Medicinska fakulteten Grundad 1666 – fakultet inom Lunds universitet Ca studenter Ca 950 forskarstuderande Ca anställda Ca 200 professorer (18 % kvinnor) Sex institutioner Ca 1,7 miljarder kr i omsättning Huvuduppgifter är utbildning och forskning inom medicin i nära relation med Region Skåne – och samverkan med samhället i stort
Medicinska fakultetens organisation
Forsknings- och utbildningscentra Forskning och utbildning inom Medicinska fakulteten finns nu samlat i tre byggnader i Lund och Malmö Biomedicinskt centrum, BMC, i Lund Health Sciences Centre, HSC, i Lund Clinical Research Centre, CRC, i Malmö
Utbildningsprogram på grund- och avancerad nivå Arbetsterapi Audiologi Barnmorskeutbildning Biomedicin Folkhälsovetenskap Idrottsvetenskap Logopedi Läkare Medicinsk vetenskap med huvudområde arbetsterapi/omvårdnad/sjukgymnastik Röntgensjuksköterskeutbildning Sjukgymnastik Sjuksköterskeutbildning Specialistsjuksköterskeutbildning
Utbildning på forskarnivå cirka 950 doktorander cirka 140 disputationer/år
Vision ….en medicinsk fakultet som ständigt bryter ny mark för ett bättre liv
Utbildning på forskarnivå Hög kvalitet Bidra till medicinsk forskning för ökad kunskap lokalt och globalt Bidra till sjukvårdens utveckling Våra doktorander ska utbildas till –Forskare, forskningshandledare –Lärare –Ledare inom exempelvis sjukvården
Styrkor Högkvalitativ forskning och utbildning Bred forskning (grund-, klinisk, hälso- och vårdvetenskaplig) Stora anslag i nationell/internationell konkurrens Medarbetare i nationell/internationell toppklass Två stora universitetssjukhus Bra infrastruktur (BMC/CRC/HSC) Nära relation till Region Skåne En av åtta fakulteter i Lunds Universitet Öresundsregionen
Strategiska områden i budget 2010 Neurovetenskaplig forskning Diabetesforskning Epidemiologisk forskning Cancerforskning Stamcellforskning Nanovetenskap
Utmaningar Generationsväxling Akademins ställning i sjukvården – inom Region Skåne och i kommuner Samverkan Malmö/Lund Samverkan klinisk/preklinisk/hälso- och vårdvetenskaplig forskning Starka forskningsområden relativt svagare områden – och kravet på forskningsanknuten utbildning Lärartjänster utlysta i konkurrens – ojämn tillgång på sökanden, spetsforskning och stora utbildningsvolymer
Utmaningar Stora olikheter mellan olika delar av fakulteten – kräver överblick, kommunikation, transparens och förståelse Interna kulturen Den akademiska meriteringen och karriären Akademiskt ledarskap och medarbetarskap Utbildning i tre cykler enligt Bologna