Naturkunskap i förskoleklass Natur och skapande som en röd tråd i alla ämnen i förskoleklass De mål vi har utgått från är: Förskolan skall sträva efter att varje barn Utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra. Utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen Utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap.
Vi arbetar med detta genom att: Följa naturväxlingar i närområdet, vi är ute mycket och tittar på naturen. Diskuterar bla djur, insekter, växter, fåglar och träd. Allemansrätten-miljövård Näringskedja, äta eller ätas och annat aktuellt som barnen och vi kommer på. Vi målar, fotograferar enskilt eller i grupp om det vi pratar om. Letar upp material från datorn. Följer naturen och dess färger genom skapande med olika tekniker och experiment. Arbetar praktiskt ute med både svenska och matematik .
Vi arbetar med temat svenska djur: Vi har byggt upp ett landskap tillsammans, genom att måla, leta upp bilder på djur och fakta om dem i datorn. Även byggt upp en del djur i lera
Vi arbetar i lera: Här har vi använt lera till att skapa en älg.
Vinterfåglar: Här har vi målat ett träd gemensamt som vi ändrar efter årstiderna. När vi ser en fågel på våra promenader letar vi upp fakta och bilder på datorn.
Alfabetet i naturen: Vi arbetar mycket med svenska ute. Här har vi byggt upp bokstäver ute på olika sätt därefter fotograferat. När det blir klart ska hela alfabetet sitta på väggen i olika material från naturen.
Trulles hus och kompisar: Vi arbetar med Trulle i svenska och vidareutvecklar detta i skapande. Vi läser olika sagor om honom och detta bygger vi upp i ett landskap.
Flät-teknik med kalla och varma färger: Vi har först diskuterat varma och kalla färger därefter målat med vattenfärg. Sedan har vi klippt bilden i remsor och flätat den med svart kartong som vi klippt i remsor i mitten.
Källor Den första texten har jag hämtat från förskolans läroplan Lpfö98 reviderad 2010, sidan 12. skolverket Information om Trulles material trulle I övrigt har jag skrivit egen text och tagit bilder från vår förskoleklass på Ljungbackens skola klass FD. Fakta på fåglar, djur mm. Gick jag in på http://www.ne.se/.