Ledningssystem på 60 minuter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Advertisements

Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Stöd för analys och förbättring
Ett arbete med att etablera
Struktur för ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete
Processorienterat förbättringsarbete
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Kjerstin Larsson Forskningsledare
”Äldre ska leva ett värdigt liv och känna välbefinnande”
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Socialdepartementet Regeringens satsning på de mest sjuka äldre.
Föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för kvalitet inom socialtjänsten Det finns ingenting så svårt att ta itu med, ingenting så vådligt att.
Välkommen till Ledardagen!
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
LEAN TANKE- & ARBETSSÄTT
MODIGT MEDARBETARSKAP
Effektivare vårdadministration - ett förbättringsprogram
Modell för Utveckling av ledningssystem
Tillsammans för världens säkraste vård
Detta är God Vård.
Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Analys av genomförda förändringar Därför lyckades samarbetet mellan Sahlgrenska och Chalmers Ing-Marie Bergbrant, Hud- och könssjukvård, Sahlgrenska Universitetssjukhus,
2011 Replik AB Den vertikala linjen betonar Affärsplaner Mål och prioriteringar Ansvarsgränser Rutiner och instruktioner Roller, befattningar Den horisontella.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Information från godkända utförare inom familjerådgivning
Nya föreskrifter och allmänna råd
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Kvalitetssäkrad välfärd Torkel Wadman
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
Kort presentation av vad vi gör
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Att vara eller inte vara medicinskt ansvarig sjuksköterska, det är frågan…
Gemensamma mål för samverkan Strategigrupp äldrevård Samverkansrutiner - primärvård, sjukhus och kommun Habo kommunMullsjö kommun.
Personalpolitisk inriktning
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
Palliativ vård och samordning
Finansiell samordning
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Framtidskartläggning
Serviceförvaltningens styrkort 2012 – 2015 Fastställt av regionstyrelsen Serviceförvaltningen Affärsidé Som en del av Region Gotland utvecklar.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Myndighetens nuläge och strategi för framtiden – här finns utmaningarna! Svensk Inkasso den 21 april 2016 Christina Gellerbrant Hagberg rikskronofogde.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Wordcloud –Digitalisering 18 oktober
Gott samarbete primärvård - psykiatri
Välkommen till Baskurs ”Riskbruk, missbruk och beroende”
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Heby kommuns kvalitetspolicy
Evidensbaserad praktik
Regionalt utvecklingsarbete evidensbaserad praktik inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning. Sammanställning av intervjuer med.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE VÅRD- OCH OMSORGSFÖRVALTNINGEN
Handlingsplan Handlingsplan förbättringsbehov uppföljning
Verktyget Utmärkelsen….
Kommundirektören och digitaliseringen
Systematiskt förbättringsarbete för jämställda resultat
Presentationens avskrift:

Verktyg och exempel på ledningssystem Susanne Wallin Pettersson

Ledningssystem på 60 minuter Vad är det för nått? Hur bygger man det? Hur ser det ut? Hur lyckas man? 2015-09-14 Susanne Wallin Pettersson, 2Learn AB

Vad är då ett ledningssystem? En karta/vägledning! Ett sätt för ledare att välja den mest säkra och effektiva vägen till målet och med så små risker på vägen som möjligt! En möjlighet för personalen att effektivisera sitt patientarbete! Ett sätt för vårdgivaren att nå rätt resultat! En garanti för patienten! 2015-09-14 Susanne Wallin Pettersson, 2Learn AB 2 2

Alla vägar bär till Rom… LEAN management 2015-09-14 Susanne Wallin Pettersson, 2Learn AB

Nationella krav på HSV ”Styrning, ledning och kontroll” Värdestyrd verksamhet utifrån mål Nära samverkan med en delaktig patient Delaktig och medverkande medarbete Resultatchefer som förändringsledare Evidensbaserat arbetssätt Kvalitetssäkrad samverkan i vårdens övergångar Kvalitetssäkrade vårdprocesser och rutiner Riskprevention Löpande och systematiskt förbättringsarbete Lärande organisation Effektiv kontroll (PSB) 2015-09-14 Susanne Wallin Pettersson, 2Learn AB

Vem drar nytta av systemet? Patient Vård-givare Chef HSV personal Samverkans-partners Mål och uppföljning Prioriteringar Medborgardialog Kontinuitet i process Gemensam utveckling Helhetssyn på patienten Evidensbaserade vård Patientsäker vård Effektiv vård Likvärdig och jämlik vård Patientfokuserad vård Tillgänglig och delaktig vård Kvalitetssäkrade processer Utvecklingsarbetet Lärande organisation Medarbetarmedverkan Effektivare arbetsmetoder Likvärdigt arbetssätt 2015-09-14 Susanne Wallin Pettersson, 2Learn AB

Ledningssystem handlar om att ”ALLTID LEDA” Lära Styrning Kompetensutvecklingsplan Erfarenhetsutbyte Mentorsprogram Lärandeseminarium Mål och uppdrag Kvalitetsplan Kvalitetsindikatorer Ledningssystem Egenkontrollplan Risk- och händelseanalyser Kvalitetsutvärdering Patientmedverkan/patientråd Ledning Kontroll Implementeringsplan, lyhördhet, engagemang, mötesstruktur, kommunikation, medarbetarmedverkan handledning, överenskommelser 2015-09-14 Susanne Wallin Pettersson, 2Learn AB

Vad är egentligen ett ledningssystem? Kvalitet och säkerhet Måluppfyllelse Lärande Kvalitetsstyrning Prioritering och vägval Systematisk egenkontroll Kvalitetsledning Kvalitetssäkrade processer Systematiskt förbättringsarbete Riskanalyser Händelseanalyser Klagomålshantering Synpunktshantering Dokumentation, spridning och lärande Brukarmedverkan Medarbetarmedverkan 2015-09-14 Susanne Wallin Pettersson, 2Learn AB

Susanne Wallin Pettersson, 2Learn AB Så här kan de se ut… 2015-09-14 Susanne Wallin Pettersson, 2Learn AB

Susanne Wallin Pettersson, 2Learn AB Eller så här… 2015-09-14 Susanne Wallin Pettersson, 2Learn AB

Susanne Wallin Pettersson, 2Learn AB Eller så här… 2015-09-14 Susanne Wallin Pettersson, 2Learn AB

Susanne Wallin Pettersson, 2Learn AB Eller så här… 2015-09-14 Susanne Wallin Pettersson, 2Learn AB

Susanne Wallin Pettersson, 2Learn AB Eller så här… 2015-09-14 Susanne Wallin Pettersson, 2Learn AB

Susanne Wallin Pettersson, 2Learn AB Även detta fungerar… 2015-09-14 Susanne Wallin Pettersson, 2Learn AB

Bygg systematiskt och långsiktigt Förbereda Analysera Genomföra Avsluta Bygg systematiskt och långsiktigt Mål och plan Information Förankring Organisering Resurser Nulägesanalys Mållägesanalys Process-kartläggning Kundbehovs-analys Kvalitetsstyrning Kvalitetsledning Kvalitetssäkrade processer Systematiskt förbättringsarbete PDCA/årshjul Egenkontroll Kundmedverkan Medarbetar-medverkan Kvalitetskultur Lärande organisation Förankring Implementering Test och lärande Dokumentation Uppföljning 2015-09-14 Susanne Wallin Pettersson, 2Learn AB

Goda tips om implementering och lärande Metodföljsamhet Utbildning Handledning Administrativt stöd IT-stöd Kompetens hos utförare Stödjande organisation Förändrings- faktorer Effektivt ledarskap Arbetsorganisatoriska principer Lyhördhet och anpassningsbarhet SKL: Om Implementering 2015-09-14 Susanne Wallin Pettersson, 2Learn AB

Framgångsfaktorer i utvecklingsarbetet Mål & resultatstyrning Långsiktighet och uthållighet Gruppers och individers delaktighet och inflytande Viktiga framgångsfaktorer i allt utvecklingsarbete avsett det drivs i projektform eller driftform är följande: Mål och resultatstyrning (fokus på uppgiften och VAD som ska genomföras) Gruppers och individers delaktighet och medinflytande (fokus på HUR det ska genomföras tillsammans med medarbetare, berörda, och ledning, i enlighet med LEAN management skapas nya värden genom ökad medvetenhet hos individerna i verksamheten och förändringen. Långsiktighet och uthållighet (fokus på det långsiktiga arbetet, ingen övertro till snabba fix-it lösningar, resultatet och processen ska vara hållbart för lång tid fram över, ta hellre längre tid på dig att skapa förändring som också ger medarbetare och org tid att förändra beteenden och förhållningssätt) Referens Lean-management Susanne Wallin Pettersson, 2Learn AB LEAN Management 2015-09-14 Susanne Wallin Pettersson, 2Learn AB

Att sista tips att tänka på när ni sätter igång… Värdeskapande organisationer Utmanande kultur Våga visa resultat Framgångskunskap Förbättringssträvan Best Practice 2015-09-14 Susanne Wallin Pettersson, 2Learn AB

Tack för att ni lyssnade! susanne@2learn.se 070-3340056 www.2learn.se 2015-09-14 Susanne Wallin Pettersson, 2Learn AB