Skolnärvaro Västra Hisingen Sektor utbildning HT 2015

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

2-årigt samverkansprojekt
Information Sjöfruskolan Åk 6-8 Välkommen!
Skola och arbetsliv i samverkan
Välkomna.
Samordningsprojekt att utveckla en strukturerad samverkan mellan socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen. Mål: Utveckla en effektivare och mer.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Plan mot kränkande behandling
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Föräldramöte augusti 2014.
Frånvarorutin i förskolan
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
SKOLFRÅNVARO – agera och samverka på kända risk- och framgångsfaktorer
Ökad närvaro i gymnasieskolan Birger Sjöberggymnasiet
Målgrupp Barn och ungdomar i åldern 7 – 16 år i grundskola och grundsärskola. Låg Skolnärvaro Två delar i uppdraget -Tidiga insatser -”Problematisk skolfrånvaro”
Ökad skolnärvaro- vårt förbättringsområde
Utbildningsdepartementet Krafttag mot skolk. Utbildningsdepartementet Antal grundskoleelever med upprepad frånvaro under två månader. Antal skolpliktiga.
Hälsokällan Möter du hemmasittare? 26 nov 2014
Disposition och utgångspunkter
Överenskommelse om samordning kring barn
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
SKOLA 2011 Vad händer? Hur kommer det att gå till?
BARNET I FOKUS Storforsmodellen.
Mobila enheten Salems kommun *.
Jag visar alla respekt, tar hänsyn och ansvar
Gemensamma riktlinjer för kommunerna och regionen i
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Skolområde norr, väster och öster Skolgemensamt stöd Gemensam handlingsplan för grundskolan; skolår 7–9 vid elevs ogiltiga eller långa frånvaro Ökad likvärdighet.
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Drogpolicy Mål: Elfrida Andréegymnasiet ska vara en drogfri skola/ arbetsplats. Ingen hantering, förvaring eller användning av droger skall förekomma på.
Information om VästBus/SIP till nyanställda. Skaraborgs Sjukhus Aktivitetsplan Genomförandeplan Vårdplan Handlingsprogram MVC & BVC HABILITERINGEN BUP.
Inkludering Att ta till vara på nyanlända elevers kunskap.
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Välkommen!. Sen sommaren 2012 finns en övergripande överenskommelse BUS Gotland för arbetet med barn och unga i behov av särskilt.
Utvärdera hemtjänst (UH) Information till utförare av hemtjänst November HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Modersmålsråd 15 februari
Nuläget i Älvkarleby kommun
Skolan som Arena i Enköpings kommun
En skola för alla Välkomna! Föräldramöte för år 9.
Attraktiv hemtjänst LAGA uppdragsbeskrivning
Presentation av tjänst
Mål och resultat på Åsaskolan
Lisa Fröst Björnsdotter Leg. Psykolog Föräldra- barnhälsan
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
SSPF Socialtjänst – Skola – Polis – Fritid
Föräldramöte 6 december 2018.
Samprojekt mellan Skola, BUP och IFO
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Presentation av tjänst
Längre eller upprepad frånvaro
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Kartläggning och analys av anmälningar om barn som far illa
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
SKL 1 september 2018 Arbetsmaterial
Presentationens avskrift:

Skolnärvaro Västra Hisingen Sektor utbildning HT 2015 Skolledning och EH

Ökad skolnärvaro Skolnärvaro är en av de starkaste skydds- och friskfaktorerna för det enskilda barnet och ungdomen. Ökad skolnärvaro leder till ökad måluppfyllelse. Västra Hisingen har därför tagit fram gemensamma rutiner och metoder i skolan för att öka närvaron i skolan. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Viktigt att upptäcka frånvaro i tid Erfarenheter visar att ju längre tid eleven är borta från skolan och lektionerna desto svårare blir det för eleven att återgå till skolan. Med skolfrånvaro ökar även risken för den enskilde eleven att utveckla psykisk ohälsa. Målet är att så tidigt som möjligt uppmärksamma alla elever med frånvaro (både oanmäld och anmäld). HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Anmäld och oanmäld frånvaro Med start HT-15 har samtliga skolenheter inom Västra Hisingen gemensamma närvarorutiner. Med start HT-15 beviljas inga ledigheter för berörda årskurser under perioden för nationella prov. Både oanmäld och anmäld frånvaro betraktas vid givna brytpunkter som möjlig problematisk frånvaro. EH (Elevhälsa) kopplas in tidigare vid all typ av frånvaro. Frånvaro under icke godkänd ledighet föranleder alltid anmälan till socialtjänsten. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Vad vi ska uppnå med närvaroarbetet Främja och öka skolnärvaro. Öka antalet elever som uppnår kunskapsmålen. Förebygga psykisk ohälsa och social problematik bland elever. Skapa fokus på all frånvaro, både oanmäld och anmäld, som kan vara problematisk för elevens utveckling. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Vad vi ska uppnå med närvaroarbetet Säkerställa statistiskt underlag för bättre översyn av nödvändiga insatser för både stadsdel, skola och den enskilde eleven. Bilda en nätverksgrupp med representanter från olika skolor som kan följa upp och vidareutveckla arbetssätt och metoder vid problematisk och långvarig skolfrånvaro (hemmasittare). Införa gemensamma närvarorutiner på samtliga grundskolor på Västra Hisingen. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Modell för skolnärvaroarbete Insatser för elever med hög eller permanent frånvaro. Individinriktade extra resurser/insatser i skolan, samordnade insatser mellan skola, BUP, habilitering och socialtjänst. Skolsocial kartläggning och ev. basutredning för elever med hög frånvaro. Anpassad undervisning , EH, samverkan med hemmet och vid behov med externa parter t.ex. BUP, habilitering och socialtjänst. Skolans arbete för att främja skolnärvaro och förebygga skolfrånvaro, t.ex genom etablering av närvarorutiner skapa goda relationer mellan skola, elev och hemmet, organisation, kommunikation, frånvarorutiner, hem och elevinflytande. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Vad menar vi med hög skolfrånvaro? Elevhälsa blir inkopplad vid: Hög (oanmäld) skolfrånvaro innebär 5 frånvarande tillfällen från enstaka lektion och/eller enstaka hela skoldagar, under en och samma termin. Hög (anmäld) skolfrånvaro innebär att frånvaroperioden överstiger två sammanhängande veckor och/eller vid fler än fem upprepade anmälda tillfällen respektive mer än 15% anmäld frånvaro under en och samma termin. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

All närvaro/frånvaro ska registreras i Hjärntorget! HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Arbetsgång vid oanmäld frånvaro Tillfälle 1-3 Mentor kontaktar vårdnadshavare, dokumenterar. Tillfälle 4 Mentor samtalar med eleven, informerar vårdnadshavare om samtalet, dokumenterar samtalet. Tillfälle 5 Arbetslag analyserar frånvaron, mentor kallar vårdnadshavare till möte, anmälan görs till EH. Mentor bjuds in till EH för att diskutera insatser och anpassningar. Tillfälle 6 och fortsatt upprepad frånvaro. Mentor informerar rektor/EH att frånvaron fortsätter. Elevhälsoärende vid frånvaro upprättas. Frånvaroperioden överstiger två veckor, 15 % eller 6:e anmälda frånvarotillfället. Mentor rapporterar till elevhälsa/skolsköterska. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Arbetsgång vid anmäld frånvaro Första frånvaroveckan Mentor tar kontakt med eleven/hemmet. Frånvaroperioden överstiger två veckor, 15 % eller 6:e anmälda fråvarotillfället Mentor rapporterar till elevhälsa/skolsköterska. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Ansvarsfördelning Områdeschefer skola och ifo/fh Övergripande ansvar för införande av handlingsplan. Rektorer och elevhälsa Ansvarar för att handlingsplan och rutiner förankras hos berörd personal på respektive skola, även vikarier ska informeras. Referensgrupp Ansvarar för den övergripande resultatuppföljningen för alla skolor, åk 1-9. Sammankallas under HT-15 av områdeschef. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Mentor ska varje dag följa sina elever i Hjärntorget. vid oanmäld ströfrånvaro meddela vårdnadshavare - samma dag! - Gäller också om eleven avvikit från skolan senare under dagen. vid sammanhängande anmäld skolfrånvaro ta kontakt med elev och/eller vårdnadshavare inom en vecka, samtalet dokumenteras. vid upprepad oanmäld skolfrånvaro dokumentera samtal med vårdnadshavare och elev. informera rektor om vårdnadshavare eller andra vuxna i barnets privata nätverk inte hörts av efter skolans upprepade kontaktförsök. Rektor beslutar då om det ska göras en anmälan till socialtjänsten och polis. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Pedagog ska alltid registrera frånvaro i Hjärntorget vid lektionens start/slut. vid oanmäld frånvaro meddela ansvarig mentor. Mentor ska snarast samma dag ta telefonkontakt med vårdnadshavare. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Vikarie med konto på Hjärntorget ska registrera närvaro enligt samma direktiv som för pedagog. utan konto på Hjärntorget ska manuellt registrera närvaro på klasslista. Personal med behörighet för sedan in den på Hjärntorget. ska vid oanmäld frånvaro snarast kontakta byråsekreterare eller elevens mentor snarast under samma dag. De tar då tar över ansvaret för kontakt med vårdnadshavare. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Ledningsgrupps och rektors uppgift Om vårdnadshavare eller andra vuxna i barnens privata nätverk inte hörts av, efter skolans upprepande kontaktförsök, ska rektor informeras samma dag. Rektor beslutar då om det ska göras en anmälan till socialtjänsten och polis. På rektorsmöte ska områdeschefer en gång i månaden gå igenom Västra Hisingens frånvarostatistik. Dels övergripande för stadsdelen, dels för respektive skolenhet. Ser till att skolans rutiner skickas till samtliga vårdnadshavare med barn i skolåldern vid varje läsårsstart. Ser till att vårdnadshavare också informeras om rutinerna i samband med föräldramöte. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Elevhälsoarbete med elevens närvaro Hög anmäld skolfrånvaro (enligt definition) anmäls till elevhälsa enligt de upparbetade rutinerna på respektive skola. EH ska ha en stående mötespunkt månadsvis rörande den övergripande frånvarosituationen på skolan samt hur när- och frånvarorutinerna efterföljs. Rektor ansvarar för att ta fram aktuell statistik per månad. Underlaget ska inkludera giltig och ogiltig frånvaro samt antal lektionstillfällen på enheten som inte är registrerade i Hjärntorget. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Elevhälsas uppdrag Följa upp Planera Initiera samverkan med externa aktörer Anmäla till områdeschef Anmäla till socialtjänst och polis HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Nätverk kring elever med stor och problematisk frånvaro Nätverket samlas varje månad och ska utvecklas till att vara en rådgivande resurs med viss möjlighet att hjälpa till i samtal och processer på enskilda enheter. I nätverket ska specialpedagoger samt elevernas mentorer medverka och det ska under HT15 författa stadsdelsövergripande och utökade rutiner kring arbetet med ”hemmasittare”. Målet med nätverket är därutöver att sprida metoder och kompetens så att varje skola har en förhöjd grundförmåga att arbeta konstruktivt och salutogent med dessa elever. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Handelsplan i skolnärvaroarbete och bilagor hittar du under Styrande dokument/Utbildning/ Barn- och elevhälsa