Organisation Styrelse Dekanat DM Nämnd kansli * DM Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * IL Nämnd kansli* IL Nämnd kansli* KB Nämnd kansli*

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Stat – Huvudman - Profession
Informationsmöte Framtidens SLU November och december 2013.
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
1 Processer kring kurs UD-projektet 2004 Version 4.
NyA – nytt nationellt antagningssystem
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
1 Kvalitetsutvärdering för lärande Högskoleverkets förslag till nya kvalitetsutvärderingar för högskoleutbildningar HSVs rapport 2009:25 R Högskolan i.
Hållbar utveckling på Högskolan i Kalmar och Växjö universitet
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Sveriges lantbruksuniversitet GUR ska föreslå förändringar av anslagsfördelning och dimensionering av utbildningen på grundläggande och avancerad.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2015.
antagning.se Civilingenjör och högskoleingenjör Arkitekt Brandingenjör
Gemensam examen - så gör vi i praktiken
Regleringsbrevet Regleringsbrev är benämningen på det regeringsbeslut som årligen utfärdas i syfte att styra en myndighets verksamhet, avser ett.
Behov av habilitering och rehabilitering
Ärendehantering och tillgodoräknanden i Ladok3
Universitetsgemensamma organ Britt Marie Apelgren Morgonsamling UFN presentation Britt-Marie Apelgren.
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
Årscykel – utbildning på grund- och avancerad nivå
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Högskoleverket arbetar för studenternas rättssäkerhet Kårdagen den 7 oktober 2010.
Nya och Ladok3 NUAK 2014 Anders Mobjörk, UHR,
Hur blir man klok på universitetet?
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Vad händer med resursfördelningsmodellen och administrativa stödet?
Regelsamlingen för utbildningen Utbildningsdagar för studentrepresentanter och programstudierektorer 13 februari 2015 Johan Torén, planeringsavdelningen.
Arbetsordning, LTH.
Hur styrs SLU och särskilt utbildningen?
Den nya utbildnings- och examensstrukturen Träder i kraft 1 januari 2007 Gäller utbildning som startar efter den 30 juni 2007.
1 Formulering av behörighet i kursplanen - VU-omgångar i KOPPS -
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
Den största Högskolereformen sedan 1977
ÖP-läget i kommunerna. Den 21 juni tog riksdagen beslut om en ny plan- och bygglag som börjar gälla den 2 maj I och med förändringen stärks översiktsplanens.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T NetInfo Karl Ageberg Utvecklingsstrateg / CIO Karl Ageberg.
LiTHs organisation Styrelse Dekanat DM Nämnd kansli * DM Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * IL Nämnd kansli* IL Nämnd kansli* KB Nämnd.
Enkel information angående diariet/DFS BEATRICE NORDLÖF.
1 Bli medlem i ett Saco-S-förbund Medlemsmöte på LNU 11 maj
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2016.
Seminarium om tillgodoräknande
E XAMENSHANDLÄGGNING I NYA LADOK Anna Sandberg Telléus NUAK
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Resultat så här långt Ladok - produktbeskrivning Catherine Zetterqvist, Anette Eriksson.
HUR KVALITETSSÄKRAS LÄRARUTBILDNINGARNA I EN NY ORGANISATION OCH HUR LÄNKAS DE IN I UNIVERSITETETS NYA KVALITETSSÄKRINGSSYSTEM? HEARING 18/5 OCH 19/5 BRITT-MARIE.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Välkommen till studentdagen 2016
Ledningsutredningen –
HANDLINGSPLAN och Verksamhetsplan gemensamma förvaltningen
Principer och kriterier för professurer
NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Kvalitetssäkring.
Välkommen till handläggarträff!
Organisation och beslutsfattande på fakulteten för konst och humaniora
Introduktion till processen för balanserad styrning
Organisation och beslutsfattande på fakulteten för konst och humaniora
Sverige är en parlamentarisk demokrati och en monarki.
Medicinska fakultetens organisation
GDPR - LADOK NUAK 2018 GUNNAR RÅHLÉN.
Organisation och beslutsfattande på fakulteten för konst och humaniora
Aktuella beslut från Överklagandenämnden för högskolan
Ny arbetsordning för universitetet
Lathund för dig som administrerar resultatrapportering
Lathund för dig som administrerar resultatrapportering
Presentationens avskrift:

Organisation Styrelse Dekanat DM Nämnd kansli * DM Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * IL Nämnd kansli* IL Nämnd kansli* KB Nämnd kansli* KB Nämnd kansli* MD Nämnd kansli* MD Nämnd kansli* AN FuN Kansli Ledningsgrupp (LGU) Programnämnder NS S

Nämndernas uppdrag 1.Utveckla och förnya utbildningen i enlighet med fakultetsstyrelsens riktlinjer, med beaktande av forskningens utveckling, samhällets och yrkeslivets krav och studenternas önskemål. 2.Hos fakultetsstyrelsen föreslå de större åtgärder i fråga om utbildningen som är påkallade, inklusive större ändringar i utbildningsplanen som påverkar utbildningens mål. 3.Föreslå fakultetsstyrelsen dimensionering av utbildningen/arna. 4.Föreslå fakultetsstyrelsen överintag (urvalssiffror) inför antagning till program. 5.Besluta om särskild behörighet i samband med antagning

Nämndernas uppdrag (forts) 6.Besluta om årlig uppdatering och ändringar av programspecifik utbildningsplan enligt av fakultetsstyrelsen beslutad mall samt besluta om anpassning till gällande utbildningsplan på individbasis. Beslut om utbildningsplan för nya program, beslut om uppdatering av gemensam del av plan, samt större förändringar i utbildningsplan fattas av fakultetsstyrelse. Nya profiler/inriktningar rapporteras fortlöpande till dekanus. 7.Besluta om kursplaner i enlighet med HF 6 kap, LiU:s regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (Dnr-LiU-20 IO-O1655) och fakultetsstyrelsens beslutade utformning (mall för kursplaner).

Nämndernas uppdrag (forts) 8.Besluta om tillgodoräknande enligt HF 6 kap. 9.Besluta om lässchema och tentamensschema. 10.Utse examinator för kurs efter samråd med berörd institution. Till examinator får utses den som uppfyller universitetets regler för grundläggande högskoleutbildning (Dn-LiU ) 11.Säkerställa att kurser och andra utbildningsmoment som ingår i ett program samordnas pedagogiskt och studieorganisatoriskt. 12.Ansvara för att verksamheten följs upp och utvärderas samt för utveckling och tillämpning av system för kvalitetsförbättring. 13.Lämna fakultetsstyrelsen underlag för framställningar till regering och riksdag,

Nämndernas uppdrag (forts) 14.Lämna fakultetsstyrelsen underlag för budget. 15.Lämna fakultetsstyrelsen underlag för årlig resultatredovisning. 16.Ansvara för underlag till information om utbildningen till presumtiva studerande, till underliggande utbildningssystem och till arbetsmarknaden. 17.Besluta om att ställa in kurser och profiler/inriktningar (kan gälla ekonomiska förutsättningar efter kursanmälan). 18.Ansvara för internationaliseringsarbetet inom nämndens område enligt fakultetsstyrelsens riktlinjer.

LGU Beredande/rådgivande organ för styrelsen och dekanus Dekanus rådgivande organ i delegationsbeslut rörande utbildning Samordnande organ för nämndernas arbete – Löpande ärenden – Strategiska frågor – För LiTHs bästa