Kvalitetsarbetet vid BTH

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Presentation Dialogseminarium om samverkan Dan Brändström
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Proposition nytt kvalitetssystem Jmf HSV´s förslag – proposition från regeringen.
1 Kvalitetsutvärdering för lärande Högskoleverkets förslag till nya kvalitetsutvärderingar för högskoleutbildningar HSVs rapport 2009:25 R Högskolan i.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Examensarbeten Syftet med dagens möte är: att informera om föreslagna förändringar –Nya rutiner –Nya riktlinjer och anvisningar (remiss) att.
Nytt kvalitetssäkringssystem Baserat på en presentation av Lars Haikola.
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
1 Granskning av Högskolans kvalitetsarbete Presentationsmaterial , rev / btr Källa: Anvisningar för granskning av lärosätenas kvalitetsarbete.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
Senaste nytt från Högskoleverket Luleå 20 juni 2012.
Högskoleverkets granskning av pedagogik och ämnesdidaktik i lärarutbildningen Anders Jakobsson.
Tillsammans för världens säkraste vård
Detta är God Vård.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Kvalitetsutveckling och organisation vid LTU
Forsknings- och innovationspropositionen Prefektmöte
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
LTH – Forskningsnämnder och forskningsberedning Anders Axelsson, Rektor LTH Utbildningsdag 11 april 2012.
Nytt system för utbildningsutvärderingar Högskoleverkets rapport 2009:25 R Camilla Lindmark / Inger Bergström.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem - under utveckling Pär Brännström Utredare, Högskoleverket NU2010, 13 oktober 2010.
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Handlingsplan för utveckling av exploateringsprocessen Ansvar och befogenheter I exploateringsprojekt Utkast 3 Exploateringsgruppen /Susanne Ek.
Kvalitetsmått för elevhälsans medicinska insats
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Seminarium om tillgodoräknande
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
HUR KVALITETSSÄKRAS LÄRARUTBILDNINGARNA I EN NY ORGANISATION OCH HUR LÄNKAS DE IN I UNIVERSITETETS NYA KVALITETSSÄKRINGSSYSTEM? HEARING 18/5 OCH 19/5 BRITT-MARIE.
Kvalitetssäkring av högre utbildning – en framtida försäkring
Nationellt system för kvalitetssäkring av högre utbildning
Välkommen till studentdagen 2016
Hur kan ett Trackitperspektiv bidra till kvalitetsarbetet?
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv
Universitet och högskolors framtida roll – samspel med UKÄ
NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN
UKÄs nya kvalitetssäkringssystem
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Samverkan kring tre regeringsuppdrag
Tidig planeringsdialog för ökad samsyn mellan stat och kommun
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Utvärderingssystem
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Uppföljningen vid bristande kvalitet
Verktyget Utmärkelsen….
Strategin Statens roll i utbildningssystemet – slutrapport
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
NSHU – ny myndighet för främjande av högre utbildning
Presentationens avskrift:

Kvalitetsarbetet vid BTH Vicky Johnson Gatzouras 6 maj 2010

Kvalitetsarbetet vid BTH Riktlinjer: Kvalitetspolicy, anger utgångspunkterna för ett aktivt och integrerat kvalitetsutvecklingsarbete (fastställd 2008-12-05) Program och handlingsplan för kvalitetsarbete gällande utbildning på grund-, avancerad och forskarnivå (fastställd 2010-02-12)

Kvalitetsrådet Arbetar på uppdrag av rektor. Dess sammansättning: Ordförande FAK-representant GUN-representant Studeranderepresentant Doktorandrepresentant Sekreterare Har i uppgift att…. utveckla högskolans kvalitetsarbete och dess organisation och genomförande bereda underlag till rektor för beslut om handlingsplaner (på kort och lång sikt) analysera de samlade resultaten av det kvalitetsarbete som bedrivs inom högskolan stimulera erfarenhetsutbyte och nytänkande i kvalitetsfrågor inom högskolan bistå rektor med att ta fram underlag till högskolestyrelsen för uppföljningsrapport om kvalitetsarbetet och dess resultat

Kvalitetssamordnaren ansvarar för samordning och analys av det högskoleövergripande kvalitetsarbetet utgör ett administrativt stöd för kvalitetsrådet ansvarar för kvalitetssäkringsprocesser rörande utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå ansvarar för den högskoleövergripande kontakten med Högskoleverket i fråga om utvärderingar av högskolans verksamhet en resurs för sektionerna vid externa bedömningar samordning av och kvalificerat stöd till framtagningen av högskolans remissvar, andra yttranden och utredningar anordnar seminarium som ska inspirera till kvalitetsarbete och erfarenhetsutbyte o.d. utreder disciplinärenden och är föredragande i disciplinnämnden

Program och handlingsplan för kvalitetsarbete gällande utbildning på grund-, avancerad och forskarnivå 2010-2012 Bakgrund: Diskussioner kring kvalitetssystem under våren 2009 Högskoleverkets planerade utvärdering av BTH:s kvalitetssystem 2010 ställs in HSVs regeringsuppdrag: ett förslag till ett nytt system för kvalitetsutvärdering av högskoleutbildningar Pilottestar HSV direkt – för leverans av dokument och data Kvalitetsprogram och handlingsplan med studenten och kvalitet i utbildning i fokus fastställs

Program och handlingsplan för kvalitetsarbete gällande utbildning på grund-, avancerad och forskarnivå 2010-2012 Dokumentets struktur*: Kontinuerligt kvalitetsarbete Systematisk granskning och revidering av utbildningar Bedömning och examination av studerande Personalens kompetens och kompetensutveckling Lärandemiljö, resurser och stöd till de studerande Insamling och användning av nyckeltal och annan information Information till allmänheten * följer de riktlinjer för nationellt kvalitetssäkringsarbete, European Standards and Guidelines, som har tagits fram inom ramen för Bolognaprocessen med tillägget att dokumentet tar upp kvalitetsförbättringsåtgärder för utbildning på forskarnivå.

BTH:s kvalitetssäkringscykel

”Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen” (2009/10:139 ) Regeringens bedömning: ett nytt nationellt kvalitetssäkringssystem för universitet och högskolor bör bestå av kvalitetsutvärderingar av utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå och prövning av ansökningar om examenstillstånd förskjuta tyngdpunkten från förutsättningar och process (hur lärosätena jobbar) till utbildningarnas resultat (vad som uppnås) bedömningen bör göras utifrån granskning av studenternas självständiga arbeten, högskolornas självvärderingar i kombination med platsbesök vid lärosätena samt resultat från enkäter till tidigare studenter Högskoleverket bör ansvara för att dessa utvärderingar och prövningar genomförs ett samlat omdöme om utbildningens kvalitet på en tregradig skala utbildningar av hög kvalitet bör premieras genom ökade anslag, som bör tilldelas lärosätet. Resurstilldelningen bör starta 2013 det nya utvärderingssystemet bör påbörjas vid årsskiftet 2010/11

Vad innebär regeringens förslag? Universitetens och högskolornas ansvar för den egna organisationen och det egna interna kvalitetssäkringssystemet ökar Ökad frihet innebär ett ökat ansvar för universiteten och högskolorna att utforma sin egen verksamhet så att hög kvalitet utvecklas och bibehålls

Tack för att Ni lyssnade! Frågor?