Naturkunskap i förskoleklass

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Speldosan.
En förskola att förundras i!
Upptäck Naturvetenskap i förskolan
Vi har startat upp vårt nya tema: Folk och rövare i Kamomilla stad
Intresset uppstod… (Barns inflytande)
Tema boende hösten 2006 Stora arbetslaget Klicka med vänster musknapp för att byta bild © ptra06.
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Lära sig läsa, skriva och räkna med datorn som första verktyg.
Att skriva sig till läsning
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Nu har våren kommit till Pollux
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
GYMNASIESÄRSKOLA GYMNASIE SÄRSKOLANS MATEMATIK NATURKUNSKAP
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling
En reviderad läroplan för förskolan
VART SKA VI…?.
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Vår resa till Kolmården 12/6-13. Under läsåret 2012/2013 har klass 1 arbetat med djur och natur i vår närmiljö. Vi har arbetat både med vilda djur i våra.
Den magiska tråden. Jag har gjort en höst halsduk. Den skulle vara varannan varm färg och varannan kall färg. Jag har bytt färg flera gånger.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Otulp Rymdvarelsen som kom till klassen
Naturvetenskap och teknik i förskolan
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Läroplansträff Välkomna.
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013
Ekolle hösten 2013 TEMA: Vatten
Ett temainriktat arbetssätt
Vattnet i växtriket Solrosfest på hela förskolan: Tidigt på våren delas solrosfröer ut till alla avdelningar. Varje avdelning, barn och vuxna, diskuterar.
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Vi upptäcker matematik på vägen...! Det vi gör med kroppen sätter sig i knoppen! Vi cyklar över bron, undrar vad som finns under bron.
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Läroplansnätverk förskola
Välkommen till Sunnanängs föräldramöte hösten 2014
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
1:a tillfället. vi går till biblioteket där Anna presenterar Kubbes museum. Hon läser boken och vi få se film på datorn. 2:a tillfället. Vi läser boken.
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Norrmalm stadsdel.
IKT och lärplatta i förskolan
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Teknik på Ä L G E N S Förskola 2010.
Marie Norelius Kemiförsök Marie Norelius
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Ekologi Liv på olika villkor.
Ekologi Liv på olika villkor. Ekologi = läran om huset Vad är ekologi? –Läran om samspelet i naturen –Samspelet mellan alla organismer (levande varelser)
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Föräldramöte Välkomna!.
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
Varför Hållbara kliv – närhet till naturen?
Naturlandskap blir kulturlandskap
Att läsa mellan raderna
Ale Kommuns avtal NE.se.
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
Verksamhetsbeskrivning
Presentationens avskrift:

Naturkunskap i förskoleklass Natur och skapande som en röd tråd i alla ämnen i förskoleklass De mål vi har utgått från är: Förskolan skall sträva efter att varje barn Utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra. Utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen Utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap.

Vi arbetar med detta genom att: Följa naturväxlingar i närområdet, vi är ute mycket och tittar på naturen. Diskuterar bla djur, insekter, växter, fåglar och träd. Allemansrätten-miljövård Näringskedja, äta eller ätas och annat aktuellt som barnen och vi kommer på. Vi målar, fotograferar enskilt eller i grupp om det vi pratar om. Letar upp material från datorn. Följer naturen och dess färger genom skapande med olika tekniker och experiment. Arbetar praktiskt ute med både svenska och matematik .

Vi arbetar med temat svenska djur: Vi har byggt upp ett landskap tillsammans, genom att måla, leta upp bilder på djur och fakta om dem i datorn. Även byggt upp en del djur i lera

Vi arbetar i lera: Här har vi använt lera till att skapa en älg.

Vinterfåglar: Här har vi målat ett träd gemensamt som vi ändrar efter årstiderna. När vi ser en fågel på våra promenader letar vi upp fakta och bilder på datorn.

Alfabetet i naturen: Vi arbetar mycket med svenska ute. Här har vi byggt upp bokstäver ute på olika sätt därefter fotograferat. När det blir klart ska hela alfabetet sitta på väggen i olika material från naturen.

Trulles hus och kompisar: Vi arbetar med Trulle i svenska och vidareutvecklar detta i skapande. Vi läser olika sagor om honom och detta bygger vi upp i ett landskap.

Flät-teknik med kalla och varma färger: Vi har först diskuterat varma och kalla färger därefter målat med vattenfärg. Sedan har vi klippt bilden i remsor och flätat den med svart kartong som vi klippt i remsor i mitten.

Källor Den första texten har jag hämtat från förskolans läroplan Lpfö98 reviderad 2010, sidan 12. skolverket Information om Trulles material trulle I övrigt har jag skrivit egen text och tagit bilder från vår förskoleklass på Ljungbackens skola klass FD. Fakta på fåglar, djur mm. Gick jag in på http://www.ne.se/.