Läroplansträff 2013-01-17 Välkomna
Dagens arbete Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan - Kap 3-4 Sid 15-28 Vi reflekterar i grupper kring några centrala begrepp i texten Fika Tittar på några exempel på pedagogisk dokumentation i grupper utifrån eget material eller de filmer vi har sedan tidigare Grupparbete där vi funderar på hur vi ska utveckla den pedagogiska dokumentationen i vårt område Uppgift till nästa gång
Läsuppgift Läs sidan 15-28 i skriften Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan Fundera över följande när du läser - Vad menas med att pedagogen är medskapare av kunskap? - Hur tänker ni kring ett utforskande arbetssätt i förskolan? - Har vi lärmiljöer som stimulerar följande - Naturvetenskap och tekniska förmågor - Matematiska förmågor - Språk och kommunikation
Gruppuppgift Vi sitter områdesvis i grupper. Kicki, Eppi och Riitta leder sina områdesgrupper Hur utvecklar vi den pedagogiska dokumentationen i våra verksamheter? Förändras rollen som pedagog för att vi ska lyckas med pedagogisk dokumentation? Kan man planera verksamhet i förväg i förskolan? Motivera era tankar Hur kommer vi till ett utforskande arbetssätt på alla våra förskolor? Vad krävs i form av förändrade lämiljöer, aktiviteter mm
Till nästa träff den 18/2 Till nästa träff den 18/2 ska alla ha med sig tre olika exempel på pedagogisk dokumentation som är provad i verksamheten. Den 18/2 ska vi ha en inspirationsdag där alla ska bidra med någon typ av pedagogisk dokumentation. Vi håller till i Gillet med inpirationsdagen