Välkommen till Göteborgs Stad!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Advertisements

Ett arbete med att etablera
Fakta om invånarna i Göteborg
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Förvaltningens organisation 2013
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
Politisk Samverkansgrupp
Välkommen till information om utvecklingsarbete
1 Forskning & Utveckling Hannie Lundgren EU-plattformsmöte 29 april.
Regional stödstruktur, Plattform Halland
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
Kommunförbundet Skåne Många är starkare än en. Vad är vi? Kommunförbundet Skåne är de 33 skånska kommunernas intresse- organisation Vårt uppdrag kan sammanfattas.
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Mål- och resultatstyrning
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Vår Kommun Samhällskunskap år 8.
Sveriges Kommun Det här är vår presentation om Sveriges kommun.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Principiell utgångspunkt
Organisation Kommunkoncernen Till och med 2004 Kommundirektör Kommunfullmäktige IT/ Organisation Ekonomi- kontoret Personal- kontoret Kommun- fastigheter.
Vi blir Region Jönköpings län
ÅRJÄNGS KOMMUN Sunne kommun Creare Vivere Finansierat av Europeiska socialfonden.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
AVESTA KOMMUNS ORGANISATION 2015
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
2007/KS-Enheten för Kommunikation Kommuner 33 Invånare 1,187,736 År 2006 Yta 11,000 km 2 Befolkningstäthet106 invånare per km 2 Jämfört med Sverige 22.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Organisationsförändring -hur påverkas arbetet med intern kontroll
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet.
Nya organisationen Stor delaktighet och förankring - allt på intranätet - 50-talet anställda direkt involverade - några externa aktörer involverade - LKL.
Göteborgs kommuns bolag Verksamheten får enbart bedrivas inom kommunens geografiska gränser (undantag finns), lokaliseringsprincipen Det skall finnas ett.
Anvisningar till Uppföljningsrapport Uppföljning av strategiska områden enl KF:s budget Organisationsutveckling Viktiga frågor Generell anvisning:
Stadens organisation INTRODUKTION SOCIALSEKRETERARE
Mål och resursstyrning i Sotenäs
Hälsofrämjande arbetsplats Bild från Karolinska Universitetssjukhuset
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
- Angered- Askim-Frölunda-Högsbo - Centrum- Lundby - Majorna-Linné- Norra Hisingen - Västra Göteborg- Västra Hisingen - Örgryte-Härlanda- Östra.
Knivsta – där framtiden bor. STOCKHOLM UPPSALA ARLANDA SÖDERTÄLJE VÄSTERÅS ÖREBRO ESKILSTUNA Knivsta – nära till mycket KNIVSTA.
Berättelsen om Göteborg Hållbar stad – öppen för världen INTRODUKTION SOCIALSEKRETERARE LISBETH NILSSON Avdchef IFO/FH Stadsledningskontoret.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Trygg i Göteborg Introduktion för socialsekreterare 19 oktober 2016.
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
Heby kommuns kvalitetspolicy
Ledarskapsakademin 21 oktober 2003 Mats Bohman.
Dagens tema Samverkan i arbetet med att förebygga och bekämpa användandet av Alkohol, Narkotika, Droger och Tobak – och kopplingen till folkhälsa och hållbar.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Från 20 stadsdelar till 10 - Kommunikation i samband med stadsdelsreformen i Göteborgs Stad A: Norra Hisingen  B: Angered C: Östra Göteborg D: Västra Hisingen.
Vad innebär regionbildningen?
Leda och samordna stadens styrning
Göteborg fick stadsprivilegier 1621
Förhållningssätten.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Introduktion till processen för balanserad styrning
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Processen för Balanserad Styrning
Varmt välkomna! Utbildning för politisk ledning och styrning.
Fördjupning i ledning och styrning
Park- och naturförvaltningen
Göteborgs stads verksamheter - ur ett medborgar- och brukarperspektiv
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Gnosjö kommuns styrmodell
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Agenda 2030 i ett kommunalt perspektiv
Presentationens avskrift:

Välkommen till Göteborgs Stad!

”En stad” Medborgarperspektiv En stad för alla

Att arbeta som chef/ledare i en politikerstyrd organisation KF budget, ägardirektiv och reglemente beskriver uppdraget Viktigt med helhet och känsla av sammanhang Kräver samordning, engagemang och samverkan över gränser

ca 60 olika förvaltningar o bolag Göteborgs Stad 1050 politiker ca 2000 ledare ca 48 000 medarbetare ca 60 olika förvaltningar o bolag

Kommunfullmäktige Valberedning Kommunstyrelsen, utskott Stadskansliet Stadsrevisionen Valnämnden Nämnder Bolag Stadsdelsnämnder Teknisk försörjning Utbildning Teknisk försörjning Studium i Göteborg AB Göteborgsregionens Tekniska Gymnasium AB Göteborg Energi AB Renova AB Gryaab Förskola, grundskola, socialtjänst, omsorg, lokal kultur och fritid Kretsloppsnämnden Vatten- och avloppsnämnden Utbildning Trafik Kultur Trafik Utbildningsnämnden Vuxenutbildningsnämnden Färdtjänstnämnden Trafiknämnden Göteborgs Stadsteater AB Göteborgs Gatu AB Göteborgs Spårvägar AB Fritid Kultur Miljö Näringsliv Liseberg AB Got Event AB Göteborgsregionens Fritids-hamnar AB, GREFAB Kulturnämnden Miljönämnden Göteborgs Hamn AB Lindholmen Utveckling AB Göteborg & Co Kommunintressent AB BRG, Business Region Göteborg AB Fritid Övriga nämnder Idrotts- och föreningsnämnden Park- och naturnämnden Arkivnämnden Konsumentnämnden Intraservicenämnden Överförmyndarnämnden Fastigheter och bostäder Hantverks- & Industrihus i Göteborg AB, HIGAB Norra Älvstranden Utveckling AB AB Kärra Centrum Boplats Göteborg AB Förvaltnings AB Framtiden Mark och boende Övriga bolag Byggnadsnämnden Fastighetsnämnden Lokalnämnden Göteborgs Kommunala Förvaltnings AB Försäkrings AB Göta Lejon Kommunleasing i Göteborg AB Göteborgs Stads Upphandlings AB

Gemensam nämnd 10 stadsdelnämnder 20 facknämnder Bolag -helägda -regionala -näringslivet, branschen Gemensam nämnd Kommunalförbund Tre koncerner

Gemensam nämnd Kommunalförbund Icke politisk nämnd Arkivnämnden VGR Göteborgsregionens Kommunalförbund Räddningstjänsten Storgöteborg Icke politisk nämnd Intraservice

Styrning och ledning i Göteborgs Stad Att styra en hel stad åt samma håll! Hur säkerställer vi att fullmäktiges beslut och uppdrag tränger ned i organisationen och genomförs? Vilka roller och ansvar har de olika beslutsnivåerna i staden för att säkerställa styrning? Etik och förhållningssätt! Inledning Syfte med detta dokument är att beskriva strukturen för styrning och ledning i Göteborgs Stad. Beskrivningen är gjord på ett övergripande sätt och täcker därför inte in all lagstiftning och speciella bestämmelser etc som berör kommunala angelägenheter. I första hand är beskrivningen avsedd att användas av förtroendevalda politiker samt tjänstemän i olika befattningar. Det skall användas som stöd i samband med diskussioner om hur styrning och ledning på en övergripande nivå är strukturerat inom staden. Dokumentet är skrivet utifrån Kommunfullmäktiges (KF) perspektiv. Göteborgs Stad definieras i detta dokument som samtliga förvaltningar och bolag. Dessutom tillkommer kommunalförbund i samarbete med andra kommuner. Dokumentet är indelat i fem avsnitt; Kommunallagen samt styrande och stödjande dokument; beskriver övergripande hur lagar och beslut påverkar stadens styrning Ansvar och roller; illustrerar vilket övergripande ansvar de kommunala organen har Processen för styrning och uppföljning; som övergripande beskriver styr- och uppföljningsprocessen Sammanfattning; innehåller övergripande beskrivning om Göteborgs Stads styrprinciper

Vi förstår vilka krav som ställs på oss och hur de skall bemötas Känsla av sammanhang Meningsfullhet Vi vet vart vi är på väg och tycker det är värt att engagera oss Organisationens hälsa Hanterbarhet Vi har tillgång till tillräckliga resurser och kan använda dessa på ett effektivt sätt Begriplighet Vi förstår vilka krav som ställs på oss och hur de skall bemötas Källa: Antonovsky

KF Budget för hela staden Kommunfullmäktiges budget utgör Göteborgs Stads övergripande styrdokument Budgeten vänder sig till samtliga nämnder & styrelser Ägardirektiv och reglemente beskriver uppdraget Nämnder & styrelser ansvarar för samtliga mål i KF-budgeten Inriktningsdokument & budgetförslag arbetas fram årligen Uppföljning av såväl fullmäktiges mål, som de egna målen Dialogen som styrform Budgetens roll i staden Övergripande styrdokumentet – syftar till att styra utvecklingen av staden. - andra planer, policies etc är underordnade –Verksamheten ska drivas inom ramen för de ekonomiska förutsättningarna. Göteborgarnas behov ska vara vägledande Gälla ALLA Förs vidare i organisationen Uppföljningen skall naturligtvis återkoppla hur det gått med vad som budgeterades Poängterar DIALOGEN Ny budgetprocess från 1996 – projektet ”Kortare ledtider” 10

Bärande utgångspunkt i budgeten: Gemensamt synsätt på hållbar utveckling utifrån tre dimensioner - den ekologiska dimensionen/miljön/bärkraften - den ekonomiska dimensionen/tillväxt/konkurrenskraft - den sociala dimensionen/människan/medborgarkraften Stadens verksamhet ska präglas av en helhetssyn som ger möjlighet att utnyttja befintliga resurser på ett effektivare sätt För våra framtida utmaningar i en hållbar utveckling krävs nya och okonventionella lösningar Kräver samordning – engagemang – samverkan över gränser

Nämnd/Bolagsstyrelse Ansvar och roller Styrning (mål) KF Rev KS Nämnd/Bolagsstyrelse Uppsikt SK Förvaltning/Bolag Avdelning Enhet Uppföljning (mätning) Inledning ansvar och roller För att få en effektiv och ändamålsenlig styrning är det viktigt att ha ett helhetsperspektiv på styrning och uppföljning. Styrning sker uppifrån och målbilden för helheten bryts ned till de olika nivåerna. För att uppnå de övergripande målen är det viktigt att målen för de olika nivåerna är länkade till varandra. Uppföljningen och återrapportering av mål och ansvar sker nerifrån. Den uppföljning som görs på de olika nivåerna skall vara kopplad till ansvar och roll. Uppföljningen skall visa måluppfyllelse för både delarna och helheten. För att minimera finansiella, verksamhetsmässiga och legala risker bör väsentlighets- och riskanalyser genomföras regelbundet inom kommunens verksamheter (nämnder och bolag). I de följande bilderna beskrivs de olika ansvaren och rollerna från KF till förvaltning/bolag, och KS beskrivs i sin roll som beredningsorgan för KF. Det är väsentligt att alla olika verksamhetsdelar hänger ihop och att alla involverade ser sin del och sin roll i helheten, vilket ger en ökad förståelse som leder till ökat engagemang och ökad kvalitet. Beskrivningen av ansvar och roller har fokus på styrning och uppföljning. Genomförande

Stadsledningskontoret (SK ny org) Stadsledningsstab Vice Stadsdirektör Direktör Ledning o Samordning Stadsdirektör Specialiststab Vice Stadsdirektör Utbildning, Barn o unga Strategisk planeringsstab Administrativa enheten Gemensamma specialist- funktioner Juridik Äldreomsorg, Hälso- o sjukvård Ekonomi Internationella enheten, Representation Individ- o familjeomsorg, Funktionshinder Personal Kommunikation Stadsutveckling, Infrastruktur, Miljö, Klimat IT Gemensamma utvecklings-projekt Lokal-sekretariatet Kultur, Fritid, Näringsliv, Turism, Evenemang

Gemensamma uppdrag och projekt i staden Vi har strategiska och angelägna uppdrag där vi måste jobba gemensamt

Utgångspunkten är arbetet som sker i stadens verksamheter varje dag Exempel på kommungemensamma uppdrag Centrala Älvstaden Infrapaketet Medborgarservice e-Hälsa UPP NEKK mfl

Koncernråd och FoB-grupper En del i ledning och samordning av stadens verksamheter

Sammanfattningsvis ”En stad” Viktigt med tydlighet i roller och ansvar Utgångspunkten är uppdraget - de vi är till för Målstyrning som bygger på dialog och delaktighet – känsla av sammanhang Styrning utifrån olika perspektiv Utveckling som bygger på ett engagerat medarbetar- och ledarskap Ökad samordning i staden

I Göteborgs Stad har vi strategiska, viktiga, spännande utmaningar… Alla chefer och medarbetare har en mycket viktig roll! Lycka till i era uppdrag!