Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

2-årigt samverkansprojekt
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Nulägesanalys genom frågor
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Handlingsplan för matematikutveckling
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Bedömning av professionell kompetens
Pedagogisk dokumentation
Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Syftet med en personlig handlingsplan
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Vill du lära dig kort division?
Digitalt klassrum och nätbaserat möte Sommarens lärande stunder.
Lund Studentlitteratur
Eller formativt lärande…
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Lärares planeringsarbete!
Vad är du för typ av person?
Att synliggöra lärande
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Bra skolor kännetecknas av:
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Föräldraråd
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Läroplansträff Välkomna!.
Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Läroplansträff Välkomna!.
Reflektioner från grupperna No hands up…
Att vara professionell
”Alla vet hur en bra lärare ska vara, men få har träffat någon”
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Formativt och Summativt
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Elev loggbok.
Att jobba språkutvecklande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Formativ undervisning – träff 1. Tankar om att vara förstelärare  Hedrande att få detta uppdrag  Mycket att leva upp till.  Dubbla roller – både kollega.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
I mötet med dig ser jag mig själv Kollegiala observationer Cecilia Bergentz.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
From Great To Excellent
Bedömning i formativ mening
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Formativ undervisning – Workshop 2 - Lärandemål
Workshop 6 Gångjärnsfrågor.
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök Titta på INLÄRNINGEN inte bara på UNDERVISNINGEN Hattie You can’t just talk the talk, you have to ”walk the walk” as well. Gee Goda lärandemiljöer organiseras utifrån unika förhållanden Skolinspektionen Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök Better prepare than repair! John Polias Hur ser din lektion ut ur elevens perspektiv? Hattie Kollegialt lärande nyckelfaktor för framgångsrik skolutveckling. Skolverket När kocken smakar på soppan är bedömningen formativ, när gästen smakar är den summativ. Hattie Framtagen av Förstelärarna på Komvux Malmö Södervärn: Elisabet Bellander, Jennifer Brehmer, Camilla Eckersten och Patrik Sandberg 2015

Kollegabesökens syfte – att ge eleverna ökade möjligheter Observation av den praktiska undervisningen eller av andra relevanta situationer är den självklara metoden för att ta reda på om elevernas lärandemiljöer är effektiva. Klassrummet är en komplex plats där en mängd olika undervisnings- och inlärningsrelaterade interaktioner äger rum samtidigt, vilket gör det svårt att avgöra vad som ska observeras och vilka beslut som ska fattas. Helen Timperley identifierar några viktiga principer som kan underlätta beslutet. Det som observeras har en direkt koppling till det professionella lärandets fokusområde och innefattar lärarens lärandemål. Fokusområdena ska beslutas gemensamt av den person som observerar och den som blir observerad. Lärande partnerskap ska inte innehålla några obehagliga överraskningar. Kriterierna för att avgöra vad som är effektivt beslutas med utgångspunkt i den forskning och vetenskapliga litteratur som personen som observerar och den som blir observerad i förväg har enats om. Att delta i ett lärande partnerskap innebär att alla talar om samma sak som sin partner och använder de bästa tillgängliga informationskällorna. Kriterierna tar hänsyn till elevernas reaktioner, eftersom detta måste vara den huvudsakliga faktorn för att bedöma vad som är effektivt. Det som observeras blir fokus för ett samtal om professionellt lärande, som utformas i syfte att fördjupa förståelsen av kriterierna i praktiken och utveckla undervisningsmetoderna. Genom att tillsammans fastställa kriterierna för effektiva undervisningsmetoder och diskutera slutsatserna av observationerna kan man fördjupa den kollektiva kunskapen om specifika metoder, i synnerhet när elevernas reaktioner utgör en del av kriterierna. Genom att kontrollera elevernas resultat försäkrar man sig om att lärares deltagande i professionell utveckling verkligen resulterar i förbättringar av elevresultaten. Det gör det också möjligt för lärare att fördjupa sina kunskaper om fokusområdet och komma fram till vad eleverna behöver härnäst. Läraren bör ställa sig själva följande frågor: Hur effektivt har det vi lärt oss och gjort varit för att främja våra elevers lärande? Vad borde vi fortsätta med? Vad borde vi utveckla? Vad borde vi sluta med? Vilka nya utmaningar vad gäller elevernas lärande har blivit uppenbara, och vad behöver vi lära oss för att hantera dem?   Helen Timperley, Det professionella lärandets inneboende kraft, Studentlitteratur 2013

Förslag på arbetsgång vid kollegabesök Didaktisk tankekarta Förslag på arbetsgång vid kollegabesök A1 Vad? Hur? Arbetsgång A. Inför besöket Vad fokuserar vi på under passet? 5-10 min. Diskutera fokuspunkter. Se Ualen B. Lärarens egna reflektioner efter lektionsbesöket. 5-10 min. Fundera över vad som blev bra eller mindre bra utifrån fokuspunkterna. Vad? Varför? B. Kollegans reflektioner kring lektionsbesöket. 5-10 min. Fundera över vad som blev bra eller mindre bra utifrån fokuspunkterna. Hur? C. Gemensam uppföljning. Vad kan läraren utveckla och prova till nästa kollegabesök? 5-10 min. Diskutera tillsammans fokuspunkterna med formativt fokus. Vad provas till nästa gång? Varför? Öka måluppfyllelsen hos eleverna genom kollegial utveckling.

Besök av en kollega Om gruppen Klass Gruppstorlek Sal och tid Annat A2 Datum för besök Datum för uppföljning/feedback Kollegans namn Vad fokuserar vi på under passet ? Välj gärna en fokuspunkt från Ualen. 5-10 min. B. Lärarens egna reflektioner efter lektionsbesöket. 5–10 min. B. Kollegans observationer efter lektionsbesöket. 5–10 min. C. Vad kan läraren prova och utveckla till nästa kollegabesök? 5-10 min. Vad händer nu? Avslutat Nytt datum: Till nästa gång ska vi:

Förslag på arbetsgång vid kollegabesök Didaktisk tankekarta Förslag på arbetsgång vid kollegabesök B1 Vad? Hur? Arbetsgång A. Vad tittar jag på under lektionen? 5-10 min. Förmedla syftet med ditt lektionsbesök till kollegan. Se Ualen B. Kollegans egna reflektioner efter lektionsbesöket. 5–10 min. Fundera över vad som blev bra eller mindre bra utifrån fokuspunkterna. Vad? Varför? B. Dina egna observationer efter lektionsbesöket. 5–10 min. Fundera över vad som blev bra eller mindre bra utifrån fokuspunkterna. Hur? C. Vad kan jag ta med mig och prova i min undervisning? 5-10 min. Diskutera tillsammans fokuspunkterna med formativt fokus. Varför? Öka måluppfyllelsen hos eleverna genom kollegial utveckling.

Besöka en kollega Om gruppen Klass Gruppstorlek Sal och tid Annat B2 Datum för besök Datum för uppföljning/feedback Kollegans namn A. Vad tittar jag på under lektionen? Välj gärna en fokuspunkt från Ualen. 5-10 min. B. Kollegans egna reflektioner efter lektionsbesöket. 5–10 min. B. Dina observationer efter lektionsbesöket. 5–10 min. C. Vad kan jag ta med mig och prova i min undervisning? 5-10 min. Vad händer nu? Avslutat Nytt datum: Till nästa gång ska vi: