Transportsystemets effekter på socioekonomisk exkludering Jerry Olsson IES, Avd. för kulturgeografi, Handelshögskolan, Göteborgs universitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Carina Begquist Palm, 12 april
Advertisements

Cykelplanering – en fråga om makt Till Koglin FM i Kulturgeografi och doktorand i Trafik och väg.
Framtidens trygghetsboende
Utredningen om män och jämställdhet
Geografi Henrik Carlsson.
Vänsterskolan Feminism 1.
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Metodstöd.
Konsekvenser av förändrade bilkostnader för kvinnors sociala aktivitetsmönster Ulrich Olofsson och Charlotte Alm Linköpings universitet.
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Kommer välfärdsstaten att överleva globaliseringen?
”Genus och miljö” Manligt och Kvinnligt Kultur och Natur
Rättigheter under 1800-talet
Utvandring och invandring
äldre forskning med en inriktning mot mediekonsumtionens sociala former; etnografiskt orienterat, inte minst James Lull och teve- studier ”Television.
Är unga engagerade eller oengagerade i politik?  Lance Bennett  Center for Communication and Civic Engagement shington.edu/
■ Kvinnokommissionen ■ Kvinnokommittén ■ UN Women –sammanslagning av fyra jämställdhetsorganisationer inom FN, from 1 jan 2011 FN:S HÖGKVARTER I NEW YORK.
ROLF BECKMAN 9/ INTEGRATION FN: The goal of social integration is to create “a more stable, safe and just society for all”, in which every individual,
Agenda 1.Begreppet socialt entreprenörskap  Om olika perspektiv på vad socialt entreprenörskap är 2.Sociala entreprenörer som hybrider  Om sociala entreprenörer.
Bylaws and Resolutions Committee
U N G D O M S S T Y R E L S E N Demokrati och mänskliga rättigheter Svenska folkets kunskaper och värderingar.
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
Nya medier + nät = Cyberspace. Cyberspace en vision om ett universum av information och kultur, en gemensam, global, datorgenererad virtuell värld, med.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Prostitution i Norden. Uppdragsgivare och organisatorisk hemvist Nordiska ministerrådet Nordiskt Institut för Kunskap om Kön.
Moria: Tidig feminism.
Bilens roll för människors aktiviteter och subjektiva välbefinnande Cecilia Jakobsson Bergstad Göteborgs Universitet.
EPAs Economic Partnership Agreements Adam Garley Attac Stockholm.
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
FATTIGDOM OCH UTVECKLING
Moria: Tidig feminism.
Funktionsnedsättning innebär dubbel utsatthet i det offentliga rummet – och begränsar därmed tillgängligheten Några exempel: En utvecklingsstörd kvinna.
Energi ur ett genusperspektiv Ulrika Lundberg. Det övergripande målet är att kvinnor och män skall ha samma makt att forma samhället och sina egna liv.
Genus och Kön.
Tiggarna på våra gator – hur ska vi förhålla oss?
ABB och Caterpillar 1 Marcus Larsson marla419. Problem CAT-ABB sour relationship: CAT felt ABB Turbo Systems held them hostage. In CAT:s view ABB dictated.
”Nyckeln till vårt land” Samverkansprojekt mellan Vännäs kommun, Svenska kyrkan och ABF.
Fredrik Idevall Almedalen Foto: Arkivcentrum Örebro Foto: Clifford Shirley.
1 Integrerad samverkan – trendspaning på definitioner Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Farofyllda vägar Annika Winsth Economic Research September 2015.
Barn som växer upp i familjer med våld
Oroligt och riskfyllt 1. Hygglig tillväxt trots allt 2.
Arbetsmarknadspolitiska insatser för kvinnor och män Hur effektiva är programinsatser utifrån ett könsperspektiv? Christer Gerdes.
UTJÄMNINGEN 2013 Kvinnors ekonomiska rättigheter i Sydostasien.
Produktarkitektur Viktor Jakobsson, Fredrik Petterson, Jenny Widmark.
Identitet & livsfrågor Etik och moral. Identitet & livsfrågor Begreppen etik (fr. grekiskans ethos = sed) och moral (av latinets moralis = det som rör.
Migrationsrätt: Legal immigration JL Ida Staffans.
BARNÄKTENSKAP VARANNAN SEKUND GIFTS EN FLICKA BORTBabalu Garg, 15 år, (till höger) fick stöd av vännen Pryanka Garg, 16 år, (till vänster) när hon vägrade.
1 Speltrender Staffan Björk Karl-Petter Åkesson. Vår lekfulla natur.
Law abiding grounds of filing a divorce Jagianilaw.com.
Jämställdhet Vad är det?.
Jämställdhet Vad är det?.
Katolska kyrkan idag Kristendomen = världens största religion. 2,1 miljarder anhängare 65 % katoliker, 23 % protestanter och 12 % ortodoxa. De flesta.
Vi bor i sverige Geografi åk 4.
Acceptans och hinder för miljöbilar i olika områden
Geografiska perspektiv på transporter, del 5
Politisk kommunikation II
Work of a Family law attorney Jagianilaw.com. A Family Law Attorney basically covers a wide range spectrum of issues that a family may face with difficulty.
Geografiska perspektiv på transporter, del 3
We are the world There comes a time When we head a certain call When the world must come together as one There are people dying And it's time to lend.
Kvinnors och barns rättigheter
Lektion 1:1 Vad är våld Hur kan våldet benämnas
Norrköping kommun medarbetarundersökning 2015
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Geografi Henrik Carlsson.
Upplevd tillgänglighet kontra objektivt baserade mått på tillgänglighet i stadsmiljö – därför bör vi bredda vårt fokus Katrin Lättman Margareta Friman.
Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
UNIVERSAL DESIGN OF STREETS AND PUBLIC TRANSPORT STOPS
Jämställdhet.
Flickornas och kvinnornas historia del 4
Presentationens avskrift:

Transportsystemets effekter på socioekonomisk exkludering Jerry Olsson IES, Avd. för kulturgeografi, Handelshögskolan, Göteborgs universitet

Transport disadvantage Transport disadvantage contributes to socioeconomic exclusion, which in itself is the processes whereby individuals are unable or constrained to participate in economic, social or political networks and activities.

Vilka grupper är exkluderade? A) Fysiskt och intellektuellt funktionshindrade ‘For the disabled persons, the ordinary obstacles and barriers not only are multiplied but are expanded well beyond the normal range; gutters become chasms, sidewalks and streets become treacherous paths, stairs may be impossible cliffs, …, layout becomes a maze, maps and models may be uninterpretable’. (Golledge, 1993: 64).

B) Grupper med låg inkomst  Mer ansträngning och tid – Bor ofta vid platser med låg tillgänglighet – Förflyttar sig ofta med långsammare transportmedel (lägre bilinnehav)  Mer tankekraft – Att planera förflyttningar blir problematiskt  Dyrare – I relative termer spenderar grupper med låg inkomst mer av disponibla inkomst på transporter (mätt i procent) C) Äldre människor D) Barn E) Kvinnor generellt, speciellt viss grupper

Vad motverkar kvinnors rörlighet? Keeping women in their place  Nästan överallt i världen är kvinnor den största gruppen som befinner sig i fattigdom  Att ‘hålla kvinnor på plats’ och inskränka kvinnors rumsliga manöverutrymme utövas av:  Regeringar, familjer, hushåll och män  Svårt att vidmakthålla patriarkal kontroll över kvinnor of de får röra sig ‘fritt’ i rummet.  Filmen Thelma and Louise.  Hur uppnås detta?  Binda fötter (foot binding)  Våldtäkt (sällan känner kvinnor att de ‘äger’ gatorna)  Förbud (att cykla, rida, köra bil)  Våld, eller hot om våld, i hushållet  Lagar som ger mannen ensamrätt över vart familjen ska bo, krav om att kvinnor måste slå följe med (eller vara sanktionerat av mannen) en man när dom rör sig utanför hushållet (t.ex. med maken, pappan, bror, far-/morbror)  Lagar som förbjuder kvinnor att sitta vart dom vill när dom åker kollektivtrafik  Kvinnan som hushållets ‘care-taker’, d.v.s. ta hand om hushållssysslor, barn, äldre och sjuka  Ideologier som uppmuntrar kvinnor att uppfattas som ‘fysiskt sköra’, där en ensam kvinna är att betraktas som ‘lovligt’ sexuellt byte och någon som uppmuntrar sexuella inviter  Brist på dagis och äldreboende  Maskulina konstruktioner, t.ex. att bilen anses tillhöra mannen

Vad innebär det att vara transportexkluderad?  Begränsade möjligheter att delta i olika aktiviteter och vara verksam på arbetsmarknaden  Rörlighetsmönster: män vs. kvinnor: resfrekvens, reslängd, restid, transportmedelsval, syfte  I de flesta industrialiserade länder är fattiga, kvinnor och äldre grupper överrepresenterade vad gäller kollektivtrafikanvändning

Är det, och i så fall hur, möjligt att förändra situationen mellan grupper? Hur kan transportrelaterad socioekonomisk exkludering begränsas/elimineras?  Personliga åtgärder är svårt: Svårt att lyftas ur fattigdom om job, hälsovård, boendeförhållanden är utom räckhåll  Andra åtgärder: Förslag???