Kvarlevor (sånt som lämnats kvar) tex: mynt, byggnader, statyer, runstenar, bilder Berättande källor tex: dagboksanteckningar, brev, krönikor, bouppteckningar, dialekter, folksagor Ofta är källan både och.
Primära källor: förstahandskällor, ej bearbetade – t.ex. en dagbok eller ett brev. Sekundära källor: andrahandskällor, bearbetade och sammanställda – t.ex. forskning Tertiära källor; tredjehandskällor: sammanfattningar av bearbetningar, t.ex. historieboken.
”Att England inte längre kan agera självständigt i världspolitiken är tydligt då brittiske premiärministern Tony Blair valt att stödja George Bush politik i mellanöstern.” Vad är fakta och vad är värderande i påståendet? Behöver en källa vara objektiv för att vara användbar?
När tillkom källan? (tidskriteriet) I vilket syfte tillkom källan? (tendenskriteriet) Bygger källan på egna erfarenheter, eller är den beroende av andra källor? (beroendekriteriet) Dessa frågor ställs för att fastställa äktheten i källan (äkthetskriteriet)
: Tidskriteriet: hur ska du förhålla dig till detta kriterium? Vilka frågor måste du ställa dig själv, texten du läser, bilden du tittar på…? Beroendekriteriet: hur ska du förhålla dig till detta kriterium? Vilka frågor måste du ställa dig själv, texten du läser, läraren du lyssnar på, hemsidan du hittat? Tendenskriteriet: hur ska du förhålla dig till detta kriterium? Vilka frågor måste du ställa dig själv, texten du läser, läraren du lyssnar på, hemsidan du hittat? Äkthetskriteriet: hur ska du förhålla dig till detta kriterium? Vilka frågor måste du ställa dig själv, texten du läser, läraren du lyssnar på, hemsidan du hittat? Vilket kriterium är det svåraste för dig att förhålla dig till när du i samband med en uppgift i skolan måste vara källkritisk? Varför just det kriteriet? När du ska ha med ett avsnitt om källkritik i en större inlämningsuppgift – VAD ÄR DET DÅ SOM SKA STÅ DÄR?? Vi går igenom era svar och diskuterar dem i helklass
BehovBrukBrukareFunktion Upptäcka, utforska, återskapa Vetenskapliga studier av historien Historiker Historielärare Tala om hur det verkligen var Minnas (eller förtränga) Individuellt och kollektivt minne Alla människorFörstå oss själva. Orientering ÅterupptäckaMoralisktVälutbildade – intellektuella Försonas – återskapa värden Uppfinna och återskapa IdeologisktIntellektuella eller politiska grupper Legitimering Rationalisering Illustrera, debattera, offentliggöra Politiskt Pedagogiskt Intellektuella eller Politiska grupper Politisera historien Ekonomiska vinsterKommersielltFöretagare –media- reklam Tjäna pengar Ha roligtRekreationUnderhållningAlla människor