Läsåret Ria Heilä-Ylikallio
Ingår i pedagogiska studier för lärare (60 sp i pedagogik) Omfattning: motsvarar ungefär 3 sp av 10 sp i modul 2. Inleds i modul 1.
Ingår i biämnesstudier (60 sp) i modersmål och litteratur för klasslärarstuderande med långt biämne. Omfattning: 5 sp
Att skriva vetenskaplig text inom en pedagogisk diskurs med relevans för modersmålets didaktik Att höja beredskapen för integrerande verksamhet mellan ämnen och skolformerna. Att planera, genomföra och rapportera en empirisk eller teoretisk undersökning eller ett didaktiskt utvecklingsarbete/experiment. Fackuppsatsen kan göras som pararbete. Bedömning: A-E (för K) ingår i modul 2 (Ä)
Individuell handledning enligt överenskommelse (även per e-post) vecka 15,16,17opponentseminarier Seminarierna är gemensamma för K och Ä- studerande. Fackuppsatsen lämnas in för bedömning en vecka efter opponentseminariet (X maj 2010). Kan ingå i portföljen (Ä).
Vecka 7 onsdag introduktion Vecka 14tisdag idé Vecka 16torsdag handledning Vecka 17 måndag opponentsem. torsdag opponentsem. Vecka 18måndag opponentsem.
En möjlighet att fördjupa något modersmålsdidaktiskt område Läromedelsgranskning, läroplansgranskning m.m. Göra en empirisk studie, klassrumsobservation, intervjuer... Utveckla någon del som passar in i pro graduarbetet
Fokusera på utvärdering i modersmål och litteratur (t.ex. respons) Utvärdera ett språkpedagogiskt teveprogram Space Trainees (Mediacity) Elevers självvärdering – varför inte pröva ut något i praktiken? Ställ de frågor du annars inte har tid att ställa! Läs de böcker du annars inte har tid att läsa!
TitelbladRubrik Namn Fackuppsats i modersmålets didaktik Åbo Akademi i Vasa 2010 Innehålltabeller, figurer, litteratur Inledningproblembakgrund syfte (nämn också material och metod) Teoretisk bakgrund innehållet i teorikapitlet styrs av syftet
Metod precisering av syfte (eventuella forskningsfrågor) val av undersökningsmetod (Vilken typ av kunskap är du intresserad av?) undersökningsgrupp datainsamling analysmaterial analysscheman eller analysmodeller etik (tillstånd, trovärdighet, tillförlitlighet) Resultat sortera, kategorisera, presentera beskriva – analysera - tolka Diskussion resultatsammanfattning, svar på forskningsfrågor koppla teori och empiri tolkning (Vad betyder dina resultat?) kritisk granskning av den egna undersökningen slutsatser, visioner, modersmålsdidaktiska utmaningar