VÄLKOMNA TILL NALLENS FÖRÄLDRAMÖTE 2015-09-16. Information Presentation av personal. Stängningsdag under hösten 26 oktober.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

FÖRÄLDRAKOOPERATIVET LÖVET
Välkomna till Förskolan Lodet
Välkomna till Blåa Skor!
En förskola att förundras i!
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Så här jobbar vi på smaragden
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Föräldramöte 12 september 2011
Kommunikationsplan för Förskolechef
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Brev från Pingvinen.
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
En reviderad läroplan för förskolan
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansträff Välkomna.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Pedagogiska året Hanvikens förskola
Rosen hösten 2014 Vår vision:
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Föräldrar enkäten Här är resultatet av föräldrar enkäten om fritidshemmet Rubninen`s verksamhet. Den bygger på 38 inlämnade enkäter.
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Föräldramöte Ht
Förskolan Ekot´s modell för
VÄLKOMMEN TILL KASTANJENS FRITIDSHEM
Läroplansnätverk förskola
Språklig medvetenhet.
Pedagogiska året 2008 Hanvikens förskola Skrindan
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Måsens pedagogiska år 2010 /2011
Systematiskt kvalitetsarbete Björnkällan, Sjöhagen och Skogstorp
Föräldramöte 2013.
Inspirationsmaterial om... Material och förberedelser (ev säkerhet) Aktivitet - vad handlar det om Bild Begrepp, ord, matematik Vad behöver barnen ha för.
Läroplansträff fritidshem
Södertörns nyckeltal - förskolan. Många texter.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Läroplansnätverk förskolan
Välkommen.
pedagogisk dokumentation
Hur kan vi förstå begreppet?
Läroplansträff Välkomna.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Spiggens kvalitetsutvecklingsarbete: Samlingarna Vårterminen 2008.
Kvalitetsredovisning ht-2014 vt Dungen. Normer och värden Hösten 2014 började med reflektioner kring normer och värden. Vi ville utveckla barnens.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Föräldramöte 22 september 2016.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Föräldramöte Välkomna!.
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Verksamhetsbeskrivning
Presentationens avskrift:

VÄLKOMNA TILL NALLENS FÖRÄLDRAMÖTE

Information Presentation av personal. Stängningsdag under hösten 26 oktober.

Uppföljning av sommarverksamhet 2015 Sommarförskola 2015 Första planeringen "Vecka 17" "Vecka 22" Så här blev det (ca) PräGrö Su mm a PräGröSummaPräGröSummaPräGröSumma Vecka Vecka Vecka Vecka Vecka Synpunkter från föräldrar och barn: Vi har fått in 9 svar, mestadels ros. De flesta föräldrarna har varit väldigt nöjda med sommarverksamheten.

En dag på förskolan 06:00 Förskolan öppnar på avdelning Gungan. 07:00 Vi går till Nallen. 07:30-08:00 Frukost i matsalen. Vi kommer för det mesta att gå ut efter frukost då det är städning på Nallen kl 8:30. Förmiddagen ägnar vi åt lek och aktivitet ute/inne med paus för fruktstund. 11:00 Lunch i matsalen. Efter lunch är det vila, sov och fri lek. 14:00 Mellanmål i matsalen. Lek och aktivitet ute/inne. 16:30 Alla avdelningar går ihop på Gungan

Köket Vi samarbetar med köket. Barnen hjälper till med exempelvis mellanmål. Bästa förskolekök i White Guide Junior.

Veckan på Nallen MåndagTisdag Onsdag torsdag Fredag Reflektionstid för Nallens pedagoger 9-10:30. Ubah, Lebibe, Idil och Hami är ute på gården med Nallens barn. Vi arbetar gruppindelat med projekt och annan verksamhet. Planerade och arrangerade erbjudanden till barnen i mindre grupper. Samarbete mellan avdelningar. Pedagogiskt råd och möten för pedagoger. LUNCH 11:00 Verksamheten fortsätter ute eller inne Material finns tillgängligt i miljön för att möjliggöraför barnen att fortsätta sina undersökande lekar

Miljöer inne på Nallen Vi utvecklar hela tiden miljö och material på Nallen utifrån barnens intressen. Grunden består i miljöer för: Läshörna och lugn vrå Samlingsplats med dokumentation, sånger och ramsor Bygg och konstruktion Rolleksrum Skapande och ateljé Pussel och spel Mindre mötesplatser kring exempelvis cous-cous, plus-plus, teknik-bord.

Projekt: Naturvetenskapen möter barnens frågor I början av terminen samlar vi barnens intressen och göranden för att hitta ett projekt att arbeta vidare med. Hur undersöker barnen naturvetenskapliga fenomen i vardagen? Vad kan vi se och fånga upp som lockar många barn? I barngruppen har vi sett att det finns ett stort intresse för småkryp av olika slag; spindlar, sniglar och skalbaggar. Vi utmanar barnen i detta intresse på olika sätt, exempelvis genom att leta småkryp i skogen med lupp och förstoringsglas, se filmer, rita och dega.

Vad visar barnen intresse för hemma?

Närvarande pedagog Att fånga barnens pågående aktivite t och relationer = Dokumenter a Reflektera över det vi ser, känner och hör Ge tillbaka till barnen = Återkoppla Utmana Iscensätta situatione r Vårt arbete bygger på att vara närvarande pedagoger, fånga och dokumentera det barnen gör och säger i dokumentation och återkoppling. Utifrån detta utmanar vi barnen i deras tankar och intressen genom nya erfarenheter och upplevelser. Arbetssätt

Blogg Vi hoppas bloggen blir ett sätt att underlätta information och kommunikation mellan förskola/hem. Utdrag från förskolans läroplan: Föräldrarna ska ha möjlighet att inom ramen för de nationella målen vara med och påverka verksamheten i förskolan. Att förskolan är tydlig i fråga om mål och innehåll är därför en förutsättning för barnens och föräldrarnas möjligheter till inflytande. Arbetslaget ska beakta föräldrarnas synpunkter när det gäller planering och genomförande av verksamheten.

Blogg På bloggen kan ni läsa om: Information Verksamhet och projekt Böcker vi läser, sånger vi sjunger …med bilder på görandet Vi uppdaterar varje vecka. Läs gärna tillsammans med barnen.

Utbyte med en förskola i Norge Nu i höst påbörjades ett utbyte med en förskola i Norge. Pedagogerna har varit och hälsat på oss på Lekbacken. Samarbete med kommunikations-tema där vi arbetar med exempelvis Skype och geocaching som är en form av skattjakt. I första hand de äldsta barnen.

Film The Monkey Business Illusion Hur många gånger passar de vitklädda bollen till varandra?