Sveriges Fotterapeuter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Advertisements

Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
för sjuksköterskeexamen ©
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
Vårdplaneringsprocessen vid in- och utskrivning till och från landstingets slutna hälso- och sjukvård Inskickningsmeddelande Inskrivnings meddelande Kallelse.
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Vad innebär val av vårdenhet?
Allt forsknings-, utvecklings- och kvalitetssäkringsarbete syftar till att förbättra vårt samhälle. Det är viktigt att kommunicera och göra resultat tillgängliga.
/LMRHH-seminarium SAMARBETE PÅ SVENSKA MELLAN HÖGSKOLOR I HELSINGFORS Rapport utförd på uppdrag av RHH (Rektorsdelegationen för högskoleutbildningen.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
Vårdhygienisk standard i kommunerna
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Övergripande studierektorsfunktionen Sörmland GRUNDUPPDRAG Huvuduppgifter för Övergripande studierektorerna är att på sjukvårdsledningens uppdrag skapa.
Att införa nya arbetssätt……. …… och att upprättahålla det nya!
SBAR Modell för bättre kommunikation
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Sjukgymnastik för äldre personer
Behov av habilitering och rehabilitering
Ramverk för patientmedverkan
Personal i omsorg och vård för äldre undersköterskor och vårdbiträden Utgör 85 procent av personalen i omsorg och vård för äldre 4,4 procent av.
Utredningen om rätt information i vård och omsorg Rätt information i vård och omsorg Patrik Sundström, huvudsekreterare.
Regionala samrådet Direktiv Hälsa.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Barn och unga med diabetes, skolans delaktighet för att de ska må bra under skoldagen men också på lång sikt. Tomas Andersson Barnläkare diabetesmott Drotting.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Studentmedverkan i förbättringsarbete Ett samarbete mellan Landstinget i Östergötland och Hälsouniversitetet i Linköping.
Svenska Akupunkturförbundet Traditionell Kinesisk Medicin TCM
WORKSHOPS - Effektiv Miljötillsyn – ett Projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Välkommen till den nya hemsjukvården!
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Delegering Vem får delegera?
Socialstyrelsens slutsatser Mindre slutenvård per vårdtagare, antal invånare med hemsjukvård ökar Ökad tillgång till behandlingar Synergieffekter.
Palliativ vård och samordning
Experimentell forskning samlas under ett tak
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
Umeå universitet och flyktingfrågan pågående aktiviteter Internationellt Scholars at Risk (SAR) Är ett internationellt nätverk av universitet och högskolor.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
Nya samarbetsformer för framtida kompetensförsörjning Malin FerbasMaria Ingvarsson
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Reformerad grundutbildning och AT – Läkarförbundets svar på utredningsförslag.
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Ramverk för patientmedverkan
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
”Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård”
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
För alla läkare under hela karriären
Handledarutbildning Steg 2.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Sveriges Fotterapeuter Anita Jernberger Ordförande för Sveriges Fotterapeuter

Traditionell förändring vs komplexa system Identifiera problemet Samla data Värdera alternativ Välja lösning Implementera Beslut Förändrat omgivning/miljö Feed back ” Sidoeffekter” Andra agerar Ny viljeinriktning hos andra Vilja/insikt

Spridning i en population Early majority – ”Komma förstare” Late majority – ”Komma sistare” Laggards – ”Över min döda kroppare” Early adopters – ”Hoppa påare” Innovators – ”Hitta påare” 3% 13% 34% 34% 16%

Sveriges fotterapeuter verksamhet 77 % privat regi med och utan avtal 14 % landstingets regi 9 % kommunal regi

FOTVÅRD 1 kosmetisk fotvård 2 hygienisk fotvård 3 medicinsk fotvård 3 nivåer 1 kosmetisk fotvård 2 hygienisk fotvård 3 medicinsk fotvård

1990 SOCIALSTYRELSENS Fotvårdsutredning Fothygien – lärs på gymnasiet Fotvård – särskild utbildning, KY Medicinsk fotvård – högskoleutbildning

Göteborg Utbildningen ger den kompetens som behövs för att arbeta som medicinsk fotterapeut (tidigare fotvårdsspecialist) inom hälso- och sjukvården eller som egen företagare. Utbildningen ger dig kvalificerade teoretiska och praktiska kunskaper för att självständigt kunna bedöma och utföra fotterapi (fotvård) utifrån ett hälso- och sjukvårdsperspektiv.

Borås Utbildningen ger kunskaper i att utföra fotvård, förmedla egenvård till vårdtagare och ge kunskaper om fotens uppbyggnad, funktion och biomekanik. Dessutom ger den kunskaper i medicinsk fotvård vid sjukdomstillstånd orsakade av andra sjukdomar som RA, hudsjukdomar och diabetes.

MEDICINSK FOTVÅRD / PODIATRI För medicinsk fotvård gäller samma ordning som för övriga medicinska insatser nämligen i enlighet med ”vetenskap och beprövad erfarenhet!” OBS! och inte eller!

Medicinsk fotvård ges till patienter med: Diabetes mellitus Reumatoid artrit Psoriasis Cirkulations sjukdomar Hudsjukdomar Ortopediska felställningar Vissa neurologiska sjukdomar Infektioner Nagelåkommor

Varför högskoleutbildning? Ökad patientsäkerhet Ökade krav från patienter, patientföreningarna och vården Harmoniserad utbildning med Europa /världen/ underlättar lärare- och studentutbyte Ökar möjlighet till gemensamt utvecklings- och forskningsarbete Gemensam arbetsmarknad i EU

FÖRARBETE SOU1996: Nybehörighetsreglering -- svensk utbildning i medicinsk fotvård är liten i ett EU-perspektiv 1997 Fotterapeuters riksförbund skriver till Undervisningsdepartementet. -- Begär att utbildning i fothälsovård och fotsjukvård flyttas över till högskolan enligt europeisk och internationell standard

1998 Remissinstanserna stöder kravet på god fotvård för regeringens ställnings- tagande. Konsensus: "Fotterapeuter med medicinskt arbetsområde måste få tillgång högskoleutbildning för att arbeta med diabetespatienter ” "Regeringen uppdrar åt Kl och LiU att anordna utbildning i medicinsk fotvård. Uppdraget skall utföras inom befintlig budget. "

1999 Arbetsgruppen kartlägger en utbildning i medicinsk fotvård nationellt och internationellt. Regeringen anger att "Karolinska Institutet skall beakta behovet av utbildning i medicinsk fotvård"

2000 HälsoUniversitetet Linköping (HU) är tveksamt till det framtida rekryterings-behovet och om det finns underlag för att kontinuerligt genomföra högskole-utbildning. HU är berett att gå vidare i en planering av utbildning om det sker en ändrad bedömning.

2000 Kl har en arbetsgrupp som kartlagt nationella och internationell utbildning. Diskuterar samarbete med HU Förnyat uppdrag att ge förslag till 3-årig utbildningsplan, utveckling och forskningsmöjlighet samt beräkna kostnaderna. Kl ser det nödvändigt med höjt takbelopp för nytt utbildningsprogram.

Karolinska Institutet, Stockholm SF ingår i arbetsgruppen PODIATERUTBILDNING Planeras vid KI Karolinska Institutet, Stockholm SF ingår i arbetsgruppen 120 poäng (180 ECTS credits) under 3 år

2001 LOBBING Riksdagsfråga från Chatrine Pålsson: Vad görs för att anordna högskoleutbildning i medicinsk fotvård enligt beslutet från 1998 ? Utbildningsministern hänvisar till KI:s och HU:s svar och att Kl planerar för att starta en utbildning, 120 p, 2003

Utbildningsministerns svar skickas med fråga till Kl om hur långt planeringen kommit, hur finansieringen skall ske och begäran om att få medverka i planeringen.

Kl planerar att starta en tre-årig utbildning 2003 förutsatt att extra medel beviljas och att Kl skall ta tillvara erfarenheter och kompetens från samtliga berörda områden.

2002 Budgetunderlag för 2002 – 2005 KI:s budgetunderlag till Undervisningsdepartementet inför kommande treårs-period Hösten 2006 Första eleverna tas in på KI.

PODIATRIPROGRAMMET 2008, 3 ÅR, 180 HÖGSKOLEPOÄNG Första året får du detaljerade kunskaper om fotens normala struktur samt hur sjukdomstillstånd påverkar naglar, hud och mjukdelar. Du får kunskap och färdighet i fothygien och grundläggande fotvårdsbehandling och kan ge informationom egenvård.

Utbildningen avslutas med ett självständigt projektarbete. Efter andra året kan du utföra förebyggande fotvård och behandla lättare fotåkommor. Det tredje året ger färdigheter för behandling av mer komplicerade fall. Utbildningen avslutas med ett självständigt projektarbete.

Efter Utbildningen De flesta podiater arbetar som egna företagare eller hos annan vårdgivare. De samarbetar med och remitterar patienter till andra specialister. Många arbetar med en specialiserad huvudinriktning som idrottsmedicin, dermatologi, radiologi, geriatri eller den diabetiska foten. Podiater kan vidareutbilda sig inom fotkirurgi, ortopedi, primärvård eller kommunal vård.

Vari består de nya problemen? LIME föreslår 2 poängskurs i ETIK Tveksamma inför möjlighet att bidra till kurserna Termin 1 i Kommunikation och Termin 5 i Ekonomi, juridik, organisation och ledarskap

Mer problem Prefekten och studierektorn vid KI saknar ämnena kemi, biokemi, fysiologi och cellbiologi inom podiatriutbildningen. De föreslår att 5 poängkurs ges i grundläggande kemi och biokemi under vad som kallas ”medicinsk vetenskap”

Ännu mera problem Handledarkompetens i huvudämnet saknas och patientunderlaget är utspritt på flera olika kliniker. Möjligen skulle delvis den verksamhetsförlagda utbildningen kunna bedrivas utomlands där specialitén redan finns.

Kvalitetssäkrade praktikplatser Professor i ämnet saknas Kvalificerad yrkesutbildning (medicinsk fotvård) kontra Podiatri utbildningen Vi är inte betjänta av ytterligare en yrkesgrupp som kan mindre än ortopeder om foten. Vi behöver fotspecialistläkare .

KVALIFICERAD YRKESUTBILDNING KY Postgymnasiala Konkurrenter! Borås 2 år Landskrona 1,5 år Göteborg 1,5 år

YRKESHÖGSKOLA 1 juli 2009 ? Stark anknytning till yrkeslivet Titel medicinsk fotvård?

LEGITIMATION Bachelor of Medical Science in Podiatry Mycket viktigt enligt Reumatikerförbundet Examinator från England? Utbildning i muskelfunktionsstörningar? FRO önskar kurs om kulturella koder

Ny utmaning förbundet består i att: Differentiera fotterapeut yrket Uppdatera den ” gamla” delen av yrkeskåren, de som så önskar till högskolenivå

TACK! När lättar dimman? TACK!