Att förebygga självskadebeteende Clara Hellner Gumpert Specialist och docent i barn- och ungdomspsykiatri Centrum för psykiatriforskning Stockholm 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vetenskaplig studie av det alkoholpreventiva
Advertisements

Hälsolyftet och LSH-studien
Leg sjukgymnast, medicine doktor
Rose-Marie Nylander Utredare, Enheten för kunskapsöversikter
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Kristin Falk, leg.ssk, Fil.dr. Jonna Norman, leg.ssk, MBSR instruktör
Om risk- och skyddsfaktorer
Kortprogram för cannabismissbrukare
Landstinget Kronoberg Barn- och Ungdomshälsan 6-18 år
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Nationella kvalitetsregistret inom gynekologisk kirurgi
Är det väl använda pengar?
Malin Green Landell, Avd för BUP/HU/LiU
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Läroplansträff Välkomna!.
Lars Weinehall, prioriteringsordförande
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
Friskvård och träning I det här avsnittet berättar vi mer om hur familjelivet kan fungera för den som har MS. Kan man skaffa barn? Hur kan sexlivet förändras?
Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter Mångfald Resurs Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter.
Prevention och behandling av undernäring i hemsjukvården Kvalitets och utvecklingsarbete i Stockholms läns landsting Sonja Modin, allmänläkare Centrum.
Dialektisk beteendeterapi
Vad kan man vinna? Hälsoekonomi med samverkansperspektiv
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
Behandling och självläkning
PRIO- dialog Psykisk ohälsa Ur primärvårdens perspektiv i VGR
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Ett friskare Sverige! En kort betraktelse över Miltonutredningen (SOU 2006:100) med särskilt fokus på barn och unga...
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
1 Statens beredning för medicinsk utvärdering. 2 SBU:s uppgift att vetenskapligt utvärdera tillämpade och nya metoder ur (ett samlat) medicinskt, ekonomiskt,
Föräldrakraft.
Systematisk uppföljning UIV Uppföljning av Insatser Vuxna Missbrukare.
SBU-rapport – Dyslexi Barngruppen Martin Jägervall
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Välkommen till Suicidpreventiva dagen 10.e september 2014
Fallförebyggande arbete
Att förebygga stress och depressiva symptom med skolbaserade insatser Pernilla Garmy, Skolsköterska, Doktorand Skolsköterskekongress i Karlstad 7 maj 2015.
SBU-rapport Luckor i kunskapen om barn- och ungdomstandvård – fluor enda säkra metoden.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
Kvalitetsregister BipoläRPsykosRBUSA SBR. Nationella kvalitetsregister – central riktlinje  Division psykiatri i Värmland har som mål att alla våra patienter.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Föräldrakraft oktober 2006 Föräldrakraft. ”Moderna familjen” – dagens föräldrar har sällan tillgång till andra vuxna.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Beardslees familjeintervention Lisa Wallander Linusson
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Hälsofrämjande insatser i skolan. Utvärdering av DISA. Pernilla Garmy Skolsköterska, Doktor i medicinsk vetenskap Skolsköterskekongress, Stockholm 15 april.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
Programområde Spelberoende vid CPF
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
Kliniska Riktlinjer för Ångestsyndrom och Tvångssyndrom
TF-KBT impact of the trauma narrative and treatment length (2011) Deblinger et al
Depression hos barn och ungdomar
Dina bästa förberedelser!
DIFFUS VARAKTIGHET: LSS-handläggares upplevelser av möten med trafikskadade i kommunerna - en enkätundersökning Jörgen Lundälv, universitetslektor i socialt.
Delat beslutsfattande och SIP
Ett psykiskt hälsofrämjande program Eva Lundin Projektsamordnare YAM
Ny Remissrutin till BUP
Vad är Svenska HALT? Den här presentationen ger en introduktion till Svenska HALT-mätningen.
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Ett samarbetsprojekt mellan
Riskbruk av alkohol vid psykisk sjukdom, störning
Insatser i öppenvården för att förebygga ungdomars återfall i brott
Suicidriskbedömning- ansvar och delegation
Anna Ohlis, överläkare, DBT-teamet BUP Stockholm,
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Universellt preventionsarbete – tidigt främjande insatser
Spelansvar – företagens och spelarnas perspektiv
Presentationens avskrift:

Att förebygga självskadebeteende Clara Hellner Gumpert Specialist och docent i barn- och ungdomspsykiatri Centrum för psykiatriforskning Stockholm 1

Självskadebeteende eller “Nonsuicidal Self- Injury” (NSSI; DSM-5)  Direkt och avsiktlig skada av egen hudvävnad utan suicidavsikt på ett sätt som inte är socialt sanktionerat (Nock, 2010)  NSSI-diagnos:  Beteendet fyller en känsloreglerande funktion  Avbryter negativa känslor och rusande tankar  Ett sätt att hantera interpersonella konflikter

Självskadebeteende eller “Nonsuicidal Self- Injury” (NSSI; DSM-5)  Vanligt förekommande  Enkätundersökning av 3000 svenska skolungdomar (Zetterquist et al., 2013)  6.7% skulle uppfylla en NSSI-diagnos  Ca. 20% uppger att de har skadat sig själva vid upprepade tillfällen  OBS inte bara bland flickor

Självskada eller suicidal handling?  Gränsdragning inte alltid enkel  Beteenden kan glida in i varandra  Intentionen med en handling kan vara svår att definiera i efterhand 4

Kritiken mot vården  Självskadebeteende vanligt förekommande  Kan hos vissa utvecklas till allvarliga och livshotande handlingar (t.ex. att svälja vassa föremål)  Trots det brist på specifik behandling  Bemötande av självskadebeteende behöver väsentligen förbättras  Patienterna hamnar mellan stolarna 5

6

Nationella självskadeprojektet pågår sedan 2012  Syfte: Öka kunskapen och utveckla vården  Utbildning, forskning, informationsspridning mm.  Ledord: Medkänsla, respekt och värdighet  7

Kan man förebygga självskadebeteende? 8

Förebyggande metoder: klassificering 9 1. Universell prevention: riktad mot hela befolkningen 2. Selektiv prevention: riktad mot grupper som riskerar att utveckla ett problem 3. Indikerad prevention: riktad mot personer som redan har riskbeteende 4. Intervention

SBU: Statens Beredning för Medicinsk Utvärdering  Fokus: Finns förebyggande metoder som kan användas i skolan?  Syfte: Utvärdera förebyggande metoder mot självskadande beteenden  Blev: ”Skolbaserade program för att förebygga självskadebeteende inklusive suicidförsök”  Kan laddas ner gratis på men finns också på

SBU-rapporten  Systematisk litteraturöversikt  Över 1000 artiklar identifierades  53 artiklar bedömdes relevanta och lästes i full text  Efter granskning: Totalt 4 studier höll tillräckligt god kvalitet och ingick i granskningen 11

Slutsatser  Det finns två skolbaserade program som möjligen kan förebygga suicidförsök  Good Behaviour Game  Genomförs på lågstadiet, syftar till att stärka positiva beteenden i klassrummet  Youth Aware of Mental illness  Inget av dessa är (ännu) testade i Sverige 12

YAM: Youth Aware of Mental illness  Programmet testat för 15-åringar  Mål: Höja kunskap och träna förmågor  Öka kompetensen att hantera stress, jobbiga händelser, och suicidala impulser/tankar/beteenden  Särskilt utbildade instruktörer som använder enhetlig manual  Lektioner, rollspel, lärobok, affischer som sätts upp i klassrummet 13

Studiedesign YAM  Alla screenades innan studiestart  De som redan hade problem (självmordstankar eller självmordsförsök) remitterades vidare till behandling men deltog samtidigt i skolprogrammet 14

Studien av YAM: kombinerade universell prevention med behandling Universell prevention: riktad mot hela befolkningen 2. Selektiv prevention: riktad mot riskgrupper 3. Indikerad prevention: riktad mot personer som redan har ett riskbeteende 4. Intervention

Resultat YAM  Hittills har ca åringar som deltagit i studien  De som deltog i programmet hade hälften så stor risk för suicidförsök jämfört med de andra grupperna  OBS de som hade problem redan vid studiestart ej medräknade  SBU:s slutsats: Måttligt vetenskapligt underlag  Ska testas i Stockholm 16

Vad är verksamt?  Kunskap om psykisk ohälsa, att tala om det i klassrummet, att informera om vart man kan vända sig (”det finns hjälp att få”), att öva i rollspel, att vuxna finns med i diskussionen?  Kanske allt tillsammans  Kanske olika faktorer för olika ungdomar  Många ungdomar tycker att det är svårt att berätta och att söka hjälp 17

Finns några negativa effekter av att delta i förebyggande insatser?  Få studier har undersökt detta  Resultaten är delvis motstridiga 18

Kan man behandla självskadebeteende hos tonåringar? 19

Förebyggande metoder: klassificering Universell prevention: riktad mot hela befolkningen 2. Selektiv prevention: riktad mot grupper som riskerar att utveckla ett problem 3. Indikerad prevention: riktad mot personer som redan har riskbeteende 4. Intervention

Emotion Regulation Individual Therapy for Adolescents (ERITA)  ERITA  12 sessioner för ungdomen  Internetbaserad kurs för föräldrarna  Online terapeutstöd  Mobilapp

Preliminära resultat: Självskadebeteende *** p<.001

ERITA inklusionkriterier  Genomförs vid Centrum för psykiatriforskning/barn- och ungdomspsykiatri  Invånare i Stockholms län  Inklusionskriterier  år  NSSI diagnos (självskadat ≥ 5 senaste året)  Självskadat ≥ 1 senaste månaden  Rekrytering återupptas i augusti!

Information och kontaktuppgifter  Information och intresseanmälan till studie   Barninternetprojektet/BIP-ERITA/ Barninternetprojektet/BIP-ERITA/  Johan Bjureberg  /   Hanna Sahlin  / 