Läsåret 2009-2010 Ria Heilä-Ylikallio

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
KANDIDATUPPSATS.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Gymnasiearbetet p..
Vad ska våra elever kunna när de går ut åk 3?
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
reliabilitet vid bedömning av vetenskapliga uppsatser
Vetenskaplig Metod.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt
Mål och betygskriterier
Rapportskrivning – rep.
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Formellt, skarpt och snyggt
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Riktlinjer för presentationer
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND IT-piloternas utbildning Månad 1 Månad 2 Månad 3 Månad 4 Introduktion och utbildning,Praktik 3 dagar/vecka,
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
Outline för dagens övning
Att arbeta vetenskapligt
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Teoretisk referensram
Nätverk kursplanepiloter
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2004, kapitel 8.
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
Socialpedagogiska innebörder
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Formellt, skarpt och snyggt
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
Skolutveckling genom aktionsforskning
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Åbo Akademi – Strandgatan Vasa1 Arbetsplan.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete Examensarbete 1 - T5 En introduktion till vetenskapligt arbete.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Problemformulering En introduktion på kursen
Mål/delmål: ……..…………………………………………………..
Workshop Arbetsplatslärande.
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Att studera vid öppna universitetet
Presentationens avskrift:

Läsåret Ria Heilä-Ylikallio

Ingår i pedagogiska studier för lärare (60 sp i pedagogik) Omfattning: motsvarar ungefär 3 sp av 10 sp i modul 2. Inleds i modul 1.

Ingår i biämnesstudier (60 sp) i modersmål och litteratur för klasslärarstuderande med långt biämne. Omfattning: 5 sp

 Att skriva vetenskaplig text inom en pedagogisk diskurs med relevans för modersmålets didaktik  Att höja beredskapen för integrerande verksamhet mellan ämnen och skolformerna.  Att planera, genomföra och rapportera en empirisk eller teoretisk undersökning eller ett didaktiskt utvecklingsarbete/experiment.  Fackuppsatsen kan göras som pararbete.  Bedömning: A-E (för K) ingår i modul 2 (Ä)

Individuell handledning enligt överenskommelse (även per e-post) vecka 15,16,17opponentseminarier Seminarierna är gemensamma för K och Ä- studerande. Fackuppsatsen lämnas in för bedömning en vecka efter opponentseminariet (X maj 2010). Kan ingå i portföljen (Ä).

Vecka 7 onsdag introduktion Vecka 14tisdag idé Vecka 16torsdag handledning Vecka 17 måndag opponentsem. torsdag opponentsem. Vecka 18måndag opponentsem.

 En möjlighet att fördjupa något modersmålsdidaktiskt område  Läromedelsgranskning, läroplansgranskning m.m.  Göra en empirisk studie, klassrumsobservation, intervjuer...  Utveckla någon del som passar in i pro graduarbetet

 Fokusera på utvärdering i modersmål och litteratur (t.ex. respons)  Utvärdera ett språkpedagogiskt teveprogram Space Trainees (Mediacity)  Elevers självvärdering – varför inte pröva ut något i praktiken?  Ställ de frågor du annars inte har tid att ställa!  Läs de böcker du annars inte har tid att läsa!

TitelbladRubrik Namn Fackuppsats i modersmålets didaktik Åbo Akademi i Vasa 2010 Innehålltabeller, figurer, litteratur Inledningproblembakgrund syfte (nämn också material och metod) Teoretisk bakgrund innehållet i teorikapitlet styrs av syftet

Metod precisering av syfte (eventuella forskningsfrågor) val av undersökningsmetod (Vilken typ av kunskap är du intresserad av?) undersökningsgrupp datainsamling analysmaterial analysscheman eller analysmodeller etik (tillstånd, trovärdighet, tillförlitlighet) Resultat sortera, kategorisera, presentera beskriva – analysera - tolka Diskussion resultatsammanfattning, svar på forskningsfrågor koppla teori och empiri tolkning (Vad betyder dina resultat?) kritisk granskning av den egna undersökningen slutsatser, visioner, modersmålsdidaktiska utmaningar