GUL-adm - ett samarbetsprojekt mellan tre universitet om kvalitet i administrationen Cilla Häggkvist, Uppsala universitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Advertisements

Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Kvalitet och utvärdering Några reflektioner bakåt och framåt
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Västra Götalandsregionen äger och driver…
Stöd för analys och förbättring
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Policy för miljö och hållbar utveckling
En nationell hemsida för UHU/ESD för utbildare på högskolenivå –
Äppelhyllevardag Nätverksträff för Äppelhyllebibliotek, Lisa Börjesson, Inst. för ABM, Uppsala Universitet & Jenny Nilsson, MTM.
Nolans modell MÅL Vad är det vi vill uppnå?
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
Ledarskap för utveckling - en utmaning
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Att vägleda på Mässan Lite om:  förutsättningar  möjligheter  krav  begränsningar  lärdomar.
Göteborgs universitet förnyas
LDC - NETinfomöte Lunds universitet / Förnyad webbnärvaro Huvudprojektet Förnyad webbnärvaro Huvud- projekt.
Sammanfattning av gruppdiskussioner Miljömålsdagarna maj Umeå.
Nya studera.nu Målgrupper och struktur. Målgrupper Potentiella studenter Studenter i systemet Forskarstudenter Andel av besökarna per målgrupp? Prioritering.
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Hälsopedagogiskt arbete kap 4
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Programmet för lokalt och regionalt tillväxtarbete – Med fokus på lärande Hur, och vad lär vi oss av utvecklingsprojekt.
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
PGSA-hjulet.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Tillsammans för världens säkraste vård
Regional utveckling möter socialtjänst -lärdomar och reflektioner från utvärderingen av URBAL i Härryda kommun. Anna Johansson FoU i Väst/GR.
Mervärden och aha-upplevelser
Organisation / företag:
Hur vill vi svara? Stefan Johansson Svara på frågor – webb, papper, telefon Webb 4 Ja, gärna. 9 Det funkar. 3 Nej eller Helst inte Papper 1 Ja gärna.
Kompetensutvecklingsanalys Samarbete med KTHB samt Umeå UB Likartad åldersstruktur (Medelålder 52 år) Pensionsavgångar Verksamheten förändras.
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
RUS- Internat Kilsbergen Fokus år 2011 Strategimallar – enkätsvar (kartläggning av målområdena) Sätta en grund för organisationen/rollerna – möten.
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Ledningskraft för god och säker vård - Fortsatt arbete hemma
Presentation Socialstyrelsen är statens nationella expert- och tillsynsmyndighet inom hälso- och sjukvård. socialtjänst, hälsoskydd och smittskydd och.
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Andra nordiska mötet, 5-6 oktober 2004, Uppsala Jessica Lindholm, Lunds Universitets Bibliotek SVEP delprojekt 3-5 Jessica Lindholm, Lunds Universitets.
Västerås, juni 2001 Huddinge, Karlstad, Mora, Sigtuna, Söderhamn, Uppsala, Västerås och Östhammar Arbete i blandade basgrupper med tio deltagare i varje.
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Beställning av tjänster
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
Välkomna till Civilekonomprogrammet! 14 augusti 2015
1 Valutskott. 2 Syfte Syftet med utbildningen är att få lokala valutskott som arbetar året runt på ett sätt som leder mot Visions mål. Mål Efter utbildningen.
Bevarande av utbildningsinformation SUHFs expertgrupp för arkiv och informationshantering.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
GUL-ADM – ett samarbetsprojekt mellan tre universitet om kvalitet i administrationen Delprojekt 1 (Malin Östling, GU): Stöd kring extern forskningsfinansiering,
Enhetsaudits och andra verktyg – så bidrar förvaltningen till en bättre kvalitet vid Göteborgs universitet Jörgen Tholin, universitetsdirektör Malin Östling,
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Dagens upplägg Reflektioner sedan i fredags Målsättningen med utbildningen Fortsatta planeringen Gruppdiskussion kring nuläge Presentation av redskap.
Gemensamma förvaltningens omställningsarbete
Mats Embertsén Reell kompetens hur går vi vidare.
Upplägg En nätverksdriven samverkanslösning för smartare etablering på arbetsmarknaden Skellefteå, 31 oktober
Omställningen av hälso- och sjukvården
Verktyget Utmärkelsen….
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

GUL-adm - ett samarbetsprojekt mellan tre universitet om kvalitet i administrationen Cilla Häggkvist, Uppsala universitet

GUL Göteborgs universitet Uppsala universitet Lunds universitet

Delprojekt 1: Stöd kring extern forskningsfinansiering, affärsjuridik och innovation Metod: ömsesidig benchmarking GU-LU-UU Delprojekt 2: Studentservice Metod: ensidig benchmarking GUL – två externa lärosäten Delprojekt 3: Projekthantering Metod: Critical friends

Definition benchmarking Benchmarking är en metod för att systematiskt lära av goda förebilder, oavsett sektor. Syftet är att få insikt och kunskap som omsätts till effektiva förbättringar i den egna verksamheten.

Benchmarking är mer än… …studiebesök …nätverksträffar …nyckeltalsjämförelse

Vid benchmarking Använd frågelistan som struktur Koncentrera er på arbetssätt och processer Öppna era sinnen – var ödmjuka – ta till er Avfärda aldrig tankar och idéer direkt Håll tiden Första analysen direkt efter mötet: Vad har vi lärt oss av X?

Delprojekt 2 Studentservice Eva Söderman Cilla Häggkvist

Studentservice …hur studenter och presumtiva studenter hittar in i universitetet. Ingången kan vara antingen fysisk eller virtuell, ske genom ett besök eller via e-post, telefon eller webb.

Metod Ensidig benchmarking Systematiska jämförelser med minst två externa parter, varav gärna en utländsk. Med ensidig menas att de externa parterna inte jämför sig med oss (även om det kan bli en positiv bieffekt).

Nulägesbeskrivning Ensidig benchmarking med Umeå universitet - besök 8-9 september University of Minnesota - besök 9-10 oktober Referensgrupp Handlingsplan Upplägg

Reflektioner kring projektet och metoden Testa en modell (extern, ensidig benchmarking) Metoden med extern benchmarking har fungerat mycket bra. Vi hade med fördel kunnat utföra benchmarking med andra typer av organisationer Ensidigheten var trots allt inte varit helt ensidig.

Reflektioner ang studentservicen Bryt ovanan att hänvisa till någon annan! Vilka frågor bör studentservice svara på? Gör checklista! Ärendehanteringssystem – behövs det? Vilken roll har växeln i studentservicen? Måste reception och studentservicedisk separeras? Tillgänglighet och öppettider? Värdeord? One-stop-shop?

Gemensamma slutsatser Alltid nyttigt att lära av andra Noga planering, tydlighet vad gäller syfte och systematik är nyckeln till att lärandet blir fruktbart Handlingsplaner viktigt för att föra arbetet vidare till reella förbättringar i verksamheten

GUL-adm i Minnesota