Vellinge.se Välkomna till verksamhetsråd!. Vellinge.se Dagordning Resultatanalys förskola och skola Ombyggnaden, evt frågor Skola: Fördjupad dialog kring.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Den nya skollagen.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Hej och välkomna!.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Föräldramöte Ht
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Tidiga insatser för barn i förskolan
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
1 Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar Katthults förskola 17 respondenter - svarsfrekvens 61% April 2015.
Nämndplan 2015.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
9/18/2016 Föräldraenkäten 2015 Förskola Lindebo. 9/18/ Vilken avdelning går ditt barn på? Lindebo 1.Nalle Puh28 (35%) 2.Peter Pan18 (22%) 3.Robin.
9/20/2016 Föräldraenkäten 2015 Förskola Skogsgläntan.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
1 Mitt barn är en NamnAntal Flicka27 Pojke26 Väljer att inte besvara frågan1 Total54 Förskolan Luleå 2016-Kläppbackens förskola.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Brukarenkät Tillfrågade grupper och svarsfrekvens Föräldrar i familjedaghem (35% svar) Föräldrar i förskola (74% svar) Föräldrar i förskoleklass.
Hjärtligt välkomna till oss på Hörningsnässkolan Föräldramöte september 2016.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
Föräldraenkäten 2015 Förskola Ekebo
Regiongemensam elevenkät 2016
Verksamhetsuppföljning September 2017
Föräldraenkäten 2015 Förskola Trollhassel
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Klagshamns rektorsområde
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
Regiongemensam elevenkät 2016
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Främjande miljöer för lärande, utveckling och hälsa
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Enkät i gymnasieskolan 2015
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Personen från Skolverket
Samverkansråd
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Vellinge.se Välkomna till verksamhetsråd!

Vellinge.se Dagordning Resultatanalys förskola och skola Ombyggnaden, evt frågor Skola: Fördjupad dialog kring fokusområden V klass riktlinjer Förskolan: Fördjupad dialog kring fokusområden V-klass

Vellinge.se 26 av 27 elever, 96% erhöll gy-behörighet av 27 elever, 81% nådde kunskapskraven i samtliga ämnen

Vellinge.se Resultat nationella prov MA ÅK % godkända på samtliga delprov enligt nationell kravnivå 87% godkända på samtliga delprov enligt nationell kravnivå Resultat nationella prov SV ÅK

Vellinge.se Resultat nationella prov 2015, ÅK 6 BetygABCDEF- Antal elever Svenska0%19%28%25% 3%= 1 st0%32 Matematik 9%= 3 st16%38%22%13%3%= 1 st0%32 Engelska 28%= 9 st22%31%3%9%3%= 1 st 32 Fysik 10%= 3 st20%37%27%7%= 2 st0% 30

Vellinge.se Resultat nationella prov 2015, ÅK 9 BetygABCDEF- Antal elever Svenska0%7%= 2 st26%30% 7% = 2 st0%27 Matematik 0% 7%= 2 st44%33%15% = 4 st0%27 Engelska 4%=1 st15%= 4 st37%26%11%0%7%= 2 st27 Historia 0% 22%63%15% = 4 st0%27 Kemi0%4%= 1 st22%37%33%4%= 1 st0%27

Vellinge.se Summering av resultat åk 6-9 Åk 6-9 Antal elever i åk 6-9: pojkar53 flickor Antal elever som inte nådde kunskapskraven10 pojkar 5 flickor Av de 15 elever som inte nått kunskapskraven, bedömer vi att 10 pojkar och 2 flickor har förutsättningar för att klara kunskapskraven i samtliga ämnen.

Vellinge.se Studie av Mikael Björklund Meritvärde Herrestorpskolan VT 2013 Kommunen Vt 2013 Diskrepans i poäng/procent Flickor p / 13,5 % Pojkar p / 6,7% Medelvärde213, ,4 p/ 10% Meritvärdet på Herrestorpskolan ligger ca 10 % lägre jämfört med kommunen Pojkarna ligger i snitt 7procent lägre än flickorna. (Tab 1). Flickorna har dock större diskrepans mot kommunen än pojkarna

Vellinge.se Skillnader mellan pojkars och flickors slutbetyg Skillnader i medelslutbetyg mellan flickor och pojkar. Svenska4,34,22,0 Engelska1,25,7-0,5 Matematik1,5-0,3-1,4 Tabell: Skillnader mellan flickors och pojkars slutbetyg på Herrestorpskolan Röda värden markerar att flickorna ett högre betyg än pojkarna Blåa värden att pojkarna har högre betyg än flickorna.

Vellinge.se Analys av våra resultat Flickor och pojkars motivation ser olika ut. Pojkar saknar i högre utsträckning ”coolfaktor” kring studierna och därmed studiemotivation Flickor motiveras ofta genom att vara ”duktiga”, vilket i en del fall leder till stress

Vellinge.se Insatser utifrån analys och studiens slutsatsser Arbeta med elevers föreställningar om sig själva och sitt lärande Vi behöver se över våra undervisningsmetoder Arbeta systematiskt med exempel på A och C nivå. Ämneslänkar (Skanör) för likvärdig bedömning och betygsättning Kompetensutveckling, Läslyft och Matematiklyft Familjecentralen – tidigt föräldrastöd

Vellinge.se Extra anpassningar, särskilt stöd och extraordinärt stöd Förstärkt med specialpedagoger F-3, 4-6 och 7-9 Anställt speciallärare 50 % och skolcoach 40 % Projekt SPSM har ökat kompetensen Flexibelt resurscenter för åk 4-9, ” Viljan” Öppet även elever, som behöver mer utmaning. Specialpedagoger har tät kontakt med lärarna kring planering och innehåll Skiljer på generella anpassningar och särskilt stöd och extraordinärt stöd.

Vellinge.se Svarsfrekvens Elever mycket hög andel Personal nästan 100% Vårdnadshavare för låg för att ha validitet 7. Qualisutvärdering skola/fritidshem

Vellinge.se Fokusområden utifrån enkätresultat Trygghet och trivsel Lust till lärande/delaktighet Studiero 7. Utvecklingsområden Qualis

Vellinge.se F-2 Trygghet och trivsel Mycket höga resultat med ett snitt på ca 93% 95% trivs i skolan 94% känner sig trygga och säkra 99% nöjda med sin skola och fritids Väl godkända resultat med ett snitt på ca 81%, dock är resultatet på vissa frågor inte över 70% 84% trivs i skolan 91% känner sig trygga och säkra 71% nöjda med sin skola 3-9 Trygghet och trivsel

Vellinge.se 7. Trygghet och trivsel Något sjunkande resultat för: Hur åk 3-9 elever upplever att de följer regler Trivseln i åk 3-9 F Jag trivs i skolan Jag känner mig trygg och säker i skolan Jag följer de regler som finns i skolan ,58682

Vellinge.se 7. Trygghet och trivsel Något sjunkande resultat för hur personalen upplever att: Vi vuxna reagerar på regelbrott, diskriminering och kränkande behandling Förhållandet mellan personal och elev kännetecknas av förtroende och ömsesidig respekt. 89,59488

Vellinge.se 7. Trygghet och trivsel Utvecklingsområden: Ömsesidig respekt elever /vuxna Livsviktigt Motverka vandalism genom meningsfull skola och fritid

Vellinge.se 7. Trygghet och trivsel Åtgärder: Tydlig konsekvenstrappa gentemot elever, vårdnadshavare och pedagoger Förankra/förtydliga kring kultur och förhållningssätt, Underlätta administrationen kring Incidentrapportering Samverkan med trygghetssamordnare Patricia och Mats, rapport rapport Gemensamt arbetsområde från förskolan till årskurs 9, HandlingsplanHandlingsplan Lpp F-3, 4-6, 7-9F Likabehandlingsdag 18/9 Likabehandlingsdag Extra stöd till åk 5 och föräldramöte i åk 5föräldramöte

Vellinge.se F-2 Lust till lärande/delaktighet Låg grad av delaktighet ca 45% Hög grad av lustfyllt lärande ca 91% 97% tycker lärarna är bra 99% är nöjda med skolan Låg grad av delaktighet ca 61% Låg grad av lustfyllt lärande ca 64% Förtroende för lärarna ca 83% 71% är nöjda med skolan 3-9 Lust till lärande/delaktighet

Vellinge.se F-2 Lust till lärande/delaktighet Insatser Delaktighet: Fritidspedagogers samverkan med skolan ska ta ett avstamp i deras förmåga att kartlägga elevers föreställningar om sig själva, förmåga till samspel och färdigheter SYV plan med koppling till elevers vardag. Ta avstamp i barns tankar och lekar. Insatser Delaktighet: SYV projekt med UF som utgår från elevers drömmar och tankar om sin framtid Lustfyllt lärande: Strukturerade verksamhetsbesök med återkoppling med tydligt fokus på drivkraftsdimensionen i lärandet. Förtroende för lärarna: Arbeta ännu mer aktivt med den psykosociala arbetsmiljön. Ingripa direkt och kraftfullt vid regelbrott. Samtidigt arbeta förebyggande med livskunskap 3-9 Lust till lärande/delaktighet

Vellinge.se F-2 Studiero 2014 är 68% nöjda med studieron Ökning med 36,5 %enheter sedan : 31,5% 2013: 77% 2014: 68% (Ny organisation och två nya lärare i f-klass under läsårets gång.) 2014 är 54% nöjda med studieron Stadig minskning med totalt 10% enheter sedan : 64,2 % 2013: 59% 2014: 54% Har uppstått en del osäkerhet kring roller och förhållningssätt med den nya organisationskulturen. En förvirring som vi tror håller på att vända efter förtydliganden. 3-9 Studiero

Vellinge.se F-2 Studiero Insatser: Likabehandlingsdag Tema trygghet/trivsel F-9 Skolcoach 40% Specialpedagog 100% F-3 Ytterligare 100% lärare för minskade gruppstorlekar F-3 Insatser: Likabehandlingsdag Tema trygghet/trivsel Klassrumsregler Förtydligande av konsekvenstrappan Extrainsatser med skolpsykolog och kurator i åk 5 ”You go girl” och ”Din bror” i åk 5 ”You go girl” i åk % specialpedagog i åk % specialpedagog i åk Studiero

Vellinge.se Herrestorps förskola utifrån tillsyn

Vellinge.se Utvecklingsområde utifrån tillsyn och föräldraenkät 2013/2014 fokus på matematik och naturvetenskap möjligheterna att påverka förskolans arbete med barnets utveckling och lärande möjligheten att vara delaktig i förskolan utvärdering och förbättring av verksamheten användandet av modern teknik utemiljön organisation

Vellinge.se Vi behöver utveckla och bli bättre på: att visa hur vi arbetar med naturvetenskap och matematik kollegialt lärande och pedagogisk utveckling att informera föräldrar om vårt arbete på förskolan hur vi informerar våra föräldrar utveckla vårt användande av modern teknik Vellingebostäder rustar upp utemiljön tydliggöra organisatoriska strukturer på förskolan

Vellinge.se Analys Qualis föräldraenkät nov/dec-2014 Barnen trivs, 96% av föräldrarna instämmer helt eller till stor del i detta. Detta har ökat, i oktober 2013 var det 94%. Personalen engagerar sig i mitt barn, 90% av föräldrarna instämmer helt eller till stor del i detta. Denna siffra låg på 80% år Förskolan erbjuder en utvecklande verksamhet för mitt barn. Här instämmer 89% av föräldrarna.

Vellinge.se Så här gör vi för att förbättra kommunikationsvägarna till våra föräldrar Informerar på föräldramöte, förskolechef om övergripande verksamhet och personal om respektive avdelnings verksamhet. Informerar i månadsbrev Sätter upp dokumentation fortlöpande på avdelningarna Bjuder in till delaktighet i verksamhetsrådet Äntligen V-klass i förskolan!? Vara aktiva i sociala medier och visar utåt vad vi gör

Vellinge.se Såhär arbetar vi med pedagogisk utveckling PUG – pedagogisk utvecklingsgrupp med en fast person från varje avdelning som träffas regelbundet kring ett givet pedagogiskt tema som lärmiljöer eller dokumentation De tar med sig och förankrar diskussionen och lärandet ute på avdelningarna.