Ett avstamp för landstingets vilja att flytta fokus från ekonomi till kvalitet och patientsäkerhet och att skapa en förbättringskultur.
Uppdraget
Bäst i Sverige 1. Inga vårdskador 2. Bäst vårdkvalitet 3. Vård utan köer 4. Respektfulla möten
Vårdens utmaningar En åldrande befolkning. Att lyckas rekrytera och behålla personalen. En enorm teknisk utveckling som ger stora möjligheter men som är dyr. Kostnaden för nya, dyra läkemedel. Att minska antalet vårdskador Att hitta arbetssätt som innebär att tillgängligheten ökar.
Ny ledningsmodell, nytt fokus
Professionell kvalitet – Medicinska resultat – Omvårdnad Olika aspekter av kvalitet Tjänstekvalitet – Bemötande – Tillgänglighet
Lean – vår verksamhetsstrategi
Patientsäkerhetsstrategi
Ledning och styrning med fokus på kvalitet
Ny organisationssmodell
Syfte med den nya organisationen Fokuser a Tydliggöra vilka resultat vi ska uppnå Säkra organisering som stödjer Kommunicera
Värdegrundsenkät
Pågående arbete Ny ledningsorganisation för fokus på kvalitet Kvalitetsindikatorer identifieras för utvalda processer Fler processer identifieras
Årets vägvisare
Förändrat ledarskap Ömsesidigt beroende Interagera med andra Bidra med resurser Bidra med kompetens Ständig utveckling Prata kvalitet
Förväntade effekter Patientens bästa väg genom vården Hög kvalitet God kostnadskontroll Ökad medarbetarnöjdhet
Kvalitetsindikatorer Tillgänglighet – Vårdgaranti och kömiljard – Väntetider på akuten Återinläggningar – Oplanerade återinläggningar inom 30 dagar Undvikbar slutenvård Ledtider – Tarmcancer – Prostatacancer Vårdrelaterade infektioner och trycksår Rapportering Lex Maria Nationella satsningar
Bäst i Sverige 1. Inga vårdskador 2. Bäst vårdkvalitet 3. Vård utan köer 4. Respektfulla möten
Så ska vi bli bäst i Sverige Kvalitet i fokus – förflyttat fokus Patientsäkerhet Förbättringskultur God arbetsmiljö Bra system som stödjer våra mål