 Kvarlevor (sånt som lämnats kvar) tex: mynt, byggnader, statyer, runstenar, bilder  Berättande källor tex: dagboksanteckningar, brev, krönikor, bouppteckningar,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Advertisements

Vilka källor kan du lita på?
Vem ska jag tro på?.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Begreppsschema – Krönikor
Vetenskaplig Metod.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Historiebruk.
Fördjupning i historia
Informationssökning & Källkritik
Mål och betygskriterier
Källkritik.
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
Att inte tro på allt vi läser och ser…
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Formellt, skarpt och snyggt
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Källkritik.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
En vetenskaplig rapport
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Källkritik på Internet
Vad är historia?.
Vad är du för typ av person?
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Att övertyga ! Disposition och mall.
Källkritik - kontrollera fakta
Textgenrer Vad är en textgenre?.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Källkritik.
Källkritik.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
KÄLLKRITIK.
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Vad är sant? Vem kan man lita på?
Källkritik.
= samlingsnamn på metoder för granskning av källor
TANKE – KÄNSLA - HANDLING 1.Tänka igenom olika ämnen. Tveksamhet. Osäkerhet 2.Ämnesval. ”Väga ämnet”. Optimism 3.Utforska ämnet. Orientering. Förvirring.
Några källkritiska frågor att ställa i historia
En guide för arbeten i SO
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
Hur du tar hand om din kunskap
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Källkritisk informationssökning
Formellt, skarpt och snyggt
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
Att söka information och bli källkritisk
Källmaterial och källkritik
STUDIETEKNIK.
Källkritik.
För att ta reda på det, använder vi källor!  Något som ger oss information om det som hänt i förfluten tid.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Hur kan vi veta vad som har hänt? Historiska källor.
Källor Ett samarbete mellan svenska och religionskunskap ht- 15.
Du ska inom arbetsområdet lära dig att Tolka och förenkla uttryck med bokstäver Lösa enkla ekvationer Upptäcka och använda mönster och samband Skriva och.
4 processer att behärska:
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
KÄLLKRITIK Då man bedömer källor är det viktigt att man är källkritisk. Det blir allt viktigare ju mer information som samlas i molnet, i internet.
Källkritik 101.
Introduktion källkritik
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Ett samarbetsprojekt mellan
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
Källkritik Historia.
Källkritik.
Källors relevans och trovärdighet
Presentationens avskrift:

 Kvarlevor (sånt som lämnats kvar) tex: mynt, byggnader, statyer, runstenar, bilder  Berättande källor tex: dagboksanteckningar, brev, krönikor, bouppteckningar, dialekter, folksagor  Ofta är källan både och.

 Primära källor: förstahandskällor, ej bearbetade – t.ex. en dagbok eller ett brev.  Sekundära källor: andrahandskällor, bearbetade och sammanställda – t.ex. forskning  Tertiära källor; tredjehandskällor: sammanfattningar av bearbetningar, t.ex. historieboken.

 ”Att England inte längre kan agera självständigt i världspolitiken är tydligt då brittiske premiärministern Tony Blair valt att stödja George Bush politik i mellanöstern.”  Vad är fakta och vad är värderande i påståendet? Behöver en källa vara objektiv för att vara användbar?

 När tillkom källan? (tidskriteriet)  I vilket syfte tillkom källan? (tendenskriteriet)  Bygger källan på egna erfarenheter, eller är den beroende av andra källor? (beroendekriteriet)  Dessa frågor ställs för att fastställa äktheten i källan (äkthetskriteriet)

:  Tidskriteriet: hur ska du förhålla dig till detta kriterium? Vilka frågor måste du ställa dig själv, texten du läser, bilden du tittar på…?  Beroendekriteriet: hur ska du förhålla dig till detta kriterium? Vilka frågor måste du ställa dig själv, texten du läser, läraren du lyssnar på, hemsidan du hittat?  Tendenskriteriet: hur ska du förhålla dig till detta kriterium? Vilka frågor måste du ställa dig själv, texten du läser, läraren du lyssnar på, hemsidan du hittat?  Äkthetskriteriet: hur ska du förhålla dig till detta kriterium? Vilka frågor måste du ställa dig själv, texten du läser, läraren du lyssnar på, hemsidan du hittat?  Vilket kriterium är det svåraste för dig att förhålla dig till när du i samband med en uppgift i skolan måste vara källkritisk? Varför just det kriteriet?  När du ska ha med ett avsnitt om källkritik i en större inlämningsuppgift – VAD ÄR DET DÅ SOM SKA STÅ DÄR?? Vi går igenom era svar och diskuterar dem i helklass

BehovBrukBrukareFunktion Upptäcka, utforska, återskapa Vetenskapliga studier av historien Historiker Historielärare Tala om hur det verkligen var Minnas (eller förtränga) Individuellt och kollektivt minne Alla människorFörstå oss själva. Orientering ÅterupptäckaMoralisktVälutbildade – intellektuella Försonas – återskapa värden Uppfinna och återskapa IdeologisktIntellektuella eller politiska grupper Legitimering Rationalisering Illustrera, debattera, offentliggöra Politiskt Pedagogiskt Intellektuella eller Politiska grupper Politisera historien Ekonomiska vinsterKommersielltFöretagare –media- reklam Tjäna pengar Ha roligtRekreationUnderhållningAlla människor