Religionskunskap 1 och 2.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vård- och omsorgs- programmet - VO Spångbergsgymnasiet
Advertisements

Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
… som skulle arrangera en löptävling.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Vad ska du kunna nästa vecka vid avsnittsavslutet?
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Utvärdering Fördjupad samordnarutbildning Öppen utbildning april Utbildare: Harriet Östgren Plats: Consensus Örebro Utvärderingen är baserad.
UPPLYSNINGEN.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering S7 och Ehternet & Profibus Öppen utbildning 6-9 april Utbildare: Tage Strandberg Plats:
Kort genomgång och repetitionsövningar Vad ska du kunna vid avsnittsavslutet?
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Projektmedarbetare Öppen utbildning 4/ Utbildare: Jesper Olsson Plats: Consensus.
Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
Känner du att du har rätt att älska vem du vill utan att någon lägger sig i?
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Förhandlingsteknik Öppen utbildning 5/5 & 18/5, 2010 Utbildare: Anita Karlsson Plats: Consensus.
Introduktion till filmen Klicka för att se filmen.
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Positiva tecken - de som funderar över olika existentiella frågor har ökat från 20% till 30%. - de som ägnar sig åt korta stunder av kontemplation och.
Formellt, skarpt och snyggt
Centrala innehåll och kunskapskrav
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Psykologi A henrik LARSSON (LAH)
-Protestantiska frikyrkor-
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Instruktioner BF12A – BF12B
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Ta ställning och handla!
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Linnéa. Gode Gud Jag skriver för att säga förlåt för att jag var arg igår när du ignorera mina böner och ingenting blev som jag ville.
Religion och vetenskap
Etik Moral Filosofi.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Läroplansträff fritidshem
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Argumenterande text.
Scoutlage n En scout… 1.…söker sin tro och respekterar andras. 2.…är ärlig och pålitlig. 3.…är vänlig och hjälpsam. 4.…visar hänsyn och är en god kamrat.
Religionskunskap Lektion 1.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Vetenskap & Religion.
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Fjordskolans förväntningar på elever och föräldrar
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
Vad är identitet?.
Genus Manligt & kvinnligt.
Vem är jag, Vem är du?.
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Idrott och hälsa 1.
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04. Agenda Kursregistrering Personal, roller Åtagande Om projekt –Projektkalender Tidrapportering.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Nu ska jag/vi jobba smartare. Hur gör man då?
Idrott och hälsa 1. Vem är MT? Maria Talevska Hemsida: mariatalevska.weebly.com.
Idrott och hälsa 1. Vem är MT? Maria Talevska Larsson Hemsida: mariatalevska.weebly.com.
Utvärdering av arbetssätt åk 6 Resultat och förändringar.
Utvärdering av arbetssätt åk 7 Resultat och förändringar.
DAGENS LEKTION  Varför har jag den här kursen?  Filosofi  Principer  I klassrummet  Kursinfo  Kontaktuppgifter  Vad innehåller kursen?  Fundera.
Religionskunskap Att undersöka tro.
Lära för livet!.
Välkommen till svenska 1
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK ELLER EDGYMNASIET.SE
Exkursioner och studiebesök som undervisningsformer och läraktiviteter
Abrahamitiska världsreligionerna
Idrott och hälsa 1.
Samhällsprogrammet.
Religion och vetenskap
Religionskunskap 1.
Religionskunskap 1 och 2.
Presentationens avskrift:

Religionskunskap 1 och 2

Vem är MT? Maria Talevska Larsson maria.talevska@arlandagymnasiet.se maria.talevska.arlanda@analys.urkund.se Hemsida: mariatalevska.weebly.com Arbetsmobil: 073-6613822 Facebook: Maria Agy Talevska Arbetsrum: 1062

Förväntningar Mina förväntningar på dig (förutom Arlandagymnasiets gemensamma ordningsregler) - Att du är i tid (Sen ankomst noteras och förs in i Q) - Att du har med efterfrågat material - Att du gör ditt bästa efter dina egna förutsättningar - Att du kommunicerar med mig om dina förutsättningar ändras p.g.a. skada, sjukdom, personliga skäl etc.

Schema Två lektioner i veckan: Måndagar 12:05 i sal 1057 Onsdagar 10:10 i sal 1057

Kursens upplägg Religion 1 – 50p Religion 2 – 50p Religion 1 – stor kurs innehållsmässigt Religion 2 – inte lika stor Planen – samköra religion 1 och 2 Diagnos Planera innehållet tillsammans

Vad är religionskunskap? Religionsvetenskap kallas även teologi Teo = gud Logos = kunskap Krävs fler kunskapsområden för att få ett större perspektiv på innehållet i religionsvetenskapen Vilka?

Tvärvetenskap Historia – för att förstå ursprung, utveckling, likheter, skillnader Psykologi – för att förstå hur människor påverkas i sitt innersta av att ha en tro Naturvetenskap – för att se hur olika religioner beskriver jordens skapelse och utveckling Filosofi – för att diskutera det stora frågorna om livet, de existentiella frågorna Sociologi – för att undersöka religionens roll i samhället och i samspel mellan människor

Diagnos/Nivåtest Ej underlag för betygsättning Baserad på grundskolans kunskapskrav Används endast för att se hur mycket ni kan från grundskolan och hjälper mig sätta nivån på innehållet i lektionerna LYCKA TILL!

Förväntningar Maila följande till Maria Vilka förväntningar har du på kursen? Vad tänker du på när du hör ordet religionskunskap? På läraren? På dig själv? Namn på mailet: ”Förväntningar”

Kursen Ämnesplan Vad betyder översiktligt, nyanserat mm? Hur kan en planering se ut? Planeringsförslag