medel för den regionala utvecklingen!
Förstudie 2014 ”Socialfonden och kompetensförsörjning i region Örebro” – spår 1.
Förstudie Spårväg syd
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Regionalt folkhälsoarbete i Gävleborg
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Regionalt serviceprogram- Jämtlands län
Strategisk inriktning för Trafikverket
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Regionalt serviceprogram- Jämtlands län
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
Gleshet Gemensamma utmaningar Gleshet Källa: Nordregio.
Ann-Ci Jonsson Akademi Norr.
Regionala styrkor och branschkluster i Helsingborg-Helsingör
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Integration Gävleborg 2.0
Flyktingmottagande och Integration i Jämtlands län Hans Halvarsson, Länsstyrelsen.
Vård- och omsorgscollege Kalmar län
ÅRE KROKOM ÖSTERSUND ÅRE KROKOM ÖSTERSUND ÅRE KROKOM ÖSTERSUND.
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Framtidens Norrköping på C
Ett treårigt utvecklingsprojekt
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Kraftsamling för ökat bostadsbyggande
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Kortsiktig /Långsiktig effekt
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
Regionens samverkansråd
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Närvarande ledarskap för en hållbar välfärd
Vad innebär regionbildningen?
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
”Främja långsiktig samverkan mellan olika samhällsaktörer”.
Resurser och genomförare!
Avesta 2020 Utfallet av det treåriga utvecklingsprojekt som Avesta kommun genomfört med stöd från Region Dalarna.
Presentationens avskrift:

J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund

Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare för företag och organisationer att hitta rätt kompetens. Därmed lättare för företag att växa. En positiv utveckling sprider sig. Genom att förbättra möjligheterna till arbetspendling och göra det möjligt att bo och arbeta i ett större område kan arbetsmarknader växa. Förutsättningarna för denna typ av ”regionförstoring” är särskilt stora efter stråk där det finns järnväg. ”Jämtlandsstråket” mellan Åre och Östersund har stark attraktionskraft och unika förutsättningar att växa.

I alla delar av landet arbetar man för att förbättra pendlings- möjligheter och skapa tillväxt i olika stråk och regioner

Det lyser i Mittnorden!

Kuststråket Gävle - Haparanda 85 mil invånare Mittnordiska stråket Sundsvall -Trondheim 45 mil invånare

Jämtlandsstråket - en del av det Mittnordiska stråket

Jämtlandsstråket Boende och större arbetsplatser (> 50 anställda)

Nära 60 procent av länets befolkning bor efter Jämtlandsstråket. Befolkningsökningen där gör att befolkningsutvecklingen i länet som helhet stabiliseras

Yngre befolkning i Jämtlandsstråket Befolkning Andelar per årsklass i och utanför ”stråket”

Enda området i Norra Sverige med kvinnoöverskott! All forskning pekar mot att det är i områden med kvinno-överskott som de bästa förutsättningarna finns före en fortsatt positiv utveckling.

Omfattande analysunderlag framtaget, bland annat olika planindikatorer för tätorterna efter Jämtlandsstråket

Dagens tågstopp efter Jämtlandsstråket Tåget bör stanna också i Nälden!

I en nyligen framtagen förstudie om ett tågstopp i Nälden konstateras bland annat att ett stationsläge där; Halverar restiden med kollektivtrafik till Östersund från 50 minuter till 23 minuter Kortar restiderna för busstrafiken västerut på E 14 Bidrar till en ökad andel fossilfria resor En ny station i Nälden kostar ca 20 miljoner och återbetalar sig inom 4 år

Scenario 2030 Avstånden har krympt dramatiskt med rimliga satsningar på infrastruktur och trafikering Åre-Östersund minuter snabbare Östersund-Stockholm min Trondheim-Åre minuter Restider kollektivtrafik Källa: Rapport Botniska korridoren

Mål på lång sikt – till år 2030 Jämtlandsstråket är nationellt känt och lockar långväga inflyttare Förbättrad kollektivtrafik med tätare och snabbare järnvägstrafik Fler arbetstillfällen genom fler och större företag Ökad befolkning från dagens cirka 73 tusen till minst 80 tusen i stråket

Mål på kort sikt – under år 2015 Kommunala beslut med finansiering för fortsatt arbete med stråket Stråket med i den regionala planeringen Etablerat och formaliserat samarbete mellan kommunerna kring exempelvis infrastruktur, bostadsplanering och integration Kommunala mål om stationsnära planering Gemensamma konkreta mål om restider, turtäthet, arbetstillfällen och tillväxt Samverkan med andra befintliga kommunöverskridande projekt Konkret planering för tågstopp i Nälden

Mervärden En positiv utveckling i och kring stråket ger positiva effekter också utanför stråket De metoder som utvecklas för gränsöverskridande samarbete, såväl sektoriellt som geografiskt, kan användas i andra delar av länet och landet

”Samhällsplanering för hållbar näringslivsutveckling i Åre – Krokom – Östersund” Tvåårigt projekt fram till Medel från Tillväxtverket Regionförbundet / Region Jämtland Härjedalen projektägare Åre, Krokoms och Östersunds kommun, liksom Länsstyrelsen och Region Jämtland Härjedalen, är medfinansiärer

Projektmodell Styrgrupp –Robert Uitto, Region Jämtland Härjedalen, (Ordf) –Eva Hellstran, Region Jämtland Härjedalen –Karin Österberg, Region Jämtland Härjedalen –Peter Bergman, Åre Kommun –Linus Kimselius, Krokoms kommun –Anders Edvinsson, Östersunds kommun –Susanna Löfgren, Länsstyrelsen Jämtlands län

Projektmodell, forts Projekt och arbetsgrupp –Ida Tureson, Åre kommun –Magnus Dahlin, Åre kommun –Lars Nilsson, Åre kommun –Anne Dahlgren, Krokoms kommun –Sandra Öhrström, Krokoms kommun –Örjan Wiklund, Krokoms kommun –Jenny Jernström, Östersunds kommun –Krister Frykberg, Östersunds kommun –Carina Otterfalk, Östersunds kommun –Hans Halvarsson, Länsstyrelsen –Jan Molde, Region Jämtland Härjedalen (projektledare)