Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Politisk kommunikation II

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Politisk kommunikation II"— Presentationens avskrift:

1 Politisk kommunikation II
Karlstads universitet IKT-projekt Vt 2010 Paola Sartoretto

2 Politiken och medierna
TV Radio Tidningar Affischer Film Böcker Mobiltelefoner När vi pratar om politisk kommunikation är vi mest intresserade av nyhetsmedia (TV, Radio, tidningar, internet).

3 Forskningsfrågor Effekter – vilka effekter har medierna på den enskilda människan. Hur påverkas vi, som individer, av medierna. Inflyttande – hur påverkas samhället samt politisk beslutfattande processen av medierna. Processer – hur fakta och händelser blir till nyheter.

4 Mediatisering av politiken
Vad är journalister mest intresserade av när de gäller politik? Skandaler Närheten Dåliga nyheter Konflikt/smutskastning Personifiering

5 Journalister och politiker
Varför är politiker viktiga för journalister? Främja sina budskap Stämpel av verkligheten Bli godkända av journalister – bli godkända inom samhället/väljarna. Varför är journalister viktiga för politiker? Uppfylla mediernas ”watchdog” roll Politiker ses som intressanta för läsarna/tittarna Politikerna är officiella källor

6 Nya och gamla medier Effekter Inflytande Form Möjligheter

7 Mediation/ Mediatization
”…as politics becomes increasingly mediatized, the important question no longer is related to the idependence of the media from politics and society. The important question becomes the independence of politics and society from the media” Jesper Strömbäck, 2008:228 Mediated politics – situation där medierna är den viktigaste informationskälla och kommunikationsmedel mellan regeringen och medborgare. Gammalt fenomen Mediatized politics – processer, samspelet mellan medierna och politiker.

8 Media Logic / Political Logic
ML Nyhetsvärderingar Storytelling techniques Journalistikens rutiner PL Beslutfattande processer Maktens distribution genom val eller andra former av delaktighet. ”What is important for people to know”

9 Mediatization ”By mobilizing all available resources in the daily battles to influence and shape the news, mainly by accommodating the wants, needs, and standards of newsworthiness of the media, political and social actors might become successful in the short term, but at the same tiem, their actions reveal the relative insignificance of the political logic as opposed to the media logic.” Strömbäck, 2008: 240

10 Internet?


Ladda ner ppt "Politisk kommunikation II"

Liknande presentationer


Google-annonser