Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Rose-Marie Nylander Utredare, Enheten för kunskapsöversikter
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
BRUK En introduktion.
Revidering av indikatorn Bakgrund  Indikator  Självvärdering  Uppskattat – behov av förtydligande och förändring  Möjlighet och ansvar.
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Ramverk för patientmedverkan
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Arbetsordning, LTH.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
LTH – Forskningsnämnder och forskningsberedning Anders Axelsson, Rektor LTH Utbildningsdag 11 april 2012.
Teknisk nämnden Nämndutveckling Underlag och utkast till uppläggning.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Särskilt pedagogiskt stöd
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Konst- och kulturutbildningar
Nämndplan 2015.
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Utredningen om tvångsvård för barn och unga Utredningen om tvångsvård för barn och unga (2013 – 2015) Håkan Ceder, särskild utredare Sekretariat: Pär Alexandersson.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Ramverk för patientmedverkan
Kvalitet i särskilt boende
HANDLINGSPLAN och Verksamhetsplan gemensamma förvaltningen
Validering inom Lärarlyftet
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Strategi för Bästa Heby
Miljömålen består av tre slags mål
Överenskommelse Missbruks- och beroendevård - Bakgrund
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Utvärderingssystem
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Regionala Vård- och omsorgscollege
Regionala Vård- och omsorgscollege
Introduktion till processen för balanserad styrning
PROJEKT Schakt- massor Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Miljömålen består av tre slags mål
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga rådet Inhämta synpunkter Bearbeta dessa Beslut klart före midsommar Steg 2 utarbeta kvalitetskriterier och indikatorer Klart till hösten

myh.se Kvalitetssäkring och strategier I strategin ska det framgå hur kvalitetsgranskningen ska gå till för konst- och kulturutbildningar och för vissa andra utbildningar inom ramen för förordningen Strategin ska ha sin utgångspunkt i politiska mål, gällande bestämmelser för utbildningsformen, och i myndighetens syn på kvalitet och kvalitetsgranskning.

myh.se Definitioner Kvalitet hur väl verksamheten: uppfyller mål och riktlinjer för området strävar efter utveckling och förbättring Kvalitetsgranskning En utifrån fastslagna och transparenta kvalitetskriterier gjord bedömning av måluppfyllelse på utbildningsnivå

myh.se Vad är kvalitetsgranskning? Syftet är att förbättra kvaliteten i enskilda utbildningar Den kunskap som skapas ger underlag för stödjande insatser till utbildningsanordnare Skillnad mot tillsyn Gradera i hur bra eller dålig en verksamhet är Vi har valt att lyfta fram tre kvalitetsaspekter

myh.se Tre kvalitetsaspekter för konst-och kulturutbildning utbildningens effekt i termer av hur väl den uppnår syftet för sin typ av utbildningar och hur den bidrar till uppfyllelse av politiska mål utbildningens resultat i andel studerande som når målen och i vilken mån den präglas av utveckling och förbättring.

myh.se Kvalitetskriterier för konst-och kulturutbildning Kriterier som ska spegla utbildningens effekt -I förhållande till vilken grad de bidrar till uppfylla syftet och politiska mål Kriterier som ska spegla utbildningens resultat -Förutsättningar att nå lärandemål, pedagogiskt upplägg, infrastruktur Kriterier avseende utbildningens utveckling och förbättring -Systematiskt kvalitetsarbete

myh.se Förslag på kvalitetskriterier så här långt.. Utbildningens effekt Utbildningen fyller sitt övergripande syfte som konst- och kulturutbildning Utbildningsanordnaren bedriver ett aktivt arbete med breddad rekrytering Inom ramen för utbildningen sker aktiv samverkan med det omgivande samhället

myh.se Forts förslag på kvalitetskriterier så här långt.. Utbildningens resultat Utbildningen genomförs på ett sätt som ger de studerande goda praktiska förutsättningar att nå lärandemålen Utbildningen genomförs på ett sätt som ger de studerande goda pedagogiska förutsättningar att nå lärandemålen

myh.se Fortsättning förslag på kvalitetskriterier så här långt.. Utbildningens utveckling och förbättring Utbildningens styrelse/ledningsgrupp arbetar effektivt och tar ansvar för utbildningens utveckling Utbildningen karaktäriseras av ett systematiskt kvalitetsarbete