Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om människosyn och etik
Advertisements

Etik och moral Vad innebär det?.
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Liten begreppsgenomgång
Hur vet vi vad som är rätt/fel?
Etik Hur ska vi vara mot varandra?
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
”Existensen föregår essensen!”
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
SAMHÄLLSKUNSKAP & RELIGION
Etik- Modet att välja!.
Etiska resonemangsmodeller
Ta ställning och handla!
Etik.
Olika teorier och religiösa perspektiv
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Etik & Moral RELIGION HT-14.
Semantik Orden och deras betydelse (Sema = tecken på grekiska)
Anders Hummel, Nolhagaskolan, Alingsås –
Etik och moral.
Debattera.
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
MORIA: Frihet och utlitarism. Bentham, Mill och Sidgwick Yttrrande och livsstilsfrihet The harm principle Aktutilitarism (och tumregler)
Etik Moral Filosofi.
Etik Religionskunskap, åk 9.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Centraletiska begrepp 2 Centraletiska begrepp 3 Konfliktbeteenden 4
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
ETIK - MORAL.
OLIKA FORMER AV ETIK.
Argumenterande text.
Hur gör man en debattartikel?
RÄTT eller FEL? GOTT eller ONT?
MORIA: Frihet och utlitarism
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Värdegrund och yrkesetiska aspekter
Handlingars moraliska status Förbjudna Påbjudna Tillåtna Rätt/orätt.
Filosofi 1.
Del 1 – mellanösterns bokreligioner
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Etik.
Etik och moral Vad är rätt och fel?.
Men vad är ’fri vilja’ för något?
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Andlig Klarsyn En måttstock för den Kristna församlingen.
 Prata om två former av demokrati.  Prata om vad ett parti har för uppgift och hur de jobbar.  Diskutera begreppet lycka och uttrycket ”största möjliga.
Etik och moral.
ETIK. VAD MINNS JAG? Vad är moral? Vad är etik? MORAL NE:s förklaring Uppfattning om rätt och orätt. Våra val och våra handlingar visar på vår moral,
Identitet & livsfrågor Etik och moral. Identitet & livsfrågor Begreppen etik (fr. grekiskans ethos = sed) och moral (av latinets moralis = det som rör.
+ Etiska begrepp. + Etik och moral I valet om vad som är rätt eller fel visar vi vår moral Rätten till abort Dödsstraff Donera sina organ Ska man förlåta.
Etik- att göra det rätta Metaetik Kan man alls säga att det finns det rätt eller fel i moraliska frågor. Detta är något man funderar över och diskuterar.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Etik - Att göra det rätta.
Det kategoriska imperativ-testet: (i) Formulera din maxim. I situation S utför jag H i syfte att uppnå Ä.
Etik – vad är det? Grundläggande problem och modeller med utgångspunkt i Inledning till etiken.
Vad vägleder eller hjälper dig när du ska avgöra vad som är rätt eller fel? ETISKA REGLER/MODELLER; PLIKT- eller REGELETIKEN, KONSEKVENSETIKEN, SINNELAGSETIKEN.
Etik Vad är rätt och vad är fel?. Vad är etik? Etiken, eller moralfilosofin som den också kallas, försöker svara på frågor om vad som är rätt och vad.
Olika teorier och religiösa perspektiv
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Och hur ska man göra rätt?
Etik och moral.
Regler, plikter och moraliska lagar.
Etik & moral.
ETIK Att göra det rätta….
Jesu lidande och död.
Presentationens avskrift:

Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa. Exempelvis: - Är det alltid rätt att tala sanning? - Vad är gott och ont i världen och vad bör man sträva efter? Moraliska problem som är små brukar ordnas in under begreppet etikett (liten etik).

Etik Det finns tre övergripande infallsvinklar på etik. 1. Deskriptiv etik: Man beskriver moraliska uppfattningar i en viss grupp, i ett visst samhälle under en viss tid. 2. Normativ etik: I den normativa etiken tar man själv ställning i etiska frågor och argumenterar för sin ståndpunkt. Inom den normativa etiken diskuterar och undersöker man hur man motiverar olika etiska ståndpunkter. 3. Metaetik: Man intresserar sig för det moraliska språkets sätt att fungera. Vad innebär egentligen ord som rätt och fel, ont och gott? Vad menar vi med att något är orätt?

Etik – Normativ etik Det finns en rad olika uppfattningar om vad som är rätt och fel, ont och gott – och därmed vad som är moraliskt bra och värt att eftersträva. Vi ska här stanna vid tre olika paraplybegrepp som var och ett för sig innehåller flera olika inriktningar. Sinnelagsetik Pliktetik Effektetik

Sinnelagsetik Inom sinnelagsetiken anser man att en handlings avsikt är det viktigaste. Visst kan både själva handlingen i sig och effekterna av handlingen vara av betydelse, men det är själva avsikten eller intentionen bakom som är det viktigaste. Ex: Man köper blommor till någon för att visa uppskattning, sedan visar det sig att personen är allergisk mot blommor. För de flesta är emellertid inte avsikt avgörande, även om den har betydelse.

Pliktetik En plikter anser att visa principer eller handlingar i sig är etiskt riktiga i sig. Det kan vara religiösa regler härledda från Gud eller någon helig skrift, men det kan också regler som härleds ur andra principer som Kants kategoriska imperativ, FN:s deklaration om mänskliga rättigheter eller skolans läroplan. Ex: Du ska inte ljuga. En pliktetiker kan ta hänsyn till både avsikten med och effekten av en handling, men det viktiga är om själva handlingen i sig är rätt.

Effektetik För en effektetiker är själva konsekvensen eller effekten av en handling det viktiga. Man kan säga att det är en effektetikers plikt att eftersträva goda effekter. Ex: X eftersträvar lycka. Avsikten bakom en handling kan vara av betydelse i den mån en god avsikt ibland är en del av effekten. En viss typ av effektetik kan också hålla fast vid en del handlingar i sig. Ex: Du ska inte döda.

Effektetikens problem En renodlad effektetiker ställs inför en rad problem. En effektetiker måste veta vad han/hon vill uppnå. Alltså vad ’goda effekter’ är. Vad som är eftersträvansvärt och gott. - Han/hon måste också skilja på vad som är gott i sig och det som är gott som medel. Pengar är ju sällan något man eftersträvar i sig, utan som ett medel för att uppnå annat som är gott i sig.

Effektetikens problem 2. En effektetiker måste också fråga sig vem som ska få del av de goda effekterna. Bara jag. (Etisk egoism). Bara vi. (Gruppegoism). Alla utom jag. (Altruism). Alla. (Etisk universalism). Den återkommande frågan är de vilka som inkluderas i detta alla. Alla fria vita män, eller?

Effektetikens problem 3. En effektetiker måste kunna förutsäga konsekvenserna av sina handlingar i stora drag. - Vad kommer en handling att leda till på kort, mellanlång respektive lång sikt?

Effektetikens problem 4. En effektetiker måste dessutom bestämma sig för om han/hon vill bedöma varje handling för sig eller om han/hon vill följa vissa regler för sitt handlande. - Många effektetiker menar att det är väldigt svårt att bedöma varje enstaka handling för sig, och att det är lättare att bedöma effekterna av en viss typ av handlingar.

Pliktetikens problem 1. En pliktetiker måste kunna tala om vilka principer han/hon stödjer sig på och varför han/hon har valt dem. Hänvisar han/hon till Gud eller religiösa skrifter kan dessa auktoriteter ifrågasättas. Hänvisar han/hon till ’självklara’ regler, gäller det att han/hon lyckas övertyga andra om att det är självklara. Han/hon får inte motivera sina principer med att ’det ger den bästa effekten/resultatet’.

Pliktetikens problem 2. En pliktetikers principer och regler kan krocka med varandra. Ex. Regel att hjälpa andra kan krocka med regeln att inte stjäla/ljuga/döda. Pliktetikern får inte ta hänsyn till effekterna, utan måste titta på ’handlingarna i sig’ när de rangordna dem. (Det finns pliktetiker som tar hänsyn till effekterna, men då är de inte helt och hållet pliktetiker).

Pliktetikens problem 3. Det kan vara så att en viss pliktetik, om den tillämpas konsekvent, leder till effekter som är så negativa att även anhängarna av pliktetiken anser att dessa principer är tveksamma/fel. Ex. Abort på Irland/EU – då – nu. Är det rimligt att man som abortmotståndare kräver att också en våldtagen minderårig flicka/kvinna ska föda sitt barn med fara för sitt eget liv?