1 Välkomna HFSU-nätverk 10 december 2010 Hällefors kommun.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna HFSU-nätverk 11 mars 2010 Hällefors kommun.
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Hur vi arbetar mot hot, våld, kränkningar och trakasserier
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kultur för alla – gäller det mig
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
En reviderad läroplan för förskolan
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
Vad är hälsa? MÅ BRA MÅ DÅLIGT Verklig ohälsa Upplevd hälsa AVSAKNAD
Förskoleklassen på Södermalms skola
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Enhet Politik på människans och naturens villkor
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Nolltoleransgruppen S:t Olofsskolan Läråret 12/13
Kärnvärden.
Bedömningsinstrument
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Hälsofrämjande ledarskap och medarbetarskap
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Samverkan för det gemensammas bästa Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Disposition och utgångspunkter
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Södertörns nyckeltal - förskolan. Många texter.
Kapitel 4 Hälsofrämjande arbete
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Träff med Örebro läns fritidsgårdar 18 maj 2010 Hällefors kommun VÄLKOMNA!
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Personalpolitisk plattform
Träff med fritidsgårdar Örebro län 24 nov 2009 Hällefors kommun VÄLKOMNA!
Tema: Vänskap och relationer Att känna sig trygg och att trivas på förskolan är en grundläggande rättighet. Hur kan man som förälder hjälpa sitt barn.
Nämndplan 2015.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Hälsofrämjande arbetsplats Bild från Karolinska Universitetssjukhuset
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
- Hur ser stress ut bland barn och ungdomar i jämförelse med vuxna? - Hur många drabbas av stressrelaterad ohälsa och varför? - Hur kan skola och hem samarbeta.
Hälsa Vad är det? Profession, kunskap och lärande: Hälsoperspektiv.
Ersta diakoni Ann-Sofie Wetterstrand, socialchef Christine Tell, äldreomsorgschef Petra Andersson, affärsutvecklare 1 Ersta diakoni är Sveriges största.
Vestlin Vår värdegrund Vi utgår ifrån följande tankar och begrepp Alla människors lika värde Värdigt åldrande Respekt, självbestämmande, integritet,
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
Hälsofrämjande och hållbar utveckling
Välkomna till styrd helpdesk
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
Introduktionsförskola i Rinkeby
En mer hälsofrämjande hälso- och sjukvård ett av de nya nationella målen för folkhälsan
Ytterby IS Verksamhetsidé
Främjande miljöer för lärande, utveckling och hälsa
Lisa Fröst Björnsdotter Leg. Psykolog Föräldra- barnhälsan
Min psykosociala Arbetsmiljö
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
”Förskolebarnens röst”
Vad är en familjecentral?
Syfte, målbild och värdegrund för Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
Nyköping Strand Utbildningscentrum
Nyköping Strand Utbildningscentrum
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Samverkansråd
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Presentationens avskrift:

1 Välkomna HFSU-nätverk 10 december 2010 Hällefors kommun

2 Bakgrund November träffar/termin 1 rektor och 1 (2) personal per enhet Krav: rektor ska delta vid träffarna Syfte: –ge kunskap –erfarenhetsutbyte –samordning –se varandras verksamheter –knyta kontakter –sätta ord på sitt arbete –föra vidare till medarbetare och kollegor

3 Hälsofrämjande skolutveckling… …så mycket mer än: och

4 Ett hälsofrämjande synsätt  Utveckla det friska (salutogent) Vilka faktorer skapar det vi vill ha? ett främjande arbete inriktas på att stärka skyddsfaktorer (friskfaktorer). Istället för…  Lindra,bota, behandla (patogent) Vilka faktorer skapar ohälsa? förebyggande arbete inriktats främst på att undanröja riskfaktorer. Hur förhindrar vi att ohälsa uppstår?

5 Det ena handlar om hela förskolan. Klimatet och relationerna mellan barn och vuxna. Det handlar om förskolans lärande miljö, om inflytande och ansvar om betydelsen av att bli sedd, dvs att i grunden känna sig värdefull. En förskola som lyckas skapa goda miljöer främjar också barns hälsa. Det är lättare att lära och leka i en miljö där man känner sig trygg och där relationerna präglas av tillit till varandra. Det finns ett nära samband mellan lärande, värdegrund och hälsa. Det andra handlar om kunskapsområdet hälsa. Betoning på att stärka hälsan. Det innebär fördjupning inom olika hälsoområden, men inte på ett fragmentariserat sätt utan snarare där de gemensamma trådarna i olika hälsoområden binds samman till ett gemensamt kunskapsområde. Hälsofrämjande skolutveckling

6 Den ena spåret handlar om hela förskolan… Hälsofrämjande tanke- och förhållningssätt Helhetssyn på begreppet hälsa Salutogent synsätt Känslan av sammanhang (KASAM) Samsyn Positiv inlärningsmiljö Goda relationer Jämställdhet och likvärdighet Inflytande och ansvar. Både personal och elever Samverkan med närsamhället Delaktiga föräldrar HFSU – de två spåren

7 Och det andra spåret rör kunskapsområdet hälsa… Självkänsla och ansvarstagande ”Det goda samtalet” och möjlighet till dialog Relationer Existentiella frågor Fysisk aktivitet Avkoppling – stresshantering Goda och sunda matvanor Motverka kränkningar ANT