Motstånd i följeforskning Ove Grape och Anders ”Ante” Lindström, Socialt arbete.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Goda relationer skapar utrymme för ledaren
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
FREDA – bedömningsmetoder i arbetet mot våld i nära relationer
Staten och det civila samhällets organisationer
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Att utvärdera nyttan av FoU
Riskbedömning vid ändring i verksamheten
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Integration och mångfald –
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Projekt ”Barnets rättigheter i vårdnadstvister” Projektet drivs i samarbete med Socialstyrelsen, FoU i väst GR, regionförbundet i Örebro och sex kommuner.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Intressenter OL108A.
Välkommen till ESF:s seminarium
Ramverk för patientmedverkan
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Uppföljning eller utvärdering - är det frågan?. Det ena utesluter inte det andra! Ungt forskningsområde – det finns utrymme för både och. Olika perspektiv.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Lärande utvärdering. - Teoretiska utgångspunkter
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Delaktighet.
Utvärdering – av vad, för vem och varför? SPARC-konferens 16 maj 2014
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Teknisk nämnden Nämndutveckling Underlag och utkast till uppläggning.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Lärande utvärdering genom följeforskning
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Sociala investeringar – ett nytt synsätt? Stefan Ackerby SKL.
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Fem viktiga frågor i samband med utvärdering 1. När skall utvärderingen.
Personalpolitisk inriktning
Organisering och styrning av sociala investeringar
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Finansiell samordning
Kommunikationsplan för ----
Skolutveckling genom aktionsforskning
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Ramverk för patientmedverkan
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Coaching.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Lärandeansatsen i Socialfonden
Lönesamtal och bedömningsområden
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Hot och hat mot förtroendevalda
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Presentationens avskrift:

Motstånd i följeforskning Ove Grape och Anders ”Ante” Lindström, Socialt arbete

Motstånd i följeforskning Syftet: Att beskriva empiriska erfarenheter av de former av motstånd som följeforskningsinsatser kan väcka Att presentera strategier på hur olika typer av motstånd kan mildras.

Motstånd i följeforskning Vad är följeforskning? EU har varit en viktig pådrivande aktör i att skapa mer utrymme för följeforskare, eller `on going evaluation´, som följeforskning kallas på engelska. Enligt EU´s riktlinjer för följeforskning skall följande krav uppfyllas:

Motstånd i följeforskning Vad är följeforskning? Den skall vara formativ, dvs. vara processbaserad och ske löpande Den ska komma in tidigt i ett projektgenomförande Den kräver en närhet till deltagarna Den skall vara till nytta för deltagarna

Motstånd i följeforskning Forts. Vad är följeforskning? Den förutsätter en kontinuerlig återkoppling Den ska bidra som ett underlag för ett utvecklingsinriktat lärande och måluppfyllelse Man skall studera måluppfyllelse men att dessa kan förändras över tid Den skall bidra till allmän debatt och kunskapsbildning (Sjöberg, Brulin & Svensson 2011).

Motstånd i följeforskning Resultat av följeforskning? Resultatet av följeforskning kan fungera som grund för beslut och därmed höja kunskapsnivån och förståelsen för olika handlingsmönster och processer inom och mellan organisationer

Motstånd i följeforskning Kritik av följeforskning? kritiken tar fasta på att följandeforskaren kan stå uppdragsgivaren alltför nära att följeforskaren i alltför hög grad fokuserar på enskildas åsikter och viljeyttringar och därmed bortser från sociala- och materiella villkor att följeforskaren och deltagarna i olika studerade projekt kan få en alltför stark kontakt vilket kan påverka den information som ges och även hur den tolkas

Motstånd i följeforskning Utvärdering och utvärderingens resultat har en direkt inverkan på de som driver och arbetar i projekt. När de som blivit utvärderade själva fått uttala sig om värdet av utvärderingar så anklagas ofta utvärderingar, av personal och uppdragsgivare, för att vara orealistiska, irrelevanta och orättvisa.

Motstånd i följeforskning Motstånd grundas i fyra olika psykologiska dimensioner: 1.Behov av kontroll som kan leda till en reaktion som forskarna kallar för reactance. D.v.s. ett aktivt motstånd mot extern utvärdering som beror på rädsla för att förlora frihet, exempelvis misstänksamhet mot dolda agendor och rädsla för förlust av kontroll över det professionella arbetet. 2.Behovet för personal att behålla en positiv självbild kan för det andra leda till motstånd mot utvärderare som ibland tvingas ge negativ feedback över gjorda insatser.

Forts. motstånd i följeforskning 3.Behov hos personalen av att maximera belöningssystem och att samtidigt undvika ”bestraffning”. D.v.s. personalen vill hellre visa hur bra verksamheten och alla insatser som de gör är än att lyfta fram sådant som kan göra att personal eller verksamhetstraffas för att de är ineffektiva (Taut och Brauns 2003). 4.Personalens tidigarelärandeerfarenheter påverkar alla områden avutvärderingen. Utvärderarrollen kan vidare uppfattas påolika vis. Hen kan bl.a. ses som en partner, förespråkareav ett program, en kritisk vän, en metodexpert etc. (Sjöberg, Brulin, Svensson, 2011).

Motstånd i följeforskning Det mesta i forskningen talar dock för att de flesta problem relaterade till mål, rutiner, domänanspråk samt oro och otrygghet kan lösas eller mildras avsevärt genom bättre kommunikation mellan utvärderare, uppdragsgivare och praktiker. Hur kan då detta ske?

Motstånd i följeforskning Ett starkt fokus på de mellanmänskliga relationerna är av stor betydelse för att minska risker för motstånd. Användar- och lärandeorienterade ansatser, där alla medverkande parter är överens om att förändring behövs, och där parterna är villiga att bidra till förändringar är en bra utgångspunkt för utvärdering. En optimal miljö för lärande är knutet till innovation, dvs. där ledare och personal kan kommunicera utan rädsla för konsekvenser av misslyckad anpassning, och utifrån externa krav på hur resultat ska användas (Wottawa och Thierau 1998). Ledare och personal bör ges stor frihet att själva diskutera och arbeta fram lösningar för att resultat ska kunna accepteras, tillämpas och anpassas till organisationer utifrån dess egen värdegrund.

Motstånd i följeforskning Vårt projekt var att följa insatser i Sociala Investeringar genom tidiga och förebyggande insatser – Man använde sig av en mediator för informationsförmedling. – Umeå kommun avsatte 120 milj. Vi följde fyra projekt. – Metoden var att genom intervjuer, personalträffar, mötesmedverkan, tillsammans med personal skapa en programteori för respektive verksamhet.

Motstånd i följeforskning Organisatoriska orsaker till de problem som uppstod i vår utvärdering: -Mediatorns otydliga kommunikativa roll. -Kommunens omorganisering. -Missnöjet initialt inom vissa studerade projekt var därigenom stort. -Motståndet mot utvärderingen växte iom att informationen var oklar och öppnade upp för spekulationer. -Olika organisationskulturer skulle samverka. -Oro om värdet av den egna insatsen i jämförelse med SKL´s krav på bl.a. Kvantdata.

Motstånd i följeforskning Organisatoriska lösningar till de problem som uppstod i vår utvärdering: För att hitta lösningar på de problem som uppstod var det viktigt att skapa tillit och tydlighet genom att presentera skäl och orsaker till genomförandet av utvärderingen. Utvärderarnas och följeforskarnas funktion och roller måste förmedlas på ett tydligt sätt så att all personal förstår att man inte utgör ett hot. Det tänkta resultatet av utvärderingar måste kommuniceras inte som ett hot utan som ett medel att förbättra den egna verksamheten.

Motstånd i följeforskning Fyra ”pelare” som måste fungera vid utvärdering: Ledarskap: politiskt- och administrativt ledarskap. Det är olämpligt med en enskild mediator som kommunikativt mellanled direkt till politikerledet utan att kommunala tjänstemän är involverade, vilket är brukligt. – Det är lämpligare att tjänstemän på sedvanligt sätt bereder frågor och presenterar detta för politiker. Politiker skall inte direkt involveras i operativ verksamhet. Planering: det är viktigt att chefer och personal håller tidtabeller för när projekt skall sättas igång och vad dessa är tänkta att resultera i. Utvärderare skall vara med initialt för att förklara utvärderingens roll och syfte.

Motstånd i följeforskning Organisering: alla berörda parter som skall samverka måste övervinna inbyggda motsättningar. Chefer i styr och ledningsgrupper måste på ett strukturerat sätt tala tillsammans om sina skilda synsätt och hur de påverkar samarbetet i samtalsgrupper/seminarier och inte försöka lösa dessa problem i beslutsmöten där många andra frågor tar deras tid. Kommunikation: både former för kommunikation samt funktionen på kommunikationen, måste tydliggöras. Dvs. det måste ges tydliga förklaringar till vad som hänt, vad som händer, det som kommer att hända och varför saker har hänt och varför saker händer.