Välkomna Sveriges viktigaste chefer 2 december 2015 Vart är vi på väg…

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
Advertisements

EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Maj Elevenkät Utvärderingar Utvecklings- samtal/IUP F-klass – lära känna-samtal Mars. Kollegial feed-back Analys av medarbetarenkäten Nationella Prov åk.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Catrin Eriksson Biblioteksdagarna Växjö 2017
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Skolinspektionen i Almedalen 2017
En plattform för samhällsekonomisk analys
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Svenska i gymnasieskolan
Skolverket – utvärdering för lärande Jessica Lindvert, chef insatsutvärdering ge en lägesbild av hur vi arbetar med utvärdering i Skolverket, och att.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Välkommen till informationskväll om Anna Whitlocks gymnasium
Varför sitter vi här? – Har du undrat över vad det tjänar till att ha medarbetarsamtal? - Och hur man gör så att det blir effektivt?
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Lärares planeringsarbete!
Gymnasieutvärdering – för utveckling av Din skola
Pär Vikström Utredare Folkhälsomyndigheten 22 september 2016
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Nästa steg regionkalmar.se.
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA
Bättre skola, Rikskonferens Skövde Peter Fredriksson, GD Skolverket,
På gång på Skolverket och i aktuella utredningar
Hållbar utveckling måste vara
Att leda förbättringar i förskola och skola
Barnkonventionen och barnrättslagen
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Presentationens avskrift:

Välkomna Sveriges viktigaste chefer 2 december 2015 Vart är vi på väg…

”Ny” chef med uppdrag att… Styra och leda Pysslingen skolor Öka kvaliteten Stabil ekonomi Vara en del av AcadeMedias styrkedja

Att pyssla med Pysslingen Fokus på utveckling av undervisningen

VÅRA UTMANINGAR LIKVÄRDIGHET -ALLA SKOLOR MÅSTE UTVECKLAS TILL BRA SKOLOR LÄRARNAS BETYDELSE - SÄKRA TILLGÅNGEN TILL KOMPETENTA OCH LEGITIMERADE LÄRARE LÅNGSIKTIGHET - VI BEHÖVER LÅNGSIKTIGHET I VÅRA STRATEGIER

Framtidens utmaningar Skolan är inte enbart lektioner, ämnen, timmar, betyg, examen… Utan också att …lära känna sig själv … självtillit … möta andra … att lära och leva demokrati

Vi är på väg…. Mot framgångsrika skolor i världsklass Utgår från lokala förutsättningar och behov Utvecklar ledarskap Skapar förutsättningar för uppföljning och reflektion kring undervisningens kvalitet Skapar förståelse och en berättelse om vad skolutveckling ska leda till Planerar och dokumenterar Ställer krav på förbättringar Öka vår Kunskap och förmåga att analysera data En tydligare styrkedja

Läraryrket är en profession De dagarna när en individuell lärare kan göra vad hen själv har lust med- bra eller dåligt, rätt eller fel- är räknade och på många håll borta. Läraryrket är en profession med gemensamma intentioner, kollektivt ansvarstagande och ömsesidigt lärande. ( Källa: Hargreaves&Fullan, 2012 s 144)

En skola på vetenskaplig grund Hur kan rektor skapa sig en bild av vilka didaktiska utmaningar skolan står inför? Hur kan skolans undervisning utvecklas långsiktigt och systematiskt i relation till det kunskapsperspektiv som ligger till grund för läroplanerna? Vad krävs av en undervisning som förmår skapa rika förutsättningar för elevers lärande? Hur kan rektor verka för att lärare får förutsättningar för att utveckla undervisningen på vetenskaplig grund?

VAD KRÄVS AV EN UNDERVISNING SOM FÖRMÅR SKAPA RIKA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ELEVERS LÄRANDE?

Vårt fokus 2016 systematiskt utveckla undervisningen Utveckla pedagogiskt ledarskap och kollegialt lärande från 4/6 Basen i arbetet är forskning kring vad som kännetecknar effektiv skolutveckling och undervisning För att andra ska kunna dra nytta av det vi gör lägger vi också på en forskningsdimension genom samarbete med Mälardalens högskola.

Finns lite forskning på systematiskt undervisningsutvecklingsarbete i Sverige. Forskningen kommer att genomföras av Per Kornhall med stöd av forskargrupp på Mälardalens högskola som leds av professor Andreas Ryve. Att vi vill göra det beror på de signaler som finns kring den svenska skolan i forskning och internationella studier. Skolverket skriver: Vårt fokus 2016 Systematiskt utveckla undervisningen, kommer att beforskas

Skolverkets lägesbedömning till regeringen 2015 ”Hela samhället behöver kraftsamla för att skapa en långsiktigt hållbar utveckling för skolan. Alla insatser som görs på olika nivåer i skolsystemet behöver bidra till att stärka förutsättningarna för läraren att skapa en god undervisning i mötet med eleven” Vi tänker bidra till detta

Per Kornhall Kompetensutveckla alla i kollegialt lärande 4 grupper, 1 gång/månad feb-maj aug-dec Kartläggning av pedagogiskt ledarskap Långsiktig skolutvecklingsstrategi

Hur kraftsamlar vi kring skolan och kring undervisningen – lärarens möte med eleven? Här är några tankar att utveckla: Lärares expertområde är kopplingen ämne/undervisning - elevers lärande. Bättre undervisning - inte bättre lärare. Kollegial professionsutveckling. Lärare utvecklas genom att utmanas i och undersöka sin egen praktik. Inget lärande sker i ett vakuum utan det behovs roller/rutiner/lärtillfällen och verktyg. Rektorers roll som ledare i ett lärande, undersökande och utvecklande arbete. En utgångspunkt är observerade brister. Att vara rädd om allas tid. HUR GÖR VI DET?

Lars Svedberg Pedagogiskt ledarskap innebär Gemensamt skapa förutsättningar för -Elevers lärande och lärares undervisning - Stärka professionen genom att leda Lärares kollegiala lärande - Analysera sambanden mellan metoder, elevers lärande och skolans resultat

På väg mot framtiden….. - Visionen - en berättelse - Alla enheter/bolag - Pysslingskyltar på alla enheter Varumärkesbärare Utveckla undervisningen Pedagogsikt ledarskap, kollegialt lärande, relationer Organisation som stödjer - Läsa-skriva-räkna garantin - Mattelyft, ma- projekt - Lärarlyft - Inkludering - integration - Kollegialt lärare - LLS - IT strategier -Skapande skola -Läslyftet -Enheternas olika projekt… Skolutvecklings strategier; Per Kornhall -En kartläggning -Långsiktig skolutvecklings- strategi -Handledning för kollegialt lärande Vad ska vi organisera ? Hur ska vi organisera? Utifrån arbetsprocesser? När ska vi börja? Vem/vilka ska organiseras? Relevanta funktioner? Kompetensbärande relationer?

Modell för utveckling Projekt Utvecklingsarbete Vardagsarbete/nätverk

Mingel Statliga nivån AcadeMedia/Segmentet Pysslingen Varje skolenhet

Segmentet/ AcadeMedia utvecklingsprojekt Förskolan Undervisnings utvärdering Pedagogiskt ledarskap IT för bättre lärande Fritidsstrategi

ATT uppföljningen av undervisningens kvalitet ska ske med olika perspektiv (inkl. skolledning, elever, självskattning) Skol- ledning Själv- skatt- ning Samman- vägning inför medarb. samtal Elev- input AcadeMedia/ Segments nivå

A. Uppföljning av undervisningens kvalitet B. Medarbetarsamtal C. Utvecklingsplan Skol- ledning Själv- skatt- ning Samman- vägning inför medarb. samtal Elev- input AcadeMedias gemensamma modell

Lars Svedberg - sammantaget Undervisningen,undervisningen och undervisningen avgör om skolan lyckas med sitt uppdrag Styrkedjan håller inte ihop. Ansvar och befogenheter förefaller vara separerade Det kompensatoriska uppdraget tas inte på tillräckligt allvar Kunskap och förmåga att analysera data är svagt

BETYGSPROGNOS Hur går det för oss Ingela?