Vilka är de två största revolutionerna i mänsklighetens historia?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Grekerna.
Advertisements

Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Religion i Mesopotamien
Sumererna i södra Mesopotamien
De tidiga civilisationerna
Amerikanska revolutionen
De tidiga högkulturerna växte fram för mellan 4000 och 6000 år sedan
Grekland bestod av flera små riken/stater
Mellankrigstiden.
Egypten.
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Övergången från medeltid till Renässans. Ca år
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Människans äldsta historia
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Människans tidiga historia
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
Enskild uppgift: 1. Vad är mänskliga rättigheter för något?
Det industriella genombrottet
DEL 1: DE FÖRSTA HÖGKULTURERNA
Varför ska vi läsa om franska revolutionen?
Orsaker Effektiviseringen av jordbruket.
Revolution Vad är en revolution?.
Sveriges äldsta historia:
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Supermakter och terrorbalans
Den äldsta tiden i människans Historia f. Kr f. Kr
De första städerna Mesopotamien
Demokrati och hur Sverige styrs
En av de första städerna var Ur
Att synliggöra lärande
Turismens historia kapitel 2.
Historia A, Anna-Karin Andersson, Slottegymnasiet
Denna presentation Vad var jordbruksrevolutionen?
Kunskapskrav och matriser
Riktad skrivning Vad är Mesopotamien?
Neolitiska revolutionen
1. Förändringar inom jordbruket
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Mesopotamien.
GROTTBJÖRNENS FOLK.
1800-talet.
Ämnesövergripande kunskapskontroller
Grekerna.
Historisk tidslinje 5000 f. Kr. – 2001 e. Kr..
Demografi - Befolkningsutveckling
Den industriella revolutionen
Historia Här kommer en sammanfattning av industrialismen i Sverige på 1700 och 1800-talet. På 1700-talet började industrin växa upp i Europa. På 1860-talet.
Mänsklig utveckling och forntiden
Naturlandskap blir kulturlandskap
FORNTIDEN Förhistorisk tid.
Flodkulturerna Ca 3000 – 500 fvt.
Industriella Revolutionen
Nationer, ideologier och folkmord genom
Istiden, Stenåldern, Bronsåldern och Järnåldern
Levande historia 7: s f.Kr. Sumererna Kilskriften Brons Hjulet Drejskivan Räknesätt med 60 Stadsstater 2000 f.Kr. Babylonierna Geometri.
Medelhavsvärldens antika kulturer. Gula floden – Kina Indus – Indien Eufrat och Tigris – Mesopotamien/Irak Nilen- Egypten.
Flodkulturer och antika världar
Från jägare till bönder Från grottor till städer till högkulturer Våra första civilisationer, från år sedan ca 8000 f.vt.
De första samhällena När människan långsamt gick över från
ANTIKA GREKLAND.
Hur levde man under medeltiden
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Iris Rosengren Larsson
Historia.
Kvinnohistoria Strukturperspektiv.
Geografi / samhällskunskap
Flodkulturerna De första högkulturer som växer fram för ca år sedan.
Presentationens avskrift:

Vilka är de två största revolutionerna i mänsklighetens historia? Revolution = djupgående och omfattande förändring. (Kan vara både politiska, ekonomiska, tekniska och sociala….) http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Riddler_Disguise.JPG

Neolitiska revolutionen Från jägare och samlare till jordbrukare När och var? Ca. 9000 f.kr. i områdena runt Mesopotamien (nuvarande Iran och Irak) I Sverige långt senare ca 4000 f.kr. (Orsaker klimatet och avståndet.) Varför? Jägarna och samlarna började experimentera med växter (bland annat vete) Lättare att planera och kontrollera mattillgången.

Kvarlevor och skriftliga källor Med kvarlevor menas allt det som innefattar materiella lämningar från gångna tider. Med berättelser avses det som finns nedtecknat med skrift.

Hur kan vi veta något om historien? Berättelser: Mestadels skriftliga lämningar. (Från skriftspråket nutiden.) Kvarlevor: (Forntidskällor och nutida källor) Skriftspråket uppfanns av sumererna ca 5000 f.kr. skriftliga uttryck Brev, böcker, ristningar Arkeologisk utgrävning (sopor, ben, verktyg, vapen, husgrunder) DNA-analys Is, aska, mossfynd

Öva på att utveckla samband och att analysera historia Öva på att utveckla samband och att analysera historia! (Hitta samband och förklara genom orsaker och konsekvenser) Kunskapskrav LGR 11 Eleven har grundläggande kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. Eleven visar det genom att föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar, samt om Förintelsen och andra folkmord. Bedömning Mer utvecklade resonemang kännetecknas av Längre sambandskedjor. En analys utifrån olika perspektiv t.ex. konsekvenser på kort sikt och på lång sikt. Eller/och utifrån fördelar och nackdelar i konsekvenserna.  Korrekt fakta/exempel/jämförelser som underbygger dina resonemang. Gör övning 1:2 och övning 1:10

Vilka konsekvenser kan ni hitta av att människor blev bosatta? Diskutera i er grupp. Fundera utifrån konsekvenser på kort sikt-lång sikt, och utifrån fördelar och nackdelar. Gör övning 1:4.

Konsekvenser för människorna av den neolitiska revolutionen På kort sikt: På lång sikt: Befolkningsökning Kvinnor kunde föda fler barn som inte behövde dras med + jordbruk kräver och kan föda mer folk. Klyftor började öka mellan människor. När vi blev bofasta blev ägande möjligt.--> Rika och fattiga. Jordägare, kungar blev mäktiga och fick mer att bestämma om. Landområden blev viktigare. Mer konflikter och krig om bra platser för jordbruk samt att människor nu kunde spara mat och saker. Kvinnor och män var inte längre jämställda (sett till förutsättningar). Mannen fick kontroll över matförsörjning i och med tyngre arbete med att bruka marken via plog. Även krig ökade och skydd behövdes för samhällena (männen hade bäst fysiska förutsättningar även för detta) Vi började förändra naturlandskap för att förbättra våra livsvillkor. Men vi blev även väderberoende. Vi blev bofasta och beroende av marken och väderberoende. Vi flyttade inte runt. Vi var inte längre nomader. Husbyggen. Sjukdomar ökade och befolkningsminskning. Vi bodde nu nära dels varandra men även nära boskapsdjur och vårt avfall. Vi blev kortare (sämre kost) Mer kroppsligt slitage bland annat tänder (mer sockerrik kost och tyngre fysiskt arbete)

Analysera i historia: Hur tänka Analysera i historia: Hur tänka? Samband, orsaker och konsekvenser (konsekvenskedja) Neolitiska revolutionen. Bofasta inte nomader Vi flyttar inte runtägodelar (t.ex) land blir viktiga. Dessa ärvs i familjen leder till klassklyftor växer fram mellan de som har/inte har. Även krig blir vanligare. Mer fysiskt krävande arbete vi måste arbeta mer. Mannen får en maktposition i och med tyngre arbete bruka jorden , samt behov att försvara den. Genusstrukturer börjar födas. Händelse Konsekvens (kort sikt) (lång sikt) Konsekvens

Sammanfattning Sjukdomar ökar (vi börjar bo tätare både bland fler människor och nära djur och avfall) Män och kvinnor får olika arbetsuppgifter (tidigare var båda jägare och samlare med skilda uppgifter men båda ansvariga för matförsörjning) Vi börjar samla på oss ägodelar (tidigare var detta onödigt bråte att släppa runt på) Bosatta - Marken blir viktig-Vi ”äger” marken. (resursmaktkampkrigsorsak) Tillgång på mat kan kontrolleras mera och ökar i takt med odlingar, mer mat, möjlighet att spara mat befolkningsökning.

Högkulturer: ca. 5000 f.kr. – 3000f.kr Kännetecken för högkulturer: Första utvecklade civilisationerna. Skriftspråk (Kilskrift=Sumererna, Hieroglyfer=Egyptierna) Kommunikation leder till att lagar--->Social ordning (kontroll)--->. Till exempel Hammurabis lagar.   Städer/statsstater (stad med närliggande åkermark) Kungar (eller despoter/envåldshärskare) styrde och tydliga klassklyftor i samhällena (Fattiga-rika) Skatter och administration. Teknisk utveckling/uppfinningar. Alla sysslar inte med matförsörjning (hantverkare, murbrukare, handelsmän)

Högkulturer: ca. 5000 f.kr. – 3000f.kr Sumererna Egyptierna Ca 5000 f.kr. Första skriften: Kilskrift Uppfann: Hjulet Flod: Eufrat och Tigris Kungar Ca. 3000 f.kr. Skriftsystem: Hieroglyfer Flod: Nilen Faraoner Ganska jämställt mellan män och kvinnor. (Kvinnlig/a faraoner, skrivare etc.)