Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Regiongemensam elevenkät 2016

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Regiongemensam elevenkät 2016"— Presentationens avskrift:

1 Regiongemensam elevenkät 2016
Lillegårdsskolan ÅK5 Skolrapport

2 Om undersökningen Redovisning och beräkningar
Den regiongemensamma elevenkäten har genomförts sedan 2011 och innefattar samtliga GR:s medlemskommuner. I år är första gången som Härryda deltar i den gemensamma undersökningen, tidigare år har man genomfört den på egen hand. Den gemensamma undersökningen omfattar alla kommuners grundskoleelever i årskurserna 2, 5 och 8 samt gymnasieelever i årskurs 2. Undersökningen har genomförts som en webbenkät. Varje elev har fått ett brev med en unik kod som ger tillgång till enkäten, och frågorna besvaras därefter på lektionstid. Redovisning och beräkningar I huvudsak har frågorna svarsalternativen Stämmer helt och hållet, Stämmer delvis, Stämmer ganska dåligt, Stämmer inte alls samt Vet ej. Frågan om helhetsbedömning har istället en tiogradig skala. Några olika typer av resultatvärden redovisas i rapporten. Svarsandelar – andelen av alla som besvarat enkäten som valt respektive svarsalternativ Indexvärde – beräknas per frågeområde och motsvarar genomsnittlig andel som svarat Stämmer helt och hållet eller Stämmer ganska bra på de ingående frågorna Medelvärde – beräknas av andelen som valt respektive svarsalternativ på varje fråga. Personer som svarat Vet ej exkluderas i denna beräkning

3 Jämförelse frågeområden
Nedan visas det sammanräknade indexvärde per frågeområde för varje år (andelen som är positiva). Resultat jämförs också med genomsnittsvärdet i hela kommunen och bland GR:s 13 medlemskommuner 2016. 2011 2012 2013 2014 2015 2016 Partille ÅK5 ÅK5 Trivsel och trygghet 89% 98% 92% 91% 93% 94% 90% Delaktighet och inflytande 80% 83% 74% 77% 71% 75% Skolmiljö 76% 78% 67% 72% 69% 70% Kunskap och lärande 88% 85% 87% Bemötande 86% Fritidshem 79% 60% 84% Helhet Skolrapport • Lillegårdsskolan ÅK5 Rapporten bygger på svar från 48 elever av 50 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 96.0%

4 Jämförelse frågeområden 2016
Sammanräknat indexvärde (andel som är positiva) per frågeområde samt genomsnitt för kommunen och bland GR:s 13 medlemskommuner 2016. Skolrapport • Lillegårdsskolan ÅK5 Rapporten bygger på svar från 48 elever av 50 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 96.0%

5 Jämförelse frågeområden per kön
Nedan visas det sammanräknade indexvärde per frågeområde uppdelat på kön. Som referens visas också genomsnittsvärdet för årskursen i hela kommunen och för hela GR. 94% 91% 97% 89% 90% 83% 71% 95% 75% 72% 67% 77% 69% 70% 85% 87% 88% 84% 81% 80% 74% 78% 96% Alla Pojke Flicka Partille ÅK5 ÅK5 Trivsel och trygghet Delaktighet och inflytande Skolmiljö Kunskap och lärande Bemötande Fritidshem Helhet Skolrapport • Lillegårdsskolan ÅK5 Rapporten bygger på svar från 48 elever av 50 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 96.0%

6 Jämförelse - Trivsel och trygghet
Nedan redovisas för varje frågeområde dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Längst ner visas en stapel med det sammanslagna frågeområdets resultat. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 3.7 3.6 3.4 3.3 3.2 3.5 M 2015 M 2016 Ref Partille ÅK5 Jag känner mig trygg i skolan Det finns vuxna i skolan att prata med när jag behöver det Jag trivs i skolan INDEX - Trivsel och trygghet Referensvärde är Partille ÅK5 Skolrapport • Lillegårdsskolan ÅK5 Rapporten bygger på svar från 48 elever av 50 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 96.0%

7 Jämförelse - Delaktighet och inflytande
Nedan redovisas för varje frågeområde dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Längst ner visas en stapel med det sammanslagna frågeområdets resultat. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 3.3 3.4 3.2 3.1 3.0 2.9 2.6 M 2015 M 2016 Ref Partille ÅK5 Lärarna i min skola tar hänsyn till elevernas åsikter Jag känner att jag kan påverka hur vi arbetar i skolan Jag känner att jag kan påverka vad vi ska arbeta med i skolan INDEX - Delaktighet och inflytande Referensvärde är Partille ÅK5 Skolrapport • Lillegårdsskolan ÅK5 Rapporten bygger på svar från 48 elever av 50 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 96.0%

8 Jämförelse - Skolmiljö
Nedan redovisas för varje frågeområde dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Längst ner visas en stapel med det sammanslagna frågeområdets resultat. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 3.4 3.2 3.0 3.5 3.7 3.3 2.1 1.8 2.6 2.3 3.1 2.9 M 2015 M 2016 Ref Partille ÅK5 Jag får möjlighet till studiero i skolan Vi har god tillgång till datorer/läsplattor på min skola Klassrummen på min skola är bra Jag tycker att det finns bra utrymmen att vara på under rasterna Skolans toaletter är bra Jag tycker att maten som serveras i min skola är god INDEX - Skolmiljö Referensvärde är Partille ÅK5 Skolrapport • Lillegårdsskolan ÅK5 Rapporten bygger på svar från 48 elever av 50 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 96.0%

9 Jämförelse - Kunskap och lärande
Nedan redovisas för varje frågeområde dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Längst ner visas en stapel med det sammanslagna frågeområdets resultat. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 3.0 3.1 2.9 3.5 3.6 3.7 3.4 3.3 M 2015 M 2016 Ref Partille ÅK5 Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig mer Det jag lär mig i skolan är nyttigt och användbart Lärarna i min skola hjälper mig med skolarbetet om jag behöver det Lärarna förklarar så att jag förstår Lärarna tar hänsyn till mina behov och förutsättningar Jag vet vad jag ska kunna för att nå kunskapskraven i de olika ämnena Mina lärare förväntar sig att jag ska nå kunskapskraven i alla ämnen Jag tycker att de läromedel (böcker, datorprogram m.m.) som används är bra Jag får veta hur det går för mig i skolarbetet INDEX - Kunskap och lärande Skolrapport • Lillegårdsskolan ÅK5 Rapporten bygger på svar från 48 elever av 50 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 96.0% Referensvärde är Partille ÅK5

10 Jämförelse - Bemötande
Nedan redovisas för varje frågeområde dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Längst ner visas en stapel med det sammanslagna frågeområdets resultat. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 3.8 3.7 3.5 3.3 3.4 3.1 3.6 3.2 M 2015 M 2016 Ref Partille ÅK5 I min skola pratar vi om hur vi ska vara mot varandra I min skola upplever jag att vi respekterar varandras olikheter Lärarna på skolan bemöter mig väl Andra elever på skolan bemöter mig väl INDEX - Bemötande Referensvärde är Partille ÅK5 Skolrapport • Lillegårdsskolan ÅK5 Rapporten bygger på svar från 48 elever av 50 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 96.0%

11 Jämförelse - Fritidshem
Nedan redovisas för varje frågeområde dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Längst ner visas en stapel med det sammanslagna frågeområdets resultat. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 2.9 3.6 3.2 3.8 3.5 3.4 2.6 3.1 3.0 M 2015 M 2016 Ref Partille ÅK5 Jag trivs på fritidshemmet Jag får vara med och påverka vad vi ska göra på fritidshemmet Det finns platser att gå till om jag vill ha lugn och ro på fritidshemmet Jag får hjälp med mitt skolarbete på fritidshemmet INDEX - Fritidshem Skolrapport • Lillegårdsskolan ÅK5 Rapporten bygger på svar från 48 elever av 50 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 96.0%

12 Jämförelse - Helhetsbedömning
Nedan redovisas andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Värde 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Vet ej 7.6 7.0 M 2016 Ref Partille ÅK5 Om du tänker på din skola i sin helhet. Hur nöjd är du då med den? Referensvärde är Partille ÅK5 Skolrapport • Lillegårdsskolan ÅK5 Rapporten bygger på svar från 48 elever av 50 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 96.0%

13 Jämförelse Kommunspecifika frågor
Nedan redovisas för varje kommunspecifik fråga med andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015) om sådan finns. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 3.1 3.4 2.6 M 2015 M 2016 Ref Partille ÅK5 I skolan pratar vi om att vara schysst på nätet Jag pratar ofta med mina lärare om hur jag utvecklas i de olika ämnena Skolrapport • Lillegårdsskolan ÅK5 Rapporten bygger på svar från 48 elever av 50 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 96.0%

14 Prioriteringsmatris PRIORITERA (T2) Det finns vuxna i skolan att prata med när jag behöver det (D2) Lärarna i min skola tar hänsyn till elevernas åsikter (D3) Jag känner att jag kan påverka vad vi ska arbeta med i skolan (M6) Jag tycker att maten som serveras i min skola är god (K1) Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig mer (K7) Jag vet vad jag ska kunna för att nå kunskapskraven i de olika ämnena (K9) Jag får veta hur det går för mig i skolarbetet VÅRDA (T3) Jag trivs i skolan (K3) Lärarna i min skola hjälper mig med skolarbetet om jag behöver det (K4) Lärarna förklarar så att jag förstår (K5) Lärarna tar hänsyn till mina behov och förutsättningar (K7) Mina lärare förväntar sig att jag ska nå kunskapskraven i alla ämnen (K8) Jag tycker att de läromedel (böcker, datorprogram m.m.) som används är bra BEVARA (T1) Jag känner mig trygg i skolan (M2) Vi har god tillgång till datorer/läsplattor på min skola (M3) Klassrummen på min skola är bra (M4) Jag tycker att det finns bra utrymmen att vara på under rasterna (K2) Det jag lär mig i skolan är nyttigt och användbart (B1) I min skola pratar vi om hur vi ska vara mot varandra (B3) Lärarna på skolan bemöter mig väl BEVAKA (D2) Jag känner att jag kan påverka hur vi arbetar i skolan (M1) Jag får möjlighet till studiero i skolan (M5) Skolans toaletter är bra (B2) I min skola upplever jag att vi respekterar varandras olikheter (B4) Andra elever på skolan bemöter mig väl Frågevärde Samband Prioriteringsmatrisen visar hur starkt samband varje fråga har med den helhetsbedömning man gör av skolan. Utifrån styrkan på sambandet och frågans medelvärde sorteras frågorna in i fyrfältaren, där tex. kvadranten för Prioritera innehåller de frågor som har det starkaste sambandet med helhetsbedömning och de lägsta medelvärdena. Skolrapport • Lillegårdsskolan ÅK5 Rapporten bygger på svar från 48 elever av 50 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 96.0%

15 Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Trivsel och trygghet Jag känner mig trygg i skolan Stämmer helt och hållet 60% 29 74% 48% Stämmer ganska bra 38% 18 22% 52% Stämmer ganska dåligt 2% 1 4% 0% Stämmer inte alls Summa 48 23 25 Vet ej Det finns vuxna i skolan att prata med när jag behöver det 46% 22 43% 42% 20 39% 44% 8% 4 9% 2 Jag trivs i skolan 61% 35% 40% Skolrapport • Lillegårdsskolan ÅK5 Rapporten bygger på svar från 48 elever av 50 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 96.0%

16 Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Delaktighet och inflytande Lärarna i min skola tar hänsyn till elevernas åsikter Stämmer helt och hållet 47% 22 27% 64% Stämmer ganska bra 59% 36% Stämmer ganska dåligt 4% 2 9% 0% Stämmer inte alls 2% 1 5% Summa 47 25 Vet ej Jag känner att jag kan påverka hur vi arbetar i skolan 41% 19 29% 52% 48% 44% 11% 5 19% 46 21 Jag känner att jag kan påverka vad vi ska arbeta med i skolan 38% 17 25% 40% 18 18% 8 12% 10% 45 20 6% 3 13% Skolrapport • Lillegårdsskolan ÅK5 Rapporten bygger på svar från 48 elever av 50 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 96.0%

17 Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Skolmiljö Jag får möjlighet till studiero i skolan Stämmer helt och hållet 39% 18 36% 42% Stämmer ganska bra 46% 21 45% Stämmer ganska dåligt 13% 6 18% 8% Stämmer inte alls 2% 1 0% 4% Summa 46 22 24 Vet ej 2 Vi har god tillgång till datorer/läsplattor på min skola 70% 33 71% 26% 12 22% 29% 9% 47 23 Klassrummen på min skola är bra 73% 35 76% 23% 11 24% 48 25 Skolrapport • Lillegårdsskolan ÅK5 Rapporten bygger på svar från 48 elever av 50 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 96.0%

18 Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Jag tycker att det finns bra utrymmen att vara på under rasterna Stämmer helt och hållet 63% 30 61% 64% Stämmer ganska bra 31% 15 30% 32% Stämmer ganska dåligt 4% 2 Stämmer inte alls 2% 1 0% Summa 48 23 25 Vet ej Skolans toaletter är bra 10% 4 11% 8% 62% 26 56% 67% 29% 12 33% 25% 42 18 24 13% 6 22% Jag tycker att maten som serveras i min skola är god 5 14% 52% 27% 75% 10 36% 15% 7 23% 46 22 Skolrapport • Lillegårdsskolan ÅK5 Rapporten bygger på svar från 48 elever av 50 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 96.0%

19 Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Kunskap och lärande Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig mer Stämmer helt och hållet 29% 13 27% 30% Stämmer ganska bra 58% 26 55% 61% Stämmer ganska dåligt 11% 5 14% 9% Stämmer inte alls 2% 1 5% 0% Summa 45 22 23 Vet ej 6% 3 4% 8% Det jag lär mig i skolan är nyttigt och användbart 62% 29 41% 80% 34% 16 50% 20% 2 47 25 Lärarna i min skola hjälper mig med skolarbetet om jag behöver det 73% 35 84% 25% 12 35% 16% 48 Skolrapport • Lillegårdsskolan ÅK5 Rapporten bygger på svar från 48 elever av 50 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 96.0%

20 Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Lärarna förklarar så att jag förstår Stämmer helt och hållet 77% 37 74% 80% Stämmer ganska bra 21% 10 22% 20% Stämmer ganska dåligt 0% Stämmer inte alls 2% 1 4% Summa 48 23 25 Vet ej Kunskap och lärande Lärarna tar hänsyn till mina behov och förutsättningar 61% 28 50% 71% 37% 17 45% 29% 5% 46 22 24 2 Jag vet vad jag ska kunna för att nå kunskapskraven i de olika ämnena 40% 18 38% 42% 51% 43% 58% 7% 3 14% 45 21 6% 9% Skolrapport • Lillegårdsskolan ÅK5 Rapporten bygger på svar från 48 elever av 50 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 96.0%

21 Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Kunskap och lärande Mina lärare förväntar sig att jag ska nå kunskapskraven i alla ämnen Stämmer helt och hållet 58% 25 70% 48% Stämmer ganska bra 37% 16 20% 52% Stämmer ganska dåligt 2% 1 5% 0% Stämmer inte alls Summa 43 20 23 Vet ej 10% 5 13% 8% Jag tycker att de läromedel (böcker, datorprogram m.m.) som används är bra 24 50% 54% 41% 19 42% 4% 2 46 22 Jag får veta hur det går för mig i skolarbetet 33% 15 26% 51% 36% 65% 11% 18% 45 6% 3 Skolrapport • Lillegårdsskolan ÅK5 Rapporten bygger på svar från 48 elever av 50 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 96.0%

22 Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Bemötande I min skola pratar vi om hur vi ska vara mot varandra Stämmer helt och hållet 68% 32 59% 76% Stämmer ganska bra 30% 14 41% 20% Stämmer ganska dåligt 2% 1 0% 4% Stämmer inte alls Summa 47 22 25 Vet ej I min skola upplever jag att vi respekterar varandras olikheter 48% 23 52% 44% 42% 20 39% 10% 5 9% 12% 48 Andra elever på skolan bemöter mig väl 18 38% 40% 24 4 8% 46 21 2 Skolrapport • Lillegårdsskolan ÅK5 Rapporten bygger på svar från 48 elever av 50 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 96.0%

23 Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Lärarna på skolan bemöter mig väl Stämmer helt och hållet 72% 33 67% 76% Stämmer ganska bra 24% 11 Stämmer ganska dåligt 2% 1 5% 0% Stämmer inte alls Summa 46 21 25 Vet ej 4% 2 9% Skolrapport • Lillegårdsskolan ÅK5 Rapporten bygger på svar från 48 elever av 50 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 96.0%

24 Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Går du på fritids? Ja 29% 14 22% 36% Nej 71% 34 78% 64% Summa 48 23 25 Fritidshem Jag trivs på fritidshemmet Stämmer helt och hållet 9 67% Stämmer ganska bra 4 Stämmer ganska dåligt 7% 1 11% Stämmer inte alls 0% Vet ej Jag får vara med och påverka vad vi ska göra på fritidshemmet 85% 11 75% 15% 2 25% 13 8 Skolrapport • Lillegårdsskolan ÅK5 Rapporten bygger på svar från 48 elever av 50 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 96.0%

25 Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Flicka Fritidshem Det finns platser att gå till om jag vill ha lugn och ro på fritidshemmet Stämmer helt och hållet 57% 8 56% Stämmer ganska bra 43% 6 44% Stämmer ganska dåligt 0% Stämmer inte alls Summa 14 9 Vet ej Jag får hjälp med mitt skolarbete på fritidshemmet 50% 5 20% 2 14% 29% 10% 1 10 7 4 22% Skolrapport • Lillegårdsskolan ÅK5 Rapporten bygger på svar från 48 elever av 50 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 96.0%

26 Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Helhet Om du tänker på din skola i sin helhet. Hur nöjd är du då med den? 10 13% 6 9% 16% 9 12% 8 40% 19 26% 52% 7 17% 8% 6% 3 4% 5 4 2% 1 0% 2 Summa 48 23 25 Vet ej Skolrapport • Lillegårdsskolan ÅK5 Rapporten bygger på svar från 48 elever av 50 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 96.0%

27 Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Extrafrågor till elever i Partille kommun I skolan pratar vi om att vara schysst på nätet Stämmer helt och hållet 52% 24 57% 48% Stämmer ganska bra 39% 18 33% 44% Stämmer ganska dåligt 4% 2 5% Stämmer inte alls Summa 46 21 25 Vet ej 9% 0% Jag pratar ofta med mina lärare om hur jag utvecklas i de olika ämnena 19% 8 20% 18% 45% 19 17% 7 14% 15% 23% 42 20 22 13% 6 12% Skolrapport • Lillegårdsskolan ÅK5 Rapporten bygger på svar från 48 elever av 50 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 96.0%


Ladda ner ppt "Regiongemensam elevenkät 2016"

Liknande presentationer


Google-annonser