Aida Alvinius Frontiers in leadership research Doktorandkurs, 5 p Karolinska institutet Institutionen för Lärande, Informatik, Management och Etik (LIME)
Aida Alvinius Syfte med examinationsuppgiften Att reflektera över den egna forskningen utifrån kurslitteraturen Att motivera vilka ledarskapsteorier är relevanta/ej relevanta för den egna forskningen
Aida Alvinius Ledarskap under påfrestande förhållanden Vilka särskilda krav ställs på ledning och samordning av samverkande blåljusmyndigheter och andra organisationer med uppgiften att förhindra kriser och olyckor i samhället? Vilka ledarskapsteorier är relevanta/icke relevanta för problematisering av ovanstående forskningsfråga?
Aida Alvinius Bakgrund till uppgiften – en studie av ledarskap och myndigheters samverkan under påfrestande förhållanden När Sverige överrumplades Att komma ikapp Steget före
Aida Alvinius OrganisationFörsvarsmaktenRäddningsverketSocialstyrelsen Central nivå ledning i Sverige Fältnivå i Sydostasien Exempel: Ledarskapets organisatoriska villkor vid tsunamikatastrofen med formell beslutsrätt inom den egna myndighetens hierarki och utan denna rätt vid samverkan på såväl central nivå som på fältnivå.
Aida Alvinius Ledarskapsforskningens olika dimensioner Introduktion till ledarskapsforskning Historiskt perspektiv Aktuell ledarskapsforskning Tillämpad ledarskapsforskning
Aida Alvinius Introduktion till ledarskapsforskning Relevant = metoddiskussion, integration av ledare och praktiker Ej relevant = genusforskning?
Aida Alvinius Historiskt perspektiv Relevant = Metoddiskussion Ej relevant = olika fokus, levels- of-analysys ej applicerbart i den här studien
Aida Alvinius Aktuell/vardags ledarskapsforskning Relevant = tidsperspektiv, ledarskapets olika faser Ej relevant = gruppsykologi, samtalsgrupper
Aida Alvinius Tillämpad ledarskapsforskning Relevant = ledarskap under stark stress Ej relevant = ledarskapsforskning inom R&D Fler teorier: Perrow, Quarrantelli, Kirschenbaum?