Kommunikationsstrategi Vår syn på uppdraget Göteborgs universitet, 19 april 2012 Solberg
Tillgång till 50 medarbetare, och ett brett nätverk Lars MattssonSusanne Spicar Mårten Westlund Carl Bjernstam Jeanette Gustavsson Magnus Matsson Åsa Vikner Solbergs huvudsakliga projektgrupp i samarbetet med GU: Tillgång till Solbergs övriga kompetenser och nätverk, t ex:
Många individer - Många specialiteter - Många olika vardagar
Olika kännetecken – Olika drivkrafter
Ett exempel på uppdrag: Göteborgs Stad Attraktiv arbetsgivare
Göteborgs Stad ”Vi vet vem vi är till för” Politiskt styrd organisation medarbetare 100 olika yrkesroller 55 stadsdelar, fackförvaltningar och bolag Budget 22 miljarder
Utmaningarna 1.Stora pensionsavgångar och ökande konkurrens om arbetskraften 2.Omvärldens bild av staden som arbetsgivare: Okända och ointressanta arbetsuppgifter 3.Medarbetarnas bild av jobb i staden: Meningsfulla och intressanta jobb – nöjda, men inte stolta
88 procent av medarbetarna i Göteborgs Stad upplever att de har ett meningsfullt jobb. Göteborgs Stads medarbetarenkät 2010
Utmaningarna i projektarbetet 1.Förankring - rätt ambassadörer och viktiga intressenter 2.Förverkligande – tydliga ägare och utförare i linjen 3.Fortlevnad – attraktiv arbetsgivare i vardagen
Strategi + kultur
Göteborgs universitet Kommunikationsstrategi Två korta workshops
Lyckad förankring = kunskap och acceptans Diskutera: Vad krävs för att åstadkomma en lyckad förankring redan under projektets gång? Ta fram tre saker. Diskutera: Vilka personer eller funktioner är särskilt viktiga att involvera?
Lyckat utskottsarbete Diskutera vilka spelregler som ska finnas i gruppen för att ni ska nå resultat och ha roligt!