Produktens olika delar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.
Advertisements

Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Skapa en lönsam kundrelation
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Tre kritiska situationer
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Grundkurs i marknadsföring
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring – del 4 F8 –
Block 4: Att driva företag
Kunder och konkurrens driver ekonomin
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Konsumenttjänstlagen
Tre kritiska situationer
Marknadskommunikation i praktiken
Affärsidé - företagets vägvisare
Konkurrens och konkurrenter Vänner eller fiender?.
Affärsbeskrivning [Projekttitel …]
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
marknadsförarens verktygslåda
Förslag till planering kapitel 12
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Att hitta sina kunder och lära känna dem
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Från 4 P till relationer Med kunden i centrum.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
custice . fakta . presentation
Marknadsförarens yrkesroll
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt.
Kap 10 Marknad för turism •
AU-matrisen Utbud Marknad Penetration
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Marknadsföring av turism
Segmentering och one-to-one-marketing
Butikens marknadsföring
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
10:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsföringens olika fronter.
5:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Företagets resurser Företagets mänskliga resurser Företagskulturen Företagets tekniska resurser Företagets.
12:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Personlig försäljning Vid försäljning till konsument –i butiken –hemma hos kunden –via telefon Vid försäljning.
8:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Syften med marknadsundersökningar Marknadskartläggningar Konsument- och köpvanestudier Kunskaps-, motiv-
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
14:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Faktorer som styr medievalet Vilka vill vi nå? (målgrupp) Hur många vill vi nå? (räckvidd) När vill vi.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
15:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Relationsförstärkare i mediemixen Mässor Direktmarknadsföring sales promotion Events Udda medier Sponsring.
H2000 Branschkunskap – lär känna din bransch Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 PRODUKTUTVECKLING.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
[Produktnamn] Marknadsplan
Vilken bransch? En bransch 3
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
Undersök och analysera
Sälja en produkt eller tjänst
(Företagsnamn) Affärsplan
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Presentation av affärsplan
Presentation av affärsplan
[Produktnamn] Marknadsplan
Företagets namn Affärsplan.
Presentationens avskrift:

Produktens olika delar

Exempel på EFI-analys Egenskaper Fördel Innebörd Portionsförpackad Liten Tar liten plats Plastförpackning Tålig Lätt att ta med Olika smaker Variation Tillgodoser olika smakbehov Flytande Ingen sked Går att dricka behövs

Produktlivscykel

Vad man behöver veta om sina konkurrenter Vilka är konkurrenterna? Hur uppfattas de av kunden? Var är de? Vilka resurser har de? Vilken kompetens, ekonomi, teknik har de? Vilket reaktionsmönster har de? Hur tänker och handlar de?

Konkurrens på olika nivåer Konkurrens mellan marknader Konkurrens om behov Konkurrens inom samma bransch

Positionerings- diagram

Sammanfattning kapitel 4 Det totala erbjudandet består av kärnprodukt, kringprodukter och metaprodukt. En marknadsförare måste veta vilka delar av erbjudandet som kunden uppskattar och vilka delar som har brister i förhållande till konkurrenternas produkter. Ett sätt att arbeta fram argument för marknadsföringen är att göra en EFI-analys. Argumenten vid marknadsföringen ska vara betydelsefulla för kunden och bygga på produktens fördelar och vad dessa innebär för kunden. EFI-analysen gör man genom att först ta fram produktens egenskaper och därefter deras fördelar. Varje fördel översätts sedan till en innebörd för kunden.

Sammanfattning kapitel 4, forts. Alla produkter genomgår olika utvecklingsstadier, en livscykel. Längden på denna varierar beroende på vilken bransch det handlar om. Stadierna i livscykeln är 1 Introduktionsstadiet 2 Tillväxtstadiet 3 Mognadsstadiet 4 Stagnationsstadiet 5 Nedgångsstadiet Det krävs olika marknadsföringsåtgärder i de olika stadierna. Reklam och information är viktiga åtgärder i de första stadierna. Oftast får priset betydelse främst i tillväxt- och mognadsstadiet.

Sammanfattning kapitel 4, forts. Det är viktigt för ett företag att känna till sina konkurrenter och vad de tänker göra. Därför gör man en konkurrentanalys där man frågar: Vilka är konkurrenterna? Hur uppfattas de av kunderna? Vilka resurser har de? och Vilket reaktionsmönster har de? Och Vilket reaktionsmönster har de? Svaren på dessa frågor sammanställs i en konkurrentprofil och används av marknadsföraren för att planera den egna marknadsföringen. Som marknadsförare måste man känna till vilka företagets verkliga konkurrenter är. Konkurrens mellan företag kan ske på olika nivåer. Det kan vara konkurrens mellan olika marknader, som är en tävlan om konsumenternas pengar, där de prioriterar bland sina behov. En annan är konkurrens mellan olika sätt att tillgodose samma behov, t ex av underhållning. Slutligen finns en tredje nivå där företag inom samma bransch konkurrerar med hjälp av produkternas egenskaper.

Sammanfattning kapitel 4, forts. Ett positioneringsdiagram hjälper marknadsföraren att urskilja vilka de direkta konkurrenterna är. Genom att göra en indelning av konkurrenterna efter några faktorer som har betydelse för kundens val av produkt, kan man se var det egna företaget befinner sig i förhållande till konkurrenterna. Här är det kundernas uppfattning om företaget som avgör var det placeras – positioneras. Det gäller att om möjligt hitta en position som tydligt skiljer sig från konkurrenternas.