Nationella Kompetensrådet inom funktionshinderområdet En del av Vård- och omsorgscollege Nationellt Kompetensråd inom Funktionshinderområdet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Advertisements

Vid en specifik arbetsplats möter personalen dessa frågor med nyfikenhet och delar med sig av sina kunskaper, men också för att själv lära. I en specifik.
Kultursamverkansutredningen Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet.
Nationella Kompetensrådet inom funktionshinderområdet En del av Vård- och omsorgscollege Nationellt Kompetensråd inom Funktionshinderområdet.
Samverkan mellan myndigheter
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
1 Implementering av nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård i Blekinge Processledare Sten Eklund och RosMarie Nilsson
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Översyn av diplom.
En hållbar organisation
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Uppdrag, roller och ansvar
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Barns Röst Vi arbetar för och med: Barn med NPF år. Vi riktar oss också till: Vårdgivare och föräldrar Vi samarbetar med: KIND och Habilitering &
Problematisering av diplomet
Analysseminarium – ÖK februari
Riktlinjer för betygssättning
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Vård- och omsorgscollege återcertifiering
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Arbetsformer XX vattenråd.
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Erfarenhetsutbyte 25 november
Ny utbildning till Vårdbiträde
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Nationell utbildningsplan för YH-utbildning medicinsk sekreterare
1177 Vårdguiden på telefon - hörnstenar
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
vårdnära administration
Systematisk uppföljning
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Vård och omsorgsutbildning
Utveckling av kliniskt träningscentrum (KTC) i
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Möten och konferenser skyddad natur 2017
Nationella kompetensrådet
Akademikerförbundet SSR
FÖRETAGSBESÖK 2017.
DISI-projekt Tre års mångfaldsarbete på IVF
22 regionala VO-College 91 lokala VO-College 218 kommuner 19 regioner och landsting 90 privata verksamheter 140 gymnasieskolor 181 gymnasiala vuxenutbildningar.
Vi är facket för alla på din arbetsplats – oavsett yrke eller utbildning.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Strategidag Fredagsgruppen
Systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Återkoppling- remisshantering av revidering Västbus riktlinjer
Nationellt likvärdiga YH-utbildningar
Möjligheter till finansiering?
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Barnrättsperspektiv inom socialtjänsten
Hållbar utveckling måste vara
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Kulturskolornas strategidokument
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Nationella Kompetensrådet inom funktionshinderområdet En del av Vård- och omsorgscollege Nationellt Kompetensråd inom Funktionshinderområdet

Nationella Kompetensrådet NKR bildades 2010 och på initiativ av det ESF finansierade projektet Carpe, som drev NKR så länge projektet pågick, dvs tom 30 juni 2014 From 1 juli 2014 är Vård- och omsorgscollege värd för NKR NKR består av representanter från i stort sett alla regioner i landet

Exempel från NKRs arbete – Två möten på Socialdepartementet (VU) – Flera möten med Socialstyrelsen och SKL – Flera möten med Kommunal – Enkät och dialog med brukarorganisationer – Referensgrupp till Socialstyrelsens uppdrag: - Allmänna råd kompetens SOSFS 2014:2 (S) Kunskapsstöd om delaktighet och inflytande i arbetet med genomförandeplaner Uppdrag kring personer med nedsatt beslutsförmåga tvång och begränsningar mm.

Nationella Kompetensrådet Arbetet i NKR har utvecklats från att ha varit en viktig nationell arena för erfarenhetsutbyte och lärande…. till att även bestå av olika arbetsgrupper som bereder och lyfter olika frågor, exempelvis YH och chefers kompetens

Bland de frågor som NKR arbetar med finns Titlar och kompetensnivåer Det finns ett behov av att tydliggöra och synliggöra arbetet och yrken inom området stöd till personer med funktionsnedsättning. Enhetliga titlar kopplade till kompetensnivåer är ett sät t

Titlar och kompetensnivåer Göteborgsregionen GR, med 12 kommuner har varit drivande i arbetet och har infört nya titlar. De har generöst delat med sig av sina erfarenheter och sitt arbetsmaterial till NKR. Arbetet har spridit sig i landet och många kommuner arbetar nu med frågan

Titlar och kompetensnivåer Utifrån Göteborgsregionens arbete: Stödassistent:Gy VO Gy BF M fl Stödpedagog:200 YH 60 HP

Stödpedagog Det finns behov av medarbetare med eftergymnasial kompetens – Stödpedagoger YH utbildning kan vara ett sätt att få den kompetens som arbetsgivaren anser vara relevant (eller 60 relevanta högskolepoäng) Bransch och utbildningsanordnare ansöker gemensamt om YH utbildning. Innehållet i utbildningarna kan se olika ut…

Verksamhetsplan för VO- College I verksamhetsplanen står: Medverka till att ta fram föreskrifter för Yrkeshögskoleutbildningar som har behov av ett nationellt likvärdigt innehåll. Som ett första steg ta fram förslag till innehåll till två eftergymnasiala utbildningar bland annat funktionshinderområdet (och psykiatri). Hela verksamhetsplanen för föreningen Vård- och omsorgscollege ligger på hemsidan vo-college/riktlinjer-och-styrdokument. vo-college/riktlinjer-och-styrdokument

Arbetsgrupp YH En arbetsgrupp i NKR kring YH utbildningar bildades tidigare och har på olika sätt arbetat med frågan. Vid Kompetensrådets möte i oktober 2014 presenterade arbetsgruppen en sammanställning av en enkät som skickats ut till regionerna i landet om hur de ställer sig till en nationellt likvärdig YH-utbildning till stödpedagog

Enkät utskickad via NKR Stort intresse av en YH-utbildning med nationellt likvärdigt innehåll. De flesta tycker att Stödpedagog är ett namn som är bra, då det tydligt visar vad utbildningen syftar till och stärker de nya titlarna. Det lämnades positiva svar både till 200 och 400 poäng Det finns en önskan om att ha möjlighet att ge utbildningen även på distans, för redan anställda med lång yrkeserfarenhet - karriärmöjlighet och ett sätt att snabbt få in kompetensen till verksamheten.

Nationellt likvärdigt innehåll….? För att komma vidare i arbetet och räta ut en del frågetecken genomfördes en work shop med en utökad arbetsgrupp i NKR med medverkan från YH myndigheten i februari Förutom info från YH myndigheten om föreskrift om utbildning med nationellt likvärdigt innehåll så fortsatte arbetet med svaren på enkäten.

Workshop NKR 19 februari 2015 Branschen i landet måste vara eniga om innehållet i en nationellt likvärdig Stödpedagogutbildning Detta måste arbetas med i kommuner och regioner runt om i landet

YH-myndigheten - Föreskrift Förordning (2009:130) gör det möjligt för företrädare för berörda myndigheter och organisationer att inkomma med en begäran om föreskrift för nationellt likvärdigt innehåll En föreskrift innebär, att enbart den ansökan om utbildning till Stödpedagog som har det innehåll som föreskriften anger, blir godkänd (efter prövning mot övriga kriterier)

YH-myndigheten – Föreskrift forts Begäran om nationellt likvärdigt innehåll ska skickas in av berörd bransch. Det är dessa som i samverkan med andra parter (fack, brukarorganisationer) har kunskap om behovet av nationellt likvärdigt innehåll

YH-myndigheten - Överenskommelse Görs mellan branschens alla utförare; kommuner och enskilda utförare i samverkan med fack, brukarorganisationer….. Inte så ”styrd” som en föreskrift

YH-myndigheten - Överenskommelse Möjliggör varianter av utbildningen – under förutsättning att det man överenskommit om finns med Exempel: content/uploads/downloads/2012/04/Fastighetsbra nschens-yrkesroller.pdfhttp:// content/uploads/downloads/2012/04/Fastighetsbra nschens-yrkesroller.pdf

Föreskrift eller Överenskommelse YH-myndigheten har inga synpunkter på hur utbildningen ges, heltid/distans YH-myndigheten lägger sig inte i branschens förkunskapskrav Både föreskrift och överenskommelse underlättar för YH och för branschen och troligtvis för intresserade sökande I höstens regionala dialoger bör fokus ligga på innehåll i gemensam utbildning.

Upplägg och omfattning Antingen som bundna heltidsstudier eller på distans/halvdistans – karriär för redan anställda stödassistenter 200 eller 400 poäng eller…

Innehåll Vid work shopen diskuterades sedan innehåll i en YH utbildning till Stödpedagog. Resultatet av diskussionen presenterades sedan vid möte med NKR. Samma frågor diskuterades även vid NRK:s möte i mars.

Innehåll och uppdrag En förutsättning för att veta vad som ska ingå i utbildningen är att man har klart för sig vilken yrkesroll och uppdrag en Stödpedagog ska ha. Även detta diskuterades – och har förstås arbetats med i de kommuner som infört Stödpedagog rollen Men det behöver arbetas vidare med – lokalt och regionalt.

Hur går arbetet vidare? Under hösten 2015 genomförs regionala dialoger på det sätt som är möjligt i respektive region. Planeras av regionens representant i NKR Det kan vara i samverkan med regionalt VO- College och/eller den regionala utvecklingsledaren i EBP satsningen eller på annat sätt

Övrigt förankringsarbete En work shop tillsammans med utvecklingsledare i EBP satsningen genomfördes i september Arbetsgruppen för YH i NKR kommer att träffas och arbeta vidare den 20 oktober Då genomförs även dialogforum med viktiga aktörer (Socialstyrelsen, Myndigheten för delaktighet, Kommunal, FUB, Autism och Aspergerförbundet, Hjärnkraft och Attention)

Regionala dialoger hösten 2015 Diskussionsfrågor YH Vilket uppdrag har/ kan en Stödpedagog ha? Det vill säga - vad ingår i uppdraget och yrkesrollen? Vilken kompetens (områden) behövs för uppdraget? Det vill säga – vad behöver en nationellt likvärdig YH utbildning innehålla?

Regionala dialoger hösten 2015 Vilka områden är de absolut viktigaste att de finns med- prioritera och motivera varför Vad tänker ni om upplägg och omfattning av utbildningen? Ska den vara 200 YH poäng, det vill säga två terminer? Eller 400 YH poäng, dvs. 4 terminer? Motivera gärna

Regionala dialoger hösten 2015 Har ni andra frågor i samband med detta som ni vill ha svar på i er region så passa på att ta med dem – annars tar ni bort bilden

Vad händer med result aten ? Resultaten från de regionala dialogerna sammanställs i enkel form av NKRs representant i regionen Resultaten skickas sedan in till arbetsgruppen som sammanställer resultatet från de olika dialogerna Någon form av återkoppling beräknas finnas på VO- colleges hemsida första kvartalet Målet är att under första halvåret 2016 göra en ansökan om föreskrift för nationellt likvärdigt innehåll

NKR – en del av VO-College På vilket sätt finns ( eller skulle kunna finnas) samverkan mellan NKR och VO-College regionalt och lokalt? Exempelvis sker de regionala dialogerna kring YH vissa regioner i samverkan med VO-College (Östergötland, Södermanland och ?) Hur kan ”1+1 = 3”?