Utveckling och lärande i förskolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till Förskolan Lodet
Advertisements

Samtala om böcker.
Men det här är väl ingenting nytt?
En förskola att förundras i!
A day as the opposite sex
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Föräldramöte 12 september 2011
Att skriva sig till läsning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Mål och betygskriterier
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
SET Social Emotionell Träning
Förskoleklassen på Södermalms skola
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Konsten att leda sig själv
Livskunskap för de allra yngsta
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ta ställning och handla!
Start & Stegen Tidigt lärande i förskolan
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Hantera en kronisk sjukdom
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Läroplansnätverk förskola
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Kommunikation och samspel
En dag på. Läser en bok Bygga med tågbanan Rita Mysan – rollekar Lyssnar på musik eller en saga på CD:n Väver Syr Praktiska hyllan; tvätta golv, skruva,
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
- ett program för socialt och emotionellt lärande
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkomna till Edboskolan
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Start & Stegen Tidigt lärande i förskolan
Idrottspsykologi.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Socialpsykologi.
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Välkommen till Nyckelpigans föräldrarmöte Vi som arbetar på nyckelpigan är Batol, Kristin & Veronica.
En lärarhandledning från MÄN
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Föräldramöte 22 september 2016.
Lära för livet!.
Barnkonventionen i förskolan
Coaching.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Etik & moral.
Verksamhetsbeskrivning
Träff 11 Välkomna!.
Träff 13 Välkomna!.
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Utveckling och lärande i förskolan Stegen Björn Gíslason

Välkommen! Starten är viktig! Hur tar vi emot och bjuder in varandra? Hur skapar vi kontakt och bygger förtroende? ÖGONKONTAKT – ETT LEENDE – EN NICKNING (Eye contact, a smile and a nod) Hur välkomnar vi varandra varje dag?

Vad behöver barn i förskolan för att lära sig och utvecklas på ett bra sätt?

”Förskolan ska lägga grunden för det livslånga lärandet”

Några förutsättningar för utveckling och lärande Trygga ramar Tillitsfulla relationer Gott klimat Goda förebilder Färdigheter för lärande Självreglering

Glöm inte lekens betydelse!

…eller att barn lär av varandra

Empati Läsa egna känslor Läsa av andras känslor Förstå olikheter i perspektiv, behov, preferenser Känslor kan förändras Orsak - verkan Med flit - olyckshändelse Forskning visar att barn med högre grad av empati tenderar att vara mindre aggressiva, bättre omtyckta, mer socialt kompetenta och göra större framsteg i skolan än barn med lägre grad av empati (Arsenio, Cooperman, & Lover, 2000; Crick & Dodge, 1994, Denham, McKinley, Couchoud, & Holt, 1990; Izard et al, 2001;. Katsurada & Sugawara, 1998).

Samspelsfärdigheter Turtagning Känna samhörighet Positiv självhävdelse Fråga om att få vara med Bjuda in andra Social problemlösning Turtagning Känna samhörighet Bry sig och visa omsorg Bra sätt att samspela

Hantering av starka känslor Registrera starka känslor Lugna ner starka känslor Stresshantering När känslor inte hanteras eller regleras väl kan tänkandet försämras. När hjärnan behandlar oreglerade känslor, kan den inte lära sig (National Scientific Council on the Developing Child, 2004). Pedagoger kan hjälpa och vägleda barn i att utveckla och effektivt använda dessa färdigheter genom att som förebilder visa dem och att hjälpa dem att konstruktivt hantera och bemästra sina känslor och impulser (Han & Kemple, 2006).

Problem Problem Situationens förväntningar Barnets färdigheter

Nivåer för färdighetslärande Allmänt stöd Specifikt stöd Organisation av grundförutsättningar som miljö, rutiner, utrustning, bemanning etc. Pedagogernas naturliga vardagliga coachande och stödjande av barnen i olika situationer Speciella övningar eller upplägg avsedda att öva olika grundläggande färdigheter Skräddarsydda insatser för enskilda barn med stora behov

Självregleringsfärdigheter Lyssnande Fokusera uppmärksamhet Ta instruktioner Verbal självreglering Impulskontroll Kunna vänta Självreglering möjliggör barnens uppmärksamhet, avsiktliga handlande och eftertänksamhet (Bodrova & Leong, 2005).

Självreglering- fem nivåer 1. Biologi (Temperament) 2. Reglering av känslor (Både negativa och positiva) 3. Kognitiv reglering Bibehållen uppmärksamhet Byta fokus Hämma impulser Hantera frustration, kunna vänta, hantera störningar 4. Samspel med andra (Social anpassning) 5. Etik och värderingar (T.ex. ta ansvar för sina handlingar)

Påverkar all utveckling och allt lärande Anknytningssystemet Affektsystemet Tankens kraft Samspel med andra Språket

Grundaffekter Intresse Glädje Ilska Rädsla Ledsnad Förvåning Avsky Avsmak Skam

Några begrepp det talas mycket om i dag Självkontroll Självreglering Exekutiva funktioner

Forskning om självkontroll/självreglering Marschmallow-testet Terrie Moffit m.fl. Megan McClelland

Självreglering är som att köra bil Styra Gasa Bromsa Olika energiåtgång Varierande väglag

Idealtillståndet för lärande Lugn – fokuserad - alert

Vår värld är full av distraktioner och vi måste göra många val

Tidigt lärande i förskolan Stegen Tidigt lärande i förskolan Presentation av deltagarna Presentation av kursledare

Ett samnordiskt projekt En intressant möjlighet öppnade sig att ta fram ett nytt läromedel för flera nordiska länder samtidigt. Det ger en styrka och en bra bas att stå på. Möjligheter till samarbete och erfarenhetsutbyte. DE FØRSTE TRIN STEGEN SMÅSTEG

Stegen handlar om att: Bygga förutsättningar för lärande Utveckla självregleringsfärdigheter Utveckla empatiska färdigheter Utveckla förmågan att samspela Rusta barnen för skolan och livet Vara goda vuxenförebilder Involvera föräldrarna Utmärkt som fortsättning på ”Start”!

Hur skapar vi ett tryggt klimat? När vi ska lära oss saker är det viktigt att vi känner oss tillräckligt trygga så att vi kan ägna oss åt utforskande och rikta vår nyfikenhet och intresse mot det som hjälper oss att lära och utvecklas. Detta gäller både för barn och vuxna.

”Vi borde börja med oss själva” Att vara medveten om känslor(egna och andras) Att kunna förmedla och tolka känslor Att acceptera alla känslor (men inte alla handlingar) Att kunna vägleda och avgränsa Att kunna bygga goda relationer Forskare som tittat på vad pedagoger gör för att skapa ett bra klimat har lyft fram följande faktorer (Harvey och Evans)

Den tillitsfulla relationen är grunden

Varför Stegen? Ny forskning om självreglering visar hur viktigt det är och att det är något som går att påverka Barn i förskoleåldern är väldigt mottagliga för träning av självregleringsfärdigheter När barn får hjälp att utveckla självregleringsfärdighet kommer de bättre förberedda för skolan och livet Stegen är ett läromedel som skapar bättre förutsättningar för utveckling och lärande Varför ska vi arbeta med Stegen? Vi har ju StegVis

Översikt - de fem delarna Färdigheter för lärande Empati Känslohantering Kamratskapsfärdigheter och problemlösning Börja skolan

Veckans gång Måndag: Dockspel Tisdag: Samtal runt bildplansch Onsdag: Aktivitet 1 Torsdag: Aktivitet 2 Fredag: Läs bok med anslutning till temat Sånger, hjärnbyggarlekar, föräldralänkar, läroplanskopplingar, vardagsförstärkning

Färdigheter för lärande Vecka 1-6 - Barnen får lära sig: Välkomnande Lyssnande Fokusera uppmärksamhet Självprat Följa instruktioner Fråga efter det man behöver eller vill

Empati Vecka 7-12 - Barnen får lära sig: Identifiera Känslor (glad, ledsen) Fler känslor (överraskad, rädd) Känna igen ilska Samma eller olika känslor Olyckshändelser Bry sig om och hjälpa

Känslohantering Vecka 13-19 - Barnen får lära sig: Vi känner känslor i vår kropp (oro) Starka känslor (frustrerad) Benämna känslor Hantera besvikelse Hantera ilska Kunna vänta

Kamratskapsfärdigheter och problemlösning Vecka 19-25 - Barnen får lära sig: Bra sätt att leka tillsammans(samsas, byta, turas om) Ha roligt tillsammans med kamrater Bjuda in till lek Komma med i leken Benämna problemet Tänka över lösningar Säga ifrån, självhävdelse

Att börja skolan Förberedelser inför att börja skolan (förskoleklassen) Vecka 26-28 - Barnen (femåringarna) får tänka framåt på hur de kommer ha nytta av Stegens färdigheter när de börjar skolan Lärande i skolan Gå själv ut på rast Hitta nya kamrater i skolan

Hjärnbyggarlekar Enkla och roliga lekar eller aktiviteter som används rikligt och när som helst för att träna uppmärksamhet, impulskontroll och arbetsminne. Lekar som efterhand kan utvecklas från det enkla till det mer komplicerade.

Föräldralänkar Skickas hem sista dagen på temat Kopieras från vägledningshäftet eller skrivs ut digitalt från CD Rubriker: Lära, Lek, Berätta, Bildminiatyr

Läroplanskopplingar Drama Litteratur Matematik Musik Rörelse Naturkunskap Samhällskunskap Läsa, skriva och berätta Bild Konst

Vardagsförstärkning 1. Tänk före 2. Förstärk 3. Tänk tillbaka

Använda böcker Allmänna frågor Vad ser du på bilden? Vad tror du händer? Har något liknande hänt dig? Vad tror du kommer att hända? Specifika frågor Färdigheter för lärande Empati Hantera känslor Kamratskapsfärdigheter Börja skolan Utgå ifrån någon passande enkel bok och demonstrera hur man kan använda frågorna.

Förankring i arbetslaget Diskutera Stegen i arbetslaget Planera veckotema tillsammans Vara förebilder och visa färdigheterna Turas om att välja aktiviteter Engagera alla i arbetslaget

Förankring på förskolan Vilka faktorer kan bidra till god långsiktig förankring och vidmakthållande?

Utvärdering av Stegen Vad kan ni se i barnens handlande som går att härleda till arbetet med Stegen? Färdigheter för lärande Empati Hantera starka känslor Kamratskapsfärdigheter och problemlösning

Utvärdering av Stegen med fokus på språket Vad kan ni registrera i barnens språk som går att härleda till arbetet med Stegen?

Om du vill veta mer eller ha kontakt www.gislasonlowenborg.com bjorn@gislason.se www.nyponforlag.se