Entreprenöriellt lärande En odysée ! Christer Westlund
Verksamhetsutveckling ArbeteSystem Nytt arbeteNytt system
Villkor Pedagogen, pedagogiken och systemet behöver möjliggöra för eleven att arbeta var som helst, när som helst, hur som helst, med vem som helst och med vad som helst…
Ställer krav på Pedagogen & elevens planering Elevens inflytande Pedagogen & elevens ledarskap Pedagogen & elevens syn på tid
Elevinflytande A-tid: %B-tid: %C-tid: % Behov hos: Elev Pedagog System
Strategiskt Entreprenöriellt Lärande enligt Me University Strategi Pedagogiska arbetsformer Pedagogens arbete: roll, kunskap och förhållningssätt Systemet: Organisation och Verksamhetsutveckling Nuläge Resultat Autonom person med entreprenöriella kompetenser Personligt ledarskap Förändringsförmåga och lärande Företagsamhet Kunskapsprocess… Mål Tillämpningsprocess… Mål Självkunskapsprocess… Mål Ped. Ledarskap; Stimulans, handledning och utrymme Process för ökad grad av autonomi
Innehållet i processerna Identifiera mål för: Kunskap - Ämnesfördjupning, råvaran Innovation & Tillämpning Hur ska mina kunskaper omsättas till nytta? Skapande och lekfullhet Självkunskap (Inre motivation) Intressen/drömmar Styrkor/talanger Erfarenheter/utmaningar
Skolans uppgift enl Lgr11/GY11 Skolans uppgift är att låta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet. (1.1)
Gratis booklet! Vill du få en gratis booklet? Skicka ett mail till: med uppgift om leveransadress. Vill du besöka en entreprenöriell skola? Konferens i Lerum 17 okt. Maila på adress ovan!
En skola för eldsjälar När drivkraften går från plikt till mening – att organisera och driva en skola för meningsskapande lärande! Organiseringsprinciper Arbetslagsarbete Kontrollsystem Planeringssystem Tidsanvändning Implementering av läroplaner Entreprenöriella kompetenser Kompetensutveckling av elever och pedagoger Ny bok juni 2012