Vi värderar kvalitet NLS förbundsseminarium 12 - 14 oktober 2005 Gunilla Runnquist.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation har valt oss.
Advertisements

Preliminär Verksamhetsplan 2016 Fysioterapeuterna Västerbotten.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Verksamhet för asylsökande – nytt särskilt regeringsuppdrag till studieförbunden Helene Lindgren, handläggare Uppsala 5/
Kvalitetslyft i skolan. ”Lärarna vill ha extra miljard till skolan” Publicerad: :32 ”Lärarförbundet kräver en miljard extra till skolan nästa.
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Maj Elevenkät Utvärderingar Utvecklings- samtal/IUP F-klass – lära känna-samtal Mars. Kollegial feed-back Analys av medarbetarenkäten Nationella Prov åk.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Styrmodell.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Lärarlöner Löneavtal Statliga satsningar Lokal lönebildning
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
LAG OCH RÄTT Samhällskunskap LPP.
Leda och utveckla en förening
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Kritiskt förhållningssätt
Hur går vi vidare? Vad händer nu?
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Lärandeansatsen i Socialfonden
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Svenska i gymnasieskolan
Skolverket – utvärdering för lärande Jessica Lindvert, chef insatsutvärdering ge en lägesbild av hur vi arbetar med utvärdering i Skolverket, och att.
Fysiskt tvång - fasthållningar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Innehåll i och användning av läromedel.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vi snackar lön!.
Ny vision Samtal om framtiden
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Vad ser Skolinspektionen?
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen
Lärares planeringsarbete!
Gymnasieutvärdering – för utveckling av Din skola
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Bättre skola, Rikskonferens Skövde Peter Fredriksson, GD Skolverket,
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyte Kommunikation Synlighet
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Presentationens avskrift:

Vi värderar kvalitet NLS förbundsseminarium oktober 2005 Gunilla Runnquist

Det här tar jag upp: Våra motiv Begrepp och definitioner Nationella utvärderingar/inspektioner Lärarorganisationernas insatser Hur är läget just nu?

NLS´seminarium 14 oktober: ”Lärarorganisationernas ansvar att stödja och stärka medlemmarna till bättre professionsbaserad utvärdering” (?..) Våra viktigaste motiv: främja yrkes- och skolutveckling bredda kunskapsbasen och stärka yrkets ställning

Professionsbaserad utvärdering Självvärdering m m benämningar = ett förhållningssätt som kan ta sig uttryck i många olika tekniker och tillämpas oberoende av metod MEN FÖRUTSÄTTER: att man vill föra det pedagogiska arbetet framåt genom att fördjupa och utveckla lärandet för såväl elever som lärare

Hur kommer det sig att det, i den miljö där det förväntas ske mest lärande för barn och ungdom, förekommer så litet lärande för de vuxna - för lärarna?

Att reflektera över sin pedagogik ”Vad är det vi gör när vi gör det vi tror att vi gör?”

Extern/nationell utvärdering

NUT proposals A more fundamental rethink of the balance of ‘internal’ and ‘external’ evaluation Schools should conduct ‘self evaluation’ within a flexible common framework Independent validation against the common framework – with the involvement of the teaching profession Schools receive advice, guidance and support to build on their strengths and address any weaknesses

Lärarorganisationernas insatser för att främja skolutvecklingen Exemplet - Sverige

Decentraliseringen har stannat på kommunnivån Centraliserad styrning Vad händer på skolnivån?

Konfrontation eller dialog?

Gemensamma satsningar för att stärka professionen och skolutvecklingen: Albatross Eolus Gyllene länken Attraktiv skola (

Lokala skolutvecklings- grupper Lokala avtal - avsikts- förklaringar Lokala projekt Närmandet till högskolor Karriärtjänster Utvecklingsledare

”Varför gör vi på detta viset?” ”Utgår vi från att vi kan ha fel ökar möjligheten att vi handlar mindre omoraliskt. För detta fordras en kommunikation där skilda uppfattningar möts men där mötet sker med argument och inte med tyckanden eller emotionella tillrop” Alexandersson: Värdera, utvärdera Insikten om att man kan ha fel utgångspunkt eller fel antaganden utgör själva grundprincipen i ett etiskt tänkande

Vi värderar kvalitet - om självvärdering och lärares utvecklingsarbete

Översatt till svenska: ”Självvärdering - vad har skolan att vinna?” Skrift om självvärdering och kvalitet Projektet avslutas hösten 05 Video- inspelat seminarium Skol- ledar- nätverk Temanummer Pedagogiska Magasinet Antologi med artiklar ur PM

gemensam monter med miniseminarier på Skolforum 31 okt - 2 nov

Kritisk massa

Vad sker i Sverige just nu? Inspektionerna av samtliga skolor och vissa förskolor fortsätter, men metoderna ses över Samtliga skolor och förskolor ska från 1 augusti 2005 göra kvalitets- redovisningar

Skolverkets inspektioner bör i huvudsak granska huvudmannens ansvar (Lagar och förordningar, elevers rättigheter, behöriga lärare mm) Inspektionen av skolornas inre arbete borde utgå från skolornas egna granskningar

Lärarförbundets hemsida 11 oktober 2005: Kommentar till Skolverkets inspektionsrapport - När kommunerna sätter budgeten i första rummet får inte eleverna vad de har rätt till. Skollagen och läroplanen sätts på undantag av kommunala beslutsfattare som inte ger lärarna förutsättningar att göra ett bra jobb, säger Eva-Lis Preisz, ordförande i Lärarförbundet. Rapporten visar på betydelsen av utbildade lärare, genom en särskild jämförelse av grundskolor i kommuner med hög respektive låg andel lärare med pedagogisk utbildning. - Inspektionerna visar att i kommuner med många utbildade lärare når eleverna bättre resultat, kvaliteten är jämnare och skolorna arbetar bättre med elever i behov av särskilt stöd, säger Eva-Lis Preisz. - De brister i kommunerna som lyfts fram visar att Skolverkets inspektioner behövs. Nu måste det till konkreta åtgärder i kommunerna, åtgärder som leder till att alla elever får den utbildning de har rätt till, säger Eva-Lis Preisz.

–Vi delar Skolverkets analys att lärarna och skolledningen måste få bättre förutsättningar att följa upp elevernas kunskapsutveckling så att alla elever kan nå målen i skolan, säger Metta Fjelkner. Lärarnas Riksförbund anser att Skolverket lyfter fram viktiga frågor i inspektionen. Kvalitetsfrågorna är centrala och flertalet av de brister som skolverket lyfter fram är redan kända av förbundet, som sambandet mellan ledarskap och kunskaps- och kompetensutveckling. Lärarnas Riksförbunds hemsida 11 oktober 2005

Lärarorganisationernas uppfattning om kvalitetsredovisningarna: (ur yttrande lämnat till regeringen 15 april 2005) ”..alltför detaljerade kriterier och kvalitets- indikatorer kan få negativa effekter för lärarnas självvärdering. De kan uppfattas som mål i sig och bli styrande för olika åtgärder.” ”För att kvalitetsredovisningarna ska nå sitt syfte måste de utgå från lärarnas eget värderings- arbete. Lärarorganisationerna har genom de två tidigare centrala avtalen med Kommunförbundet visat professionens vilja att ta ansvar för verksamhets- utvecklingen.”

En ökande medvetenhet världen över att utvärdering och inspektion av skolor måste utgå från skolornas egen värdering av sin utveckling och beskrivning av sin status

”Att lyfta fram och betona utvärderingens möjligheter att bidra till det som skolan ytterst syftar till: Att stödja barns och ungdomars utveckling både socialt, kunskaps- och värdemässigt, det vill säga utvärdering av det som utgör kärnan i all utbildning.” Mikael Alexandersson

Vi värderar kvalitet NLS förbundsseminarium oktober 2005 Gunilla Runnquist Tack för att ni lyssnade!