Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Från 4 P till relationer Med kunden i centrum.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Från 4 P till relationer Med kunden i centrum."— Presentationens avskrift:

1 Från 4 P till relationer Med kunden i centrum

2

3 Utgångspunkt för massmarknadsföring
Utgångspunkt marknaden Mått på framgångar – marknadsandelar Relationsmarknadsföring Utgångspunkt individen Mått på framgång - kundrelationer

4 Verktyg vid massmarknadsföring
Massmarknadsföring bygger på traditionellt marknadsföringstänkande. Verktyg de 4 P:na

5 Produkt Kärnprodukt Kringprodukt Metaprodukt

6 Prissättning Priskänslighetsanalys Konkurrensanalys Kostnadsanalys

7 Plats – handla om tillgänglighet
Skall vi använda grossister? Många eller få detaljister? Sälja direkt eller via detaljhandel? Utlandsförsäljning?

8 Påverkan – handlar om att förmedla budskap
Personlig försäljning Reklam Sponsring PR och SP

9 Relationsmarknadsföring – utgår ifrån kunden
Kundrelationen kan byggas upp på tre sätt: Skapa trogna kunder Bygga upp en databas Följa upp löpet omedelbart Utnyttja ny teknik för att skapa dialog med kunden Starta kundklubbar Sänd kundtidningar till kunden Skicka DM-erbjudanden Arbeta långsiktigt

10 Relationsmarknadsföring – utgår ifrån kunden
Lugna osäkra kunder Rikta annonser till dem som redan köpt Följ upp försäljningen Skapa vi-känsla Vänd missnöje till något positivt Hantera reklamationerna med stor noggrannhet Se till att kunden inte behöver återkomma

11

12


Ladda ner ppt "Från 4 P till relationer Med kunden i centrum."

Liknande presentationer


Google-annonser