Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Betygssättning i praktiken
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Om de nationella proven i år 3 av Bettan Källgren
Engelska.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Välkomna 28/
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Förskoleklassen på Södermalms skola
¡La Primavera ha llegado!
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Svenska p Svenska p.
Föräldramöte
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Ett arbetsområde om poesi
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
© Steve Wretman & Helena Moreau
SVENSKA.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Språkutvecklande förhållningssätt
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Språklig medvetenhet.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Stadsbidrag Läsa-skriva-räkna.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
 Catharina  Elisabet  Evalena  Jennie  Ulrika.
Litteratur.
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
Välkomna till kvällens föräldramöte i klass 2a.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Ljungbackens skola Föräldrafrukost Tisdagen den 6 oktober 2015
SUA – Skriva.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Läslyft – läskompetens i styrdokument och undervisning.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
SKRIVA TEXTER Vad är uppgiften? Berätta om det inte något annat! Skriv mycket! Bättre med lång text och fel än lite och rätt. Några exempel på bisatser.
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
4 processer att behärska:
Reklam Vem får synas och hur?.
Välkommen till svenska 1
Korta filmer i min SFI undervisning
Svenska som andraspråk 3
Matspjälkningssystemet
Mål v 8 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner och fråga efter kompisarnas tankar och kunskaper. Du kan uttrycka dina åsikter och bemöta andras åsikter.
Planering november – kurs D Tema kultur
Svenska – skriva berättelser
Argumenterande tal i en np-version
Mål v 7 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner och fråga efter kompisarnas tankar och kunskaper. Du kan uttrycka dina åsikter och bemöta andras åsikter.
Föreläsning Svenska II
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Utvecklingssamtal 6a vårterminen 2018
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Årskurs 3 Sjöstadsskolan
Argumenterande text.
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa en ljudenlig kortare mening. Läsa en kortare elevnära text och förstå innehållet. Återberätta handlingen muntligt utifrån en egen läst, elevnära, text. Läsa och förstå enkla instruktioner och faktatexter samt elevnära skönlitterära texter. År 1-3 (Eller efter en första del i undervisningen) Med hjälp av samtal och intensiva textstudier kunna läsa och förstå faktatexter som motsvarar elevens kunskapsmässiga mognad Med hjälp av samtal och intensiva textstudier kunna läsa och förstå litteratur som motsvarar elevens åldersmässiga mognad År 4-6 (Eller efter en första del i undervisningen)

Skriva bokstäverna, stora och små Skriva ljudenliga ord Skriva med mellanrum mellan orden Skriva de högfrekventa småorden t ex: jag, till, och, en, ett, som Skriva korta meningar Skriva läsligt för hand Stava högfrekventa småord t ex: jag, till, och, en, ett, som Kunna stava ord som eleven ofta själv använder i skrift och ord som är vanligt förekommande i elevnära texter. Använda stor bokstav, punkt och frågetecken i egna texter. Skriva berättande texter med tydlig handling Skriva enkla och elevnära faktatexter och instruktioner där innehållet klart framgår. År 1-3 (Eller efter en första del i undervisningen) Skriva olika slags texter, i de sammanhang som behövs för arbetet År 4-6 (Eller efter en första del i undervisningen)

Lyssna och förstå enkla instruktioner Ge enkla instruktioner Muntligt berätta om och beskriva vardagliga händelser så att innehåll och handling på ett tydligt sätt framgår Samtala om frågor och ämnen hämtade från egna och andras erfarenheter, texter och bilder genom att ställa frågor, framföra egna åsikter och ge kommentarer. År 1-3 (Eller efter en första del i undervisningen) Muntligt berätta och redogöra så att innehållet blir begripligt för åhöraren. Kunna delta aktivt i samtal utifrån sin förförståelse och åldersmässiga mognad. År 4-6 (Eller efter en första del i undervisningen)