Digitalisering för bättre välfärd

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Enklare i eSamhället Lennart Jonasson.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Aktuella frågor på EU-nivå
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Om regional demensöverenskommelse
Förbundsfullmäktige Jokkmokk den 24 april
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Välkomna till en dag om eArkiv
Trender inom statsförvaltningen
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
Vår Kommun Samhällskunskap år 8.
Sveriges Kommun Det här är vår presentation om Sveriges kommun.
Vi blir Region Jönköpings län
Regionstyrelsen
Vården i siffror Tekniska bilder 2015.
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
SKL:s styrelse beslutade i juni 2014
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Den digitala vägen till morgondagens vård & omsorg
Uppföljning av internationella benchmarks inom E-förvaltning
Regional Digital Agenda för Gotland. Bakgrund och syfte En digital agenda för Sverige, november 2013 Konkretisering av EU:s mål för Europa Syftet med.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016 Överenskommelse mellan staten och SKL.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Styrning i kommuner 4 mars 2010 Ek dr Elizabeth Neu Morén Företagsekonomiska institutionen Uppsala universitet.
Stöd till framtidens informationsmiljö Sara Meunier, Chefsarkitekt, Inera Fredrik Frimodig, CIO, eHälsomyndigheten Fredrik Frimodig, eHälsomyndigheten5.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Tillsammans för en smartare välfärd
Agenda 2030 för hållbar utveckling
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Uppdrag E-hälsa och digitalisering
Hemsjukvårdsavtalet Specialiserade vården/Slutenvård
SLL om tjänster för det kommunala området
Regionala handlingsplaner
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
LRF Dalarna Livsmedelsstrategi och Samverkan i matkedjan
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vad innebär regionbildningen?
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Introduktion till processen för balanserad styrning
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
SPELPLANEN Implementering Identifierat BEHOV! Välj väg!
Strategi för hälsa ”Strategi för hälsa innebär att Sveriges viktiga välfärdsverksamheter; skola, socialtjänst, vård- och omsorg, hälso- och sjukvård ska.
Politisk samverkansberedning för hälsa, vård, omsorg och skola
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Digitalisering för bättre välfärd Hur samstyra digitala resurser?

Globalt uppkopplade människor och verksamheter förväntar sig tillgång till information och digitala tjänster… De "nya" generationernas medborgare, elever, patienter, företagare, trafikanter, kulturkonsumenter, medarbetare - tar det digitala för givet och naturligt. Tar för givet att kunna kommunicera och agera digitalt med företag som man handlar av (e-handel ökar), resebolag (bokar resor själva numera), media (väljer vad vi tittar/lyssnar på).

…och Sverige har de bästa av förutsättningar…

…men tappar när det gäller offentliga tjänster på nätet

Sveriges historiska utveckling för e-förvaltning enligt EU, FN och World Economic Forum Sedan toppnoteringarna i mitten på 00-talet kan en tydligt vikande trend urskiljas. Allt fler länder som satsar på e-förvaltning kommer ikapp eller går om Sverige. Detta innebär inte att Sverige blivit sämre på e-förvaltning utan att konkurrensen kring vad som är en bra e-förvaltning internationellt sett hårdnat. Att nå målet om att vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter blir svårare och svårare ju fler länder som satsar fokuserat på digitalisering. Enligt world economic forum rankas svenska individer som världsetta, Svenska företag på plats 3 och svensk offentlig sektor på plats 14. En tydligt vikande trend sedan toppnoteringarna i mitten på 00-talet

Sju livshändelser med Sveriges placering inom EU Förlora och hitta arbete: 24 (33) Starta företag: 10 (33) Driva företag: 14 (33) Starta ett rättsligt förfarande: 15 (33) Äga och köra bil: 3 (33) Studera: 10 (33) Flytta: 2 (33)

AP

Behov av förbättrad styrning och samordning för att effektivt möta användarnas höga förväntningar SKL har genomfört två utredningar på området

Förutsättningar för digital samverkan Utredning om insatser för att främja digitalisering och digital samverkan LJ Välkommen Överenskommelsen 08.30 – 08.50 Kort om projektet och Inledning – ett livshändelseperspektiv (20 min) 08.50 – 09.45 Styrkarta för svensk e-förvaltning (pres: 15 min, disk: 40 min = 55 min) 09.45 – 10.15 Samverkansorgan (pres: 5 min, disk: 25 min = 30 min) 10.15 – 11.25 Finansiering av gemensamma satsningar (pres: 15 min, disk: 40 min = 55 min) 11.25 – 11.30 Avslutning och nästa steg CF SKRIV UT Bild 14-16; 21; 28-30 Neutrala worksheets

Det saknas en taktisk nivå Utveckla interoperabilitet och informationssäkerhet inom offentlig sektor – teknisk, semantisk, organisatorisk och juridisk Omvandla visioner och mål till gemensamma satsningar Bereda demokratiska beslut av den gemensamma projektportföljen samt säkerställa genomförande och uppföljning Genomföra omvärldsanalys, fånga idéer och behov samt genomföra förstudier (utifrån ett koncernperspektiv) Finansiera prioriterade gemensamma lösningar (med kostnads- och nyttokalkyler som grund) Ansvar för att säkerställa drift och förvaltning av de gemensamma lösningarna CF På den operativa nivån finns alltså varje myndighet och kommun, som ska fortsätta att driva på precis som nu.. Men därutöver saknas ”något” för att samordna det som behöver samordnas för att kommuner och myndigheter ska kunna jobba gemensamt. Uppgifter att hantera på taktisk nivå: Utveckla interoperabilitet och informationssäkerhet inom offentlig sektor – teknisk, semantisk, organisatorisk och juridisk Transponera visioner och mål till gemensamma satsningar Bereda demokratiska beslut av den gemensamma projektportföljen och säkerställa genomförande och uppföljning Genomföra omvärldsanalys, fånga idéer och behov samt genomföra förstudier (utifrån ett koncernperspektiv) Finansiera prioriterade gemensamma satsningar (med kostnads- och nyttokalkyler som grund) Ansvar för att säkerställa drift och förvaltning av de gemensamma tjänsterna INKL AFFÄRSMODELLER FÖR DETTA

Förslag – ett gemensamt nationellt samverkansorgan Ansvarar för de frågor som måste samordnas mellan alla aktörer – både statliga myndigheter och kommuner. Behov av någon form av styrelse med representation i form av GD, LD och KD – från organisationer som är mest drivande. Både från statliga myndigheter och från ett antal kommuner, landsting/regioner. Vara idéledande för e-förvaltning i Sverige. Binder samman strategisk och operativ nivå. CF Vi ser att det finns ett antal uppgifter att lösa på taktisk nivå – och ser behov av att samla ansvaret för vissa av dem i ett nationellt samverkansorgan.. .. med det menar vi någon form av samverkansorgan ”över” e-delegationen 2.0 och CeSam – (enbart) för de frågor som absolut behöver samverkan! Allt annat sköter e-delegationen 2.0 och CeSam – eller snarare myndigheter, kommuner, landsting och regioner. Vi ger oss inte in i diskussion om organisationsformer (riskerar fastna i juridiken), utan ser behov av ett antal uppgifter som behöver lösas. Vi tror också att, oavsett organisationsform, behövs någon form av styrelse – med representation från de aktörer som är mest drivande (SKV, FK mfl) tillsammans med representanter från ett antal kommuner/landsting/regioner. På så vis ”tar vi hand om” uppgifterna på den taktiska nivån – och får en naturlig och tydlig koppling från och till såväl strategisk som operativ nivå. Samtidigt som myndigheter och kommuner kan fortsätta att arbeta på! [Utvecklas?]

Finansieringskällor och exempel på gemensamma lösningar Reducering av pris- och löne-kompensations-medel (Myndigheter) Omfördelning vid justering av generella statsbidrag (Landsting och regioner) Omfördelning vid justering av statsbidrag (Kommuner) Särskilda statliga satsningar Exempel på lösningar & nytta Utveckling Mina meddelanden Drift & förvaltning Mina medd. Förstudie X Upphandling e-arkiv Kommer ni ihåg uppgifterna som vi talade om på taktisk nivå? Hur hänger det ihop med finansieringsmodellen? Finansieringskällor med ström till gemensamma lösningar – med fördelning beroende på nytta EXEMPEL på gemensamma lösningar och nytto- och kostnadsfördelning (för taktisk nivå) Myndighet A Myndigheter Myndigheter Myndighet A Myndighet B Myndighet B Regioner & Landsting Regioner & Landsting Regioner & Landsting Myndighet C Kommuner Kommuner Kommuner Kommuner

Finansieringskällor och exempel på gemensamma lösningar Reducering av pris- och löne-kompensations-medel (Myndigheter) Omfördelning vid justering av generella statsbidrag (Landsting och regioner) Omfördelning vid justering av statsbidrag (Kommuner) Särskilda statliga satsningar Exempel på lösningar & nytta Utveckling Mina meddelanden Drift & förvaltning Mina medd. Förstudie X Upphandling e-arkiv Myndighet A Myndigheter Myndigheter Myndighet A Myndighet B Myndighet B Regioner & Landsting Regioner & Landsting Regioner & Landsting Myndighet C Kommuner Kommuner Kommuner Kommuner

Finansieringskällor och exempel på gemensamma lösningar Reducering av pris- och löne-kompensations-medel (Myndigheter) Omfördelning vid justering av generella statsbidrag (Landsting och regioner) Omfördelning vid justering av statsbidrag (Kommuner) Särskilda statliga satsningar Exempel på lösningar & nytta Utveckling Mina meddelanden Drift & förvaltning Mina medd. Förstudie X Upphandling e-arkiv Betona ENSKILD finansiering från myndigheternas sida! Myndighet A Myndigheter Myndigheter Myndighet A Myndighet B Enskild finansiering Myndighet B Regioner & Landsting Regioner & Landsting Regioner & Landsting Myndighet C Kommuner Kommuner Kommuner Kommuner

Finansieringskällor och exempel på gemensamma lösningar Reducering av pris- och löne-kompensations-medel (Myndigheter) Omfördelning vid justering av generella statsbidrag (Landsting och regioner) Omfördelning vid justering av statsbidrag (Kommuner) Särskilda statliga satsningar Exempel på lösningar & nytta Utveckling Mina meddelanden Drift & förvaltning Mina medd. Förstudie X Upphandling e-arkiv Betona ENSKILD finansiering från myndigheternas sida! Myndighet A Myndigheter Myndigheter Myndighet A Enskild finansiering Myndighet B Myndighet B Regioner & Landsting Regioner & Landsting Regioner & Landsting Myndighet C Kommuner Kommuner Kommuner Kommuner

Störst behov av gemensam digitalisering finns främst i att skapa förutsättningar t.ex riktlinjer och gemensamma standarder Högre Medel Lägre Riktlinjer och strategi Standarder Arkitektur Infrastruktur Kravspecifikation Upphandling Stöd för samordning Interaktion med relevant myndighet Applikation – medborgare Applikation – verksamhetsstöd Drift av tjänst Skola och utbildning Social omsorg Miljö- och hälsoskydd Störst möjlighet att göra nytta inom Stora verksamhetsområden såsom Skola och Hälso- &Sjukvård Områden som är starkt sammankopplade t.ex Social Omsorg och Hälso- & Sjukvård Områden där det finns liten lokal variation, t.ex. byggfrågor som styrs av lagar Bostäder Plan och byggfrågor Räddningstjänst Civilt försvar Renhållning och avfallshantering Vatten och avlopp Behoven bygger både vad verksamheten behöver, samt vad invånare förväntar sig Biblioteks-verksamhet Kultur och fritid Kollektivtrafik Hälso- och sjukvård Tandvård KÄLLA: Styrdokument, intervjuer, case exempel

Nationell gruppering Kommun/Landsting Stat SKL Nationell gruppering Kommun/Landsting Regional samverkan Enskilda huvudmän (Landsting/Region, Kommun) Politisk styrning Strategiskt och policyskapande, t.ex. Nationell IT-strategi, Lagar och regler kring informationshantering Leda och stödja strategiskt arbete för medlemmar Starkt behov av samordning tvärs kommuner, landsting och regioner t.ex. gemensam arkitektur och gränssnitt Länk mellan nivåer vid utveckling mellan statlig myndighet och kommun t.ex. som vid utveckling av ”Ekonomiskt bistånd” Lokal politisk styrning och strategi Starkt behov av unik lokal anpassning och/eller kommun-specifik information som ej delas med andra t.ex. applikation för att hantera köer till förskola i enskild kommun Huvudmän med gemensamma behov kan hitta en lösning som ger ökad effektivitet/bättre kvalitet än om det gjorts var för sig t.ex.. En portal för inloggning, där resp. huvudman fyller på lokal information Starkt behov av samordning och/eller ökad nytta av samordning tvärs landsting eller kommuner t.ex. Ensa informationssystem för ökad rörlighet för patienter Exempel på roll & ansvar

SKLs framtida roll inom delade digitala lösningar SKLs roll Exempel på ansvar Förutsättningar Samordning Identifiera behov samordna utveckling Stödja lokal och regional samverkan Identifiera existerande lösningar Standardisering Hjälpa till att utveckla standarder, certifiering Ta fram kravspecifikationer ”Sälj in” gemensamma lösningar Stödja utveckling Samarbete/Lobbying mot statliga organ för att driva den digitala utvecklingen Driva projekt där det ej finns en fungerande marknad / öppna upp för marknadsaktörer Standarder & struktur Tjänstegränssnitt Riktlinjer för gemensam informationshantering Grundläggande infrastruktur (t.ex. Nationell tjänsteplattform) Gemensam kravspecifikation som kan användas som grund när enskilda huvudmän upphandlar Länk till stat, underlätta samarbete såsom tex under utvecklande av Ekonomiskt bistånd Lösningar ingen annan kan erbjuda Utveckla lösningar där det ej finns en fungerande marknad Effektivt resursutnyttjande om SKL driver Kräver kompetens tvärs lokal och nationell nivå SKL har både process, organisation och kompetens som kan driva processen Visionen för DELA är att fungera som ett stödjande, samordnande och standardiserande lobby- och samarbetsorgan för Sveriges kommuner, landsting och regioner inom området för gemensamma digitala lösningar Exempel vad SKL ej ska göra: utveckla applikationer som redan finns på marknaden, ansvara för regionala samarbeten

Tänkbart framåt Starkare samordning inom regeringskansliet för digital förnyelse. Ny taktisk organisation med ansvar för att styra, främja, koordinera, finansiera och följa upp utvecklingen (jmf Danmarks Digitaliseringsstyrelse). Etablering av ett kommun- och landstingsgemensamt bolag för gemensamma digitala lösningar (i nära samarbete med staten). Centrala investeringsmedel för digital omställning. Regionala kluster för kompetens- och resursallokering.