Att förebygga självskadebeteende Clara Hellner Gumpert Specialist och docent i barn- och ungdomspsykiatri Centrum för psykiatriforskning Stockholm 1
Självskadebeteende eller “Nonsuicidal Self- Injury” (NSSI; DSM-5) Direkt och avsiktlig skada av egen hudvävnad utan suicidavsikt på ett sätt som inte är socialt sanktionerat (Nock, 2010) NSSI-diagnos: Beteendet fyller en känsloreglerande funktion Avbryter negativa känslor och rusande tankar Ett sätt att hantera interpersonella konflikter
Självskadebeteende eller “Nonsuicidal Self- Injury” (NSSI; DSM-5) Vanligt förekommande Enkätundersökning av 3000 svenska skolungdomar (Zetterquist et al., 2013) 6.7% skulle uppfylla en NSSI-diagnos Ca. 20% uppger att de har skadat sig själva vid upprepade tillfällen OBS inte bara bland flickor
Självskada eller suicidal handling? Gränsdragning inte alltid enkel Beteenden kan glida in i varandra Intentionen med en handling kan vara svår att definiera i efterhand 4
Kritiken mot vården Självskadebeteende vanligt förekommande Kan hos vissa utvecklas till allvarliga och livshotande handlingar (t.ex. att svälja vassa föremål) Trots det brist på specifik behandling Bemötande av självskadebeteende behöver väsentligen förbättras Patienterna hamnar mellan stolarna 5
6
Nationella självskadeprojektet pågår sedan 2012 Syfte: Öka kunskapen och utveckla vården Utbildning, forskning, informationsspridning mm. Ledord: Medkänsla, respekt och värdighet 7
Kan man förebygga självskadebeteende? 8
Förebyggande metoder: klassificering 9 1. Universell prevention: riktad mot hela befolkningen 2. Selektiv prevention: riktad mot grupper som riskerar att utveckla ett problem 3. Indikerad prevention: riktad mot personer som redan har riskbeteende 4. Intervention
SBU: Statens Beredning för Medicinsk Utvärdering Fokus: Finns förebyggande metoder som kan användas i skolan? Syfte: Utvärdera förebyggande metoder mot självskadande beteenden Blev: ”Skolbaserade program för att förebygga självskadebeteende inklusive suicidförsök” Kan laddas ner gratis på men finns också på
SBU-rapporten Systematisk litteraturöversikt Över 1000 artiklar identifierades 53 artiklar bedömdes relevanta och lästes i full text Efter granskning: Totalt 4 studier höll tillräckligt god kvalitet och ingick i granskningen 11
Slutsatser Det finns två skolbaserade program som möjligen kan förebygga suicidförsök Good Behaviour Game Genomförs på lågstadiet, syftar till att stärka positiva beteenden i klassrummet Youth Aware of Mental illness Inget av dessa är (ännu) testade i Sverige 12
YAM: Youth Aware of Mental illness Programmet testat för 15-åringar Mål: Höja kunskap och träna förmågor Öka kompetensen att hantera stress, jobbiga händelser, och suicidala impulser/tankar/beteenden Särskilt utbildade instruktörer som använder enhetlig manual Lektioner, rollspel, lärobok, affischer som sätts upp i klassrummet 13
Studiedesign YAM Alla screenades innan studiestart De som redan hade problem (självmordstankar eller självmordsförsök) remitterades vidare till behandling men deltog samtidigt i skolprogrammet 14
Studien av YAM: kombinerade universell prevention med behandling Universell prevention: riktad mot hela befolkningen 2. Selektiv prevention: riktad mot riskgrupper 3. Indikerad prevention: riktad mot personer som redan har ett riskbeteende 4. Intervention
Resultat YAM Hittills har ca åringar som deltagit i studien De som deltog i programmet hade hälften så stor risk för suicidförsök jämfört med de andra grupperna OBS de som hade problem redan vid studiestart ej medräknade SBU:s slutsats: Måttligt vetenskapligt underlag Ska testas i Stockholm 16
Vad är verksamt? Kunskap om psykisk ohälsa, att tala om det i klassrummet, att informera om vart man kan vända sig (”det finns hjälp att få”), att öva i rollspel, att vuxna finns med i diskussionen? Kanske allt tillsammans Kanske olika faktorer för olika ungdomar Många ungdomar tycker att det är svårt att berätta och att söka hjälp 17
Finns några negativa effekter av att delta i förebyggande insatser? Få studier har undersökt detta Resultaten är delvis motstridiga 18
Kan man behandla självskadebeteende hos tonåringar? 19
Förebyggande metoder: klassificering Universell prevention: riktad mot hela befolkningen 2. Selektiv prevention: riktad mot grupper som riskerar att utveckla ett problem 3. Indikerad prevention: riktad mot personer som redan har riskbeteende 4. Intervention
Emotion Regulation Individual Therapy for Adolescents (ERITA) ERITA 12 sessioner för ungdomen Internetbaserad kurs för föräldrarna Online terapeutstöd Mobilapp
Preliminära resultat: Självskadebeteende *** p<.001
ERITA inklusionkriterier Genomförs vid Centrum för psykiatriforskning/barn- och ungdomspsykiatri Invånare i Stockholms län Inklusionskriterier år NSSI diagnos (självskadat ≥ 5 senaste året) Självskadat ≥ 1 senaste månaden Rekrytering återupptas i augusti!
Information och kontaktuppgifter Information och intresseanmälan till studie Barninternetprojektet/BIP-ERITA/ Barninternetprojektet/BIP-ERITA/ Johan Bjureberg / Hanna Sahlin /