Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Advertisements

Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Centrala innehåll och kunskapskrav
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Utbildningen Förenkla - helt enkelt. Hur kan kommunen bli bättre på att möta företagen? = bättre företagsklimat.
Projekt Bemötande Växjö universitetsbibliotek Hösten 2006 – våren
Att arbeta praktiskt.
AU Digital samverkan LO Process
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Kommunkompassen Sundsvall Oktober Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll.
Näringslivet och universitetet Erfarenhet från samarbete med lokala företag och Compare Johan Eklund.
VerksamhetsutvecklingVerksamhetsutveckling I arbete med funktionshinder.
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Mälardalens kompetenscentrum för Hälsa och Välfärd MKHV
Välkomna till en dag om eArkiv
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
QULTURUM Mari Bergeling 2014 Kartläggning av stöd- och ledningsprocess Personcentrerad processkartläggning – PCP Före- byggande Identifiering av förutsättningar.
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
Företagsamma regioner runt hörnet Workshop, Reglabs årskonferens 2011 Lena Lundström & Bengt Westman.
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Strategiska perspektiv på verksamheten
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
Handlingsplan, ännu bättre service Vi vill bli ännu bättre! Vi ska bli ännu bättre!
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Gemensamma mål för samverkan Strategigrupp äldrevård Samverkansrutiner - primärvård, sjukhus och kommun Habo kommunMullsjö kommun.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Möte fackliga ref.grupp Vad händer – kort om Medborgarcenter Pågående aktiviteter Planer inför det fortsatta arbetet Frågor.
Självvärdering av service och verksamhetsutveckling med stöd av IT
Attraktiv Hemtjänst Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
April 2016 HSO Sjukersättning Frågor Assistansersättning Frågor Mina sidor Försäkringskassan informerar.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling kerstin wanhatalo – van rijn.
Hur är företagsklimatet i Sölvesborg?. Lokalt företagsklimat Handlar om förutsättningar för företagande Vi definierar företagsklimatet som summan av de.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Vilka aktuella frågor arbetar SKL med? Gunilla Glasare.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
på personer i behov av hjälp
Heby kommuns kvalitetspolicy
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Presentationens avskrift:

Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet ABVälkommen! Ett område som är viktigt är kommunens företagskontakter och hur de kan förbättras

Bakgrund - förbättrade näringslivskontakter! 8 av 10 företag Tillgänglig, god service, rättssäker, effektiv Brandtillsyn, bygglov, miljö- och hälsa, serveringstillstånd Svenskt Näringsliv, + 38 placeringar 2014, 231 Näringslivsstrategin Karolin! Tre förvaltningar och Närf NKI 67 är snitt i Sverige, Insiktmätning, nästa gång 2016

Förenkla helt enkelt! Utbildning i samarbete med SKL Kommuner som vill förbättra sina företagskontakter ”En väg in” och certifierad företagslots Arbetsgrupp: Jasmina Lilja, Mona Wrethman, Karolin Olsson, Ann-Britt Svedberg Styrgrupp: KDL Ann-Britt

Förenkla – hur gör andra? Hur gör vi? Utbildning i 4 steg Handla! Förenkla – hur gör andra? Hur gör vi? Företag och Kommunen Karolin !Nu steg 3 tillsammans med 7 andra kommuner Förträff

Vad har vi upplevt hittills? Företagens villkor och drömmar Teater och inspiration Det goda Värdskapet Erfarenheter från andra – hur hade du gjort? Skatteverket Vad säger forskningen? Kreativ i vardagen Mötas, lära, förstå och utveckla ideer Serviceskyldighet och myndighetsutövning Förändringsarbete Handlingsplan! Ann-Britt! Det goda värdskapet – alla är våra gäster oavsett ärende Skatteverket, vad lägger vi tiden på och vilka effekter ger det? Vad säger forskningen? Handläggarrollen – den strikta byråkraten, den fixande konsulten, den empatiske byråkraten (service och myndighetsroll går hand i hand)

Handlingsplan, nästa steg Attityder Information Organisation Samverkan Handläggning Karolin

Dags för action! Karolin

Den empatiske byråkraten! Den empatiska byråkraten: Förstår kunden Förmedlar kunskap Fattar rättssäkra beslut Är trygg i sin roll Vet vem vi är till för Värdeord i diskussioner Möjligheter Bemötande Effektivitet Stolthet Respekt Samverkan Ann-Britt

Utvecklingsområde – Vår attityd! Hur skapar vi ökat värde för kunden? Åtgärd: Utbildning för handläggare Inspirationsföreläsningar för handläggare Feedbackverktyg Värdegrund för service Syfte: ”Den empatiske byråkraten” Ann-Britt ,

Utvecklingsområde – Service Telefon- och öppettider Åtgärd: Införa telefontid, utifrån behov Öppettider utifrån kundbehov Syfte Ökad tillgänglighet för kunden Förbättrad arbetsmiljö Ann-Britt

Utvecklingsområde – Lärande Ökad kunskap om varandra Åtgärd: Nyanställda gör praktik hos andra enheter Interna studiebesök Goda exempel Syfte Ökad kommunikation Ökad kompetens Ann-Britt

Utvecklingsområde – Lärande Utvärdera Åtgärd: Avsätta tid för utvärdering Metoder för utvärdering Syfte Ökad kompetens Bättre service Ann-Britt

Utvecklingsområde – Service Kommunvägledare Åtgärd: Utreda förutsättningarna, för att Införa Kommunvägledare Syfte: Ökad service till kunden Kortare handläggningstider Ann-Britt

Utvecklingsområde – Lärande Erfarenhetsbyte, externt Erfarenhetsutbyte, extern Åtgärd Studiebesök andra organisationer Nyttja nätverk för utveckling Syfte Ökad kompetens Bättre service Ann-Britt

Service - Företagslots Åtgärd: Certifiering företagslots Etableringsgrupp Syfte Garanterad kompetens Marknadsföringsvärde Enklare för kunden Lära av varandra Samordna information Samverkan i gruppen Ann-Britt

Utvecklingsområde Kommunikation - Information Åtgärd Information på olika språk Checklistor i olika ärendetyper Svar på de vanligaste frågorna Syfte Rätt från början Kunden ökad kunskap Ann-Britt

Utvecklingsområde – Service E-tjänster Åtgärd Införa e-tjänster utifrån behov Syfte 24-timmars myndigheten Förbättrad service Ann-Britt

Utvecklingsområde Service - Blanketter Åtgärd Erbjuda hjälp att fylla i blanketter Förenkla blanketter Syfte Rätt från början Kompletta handlingar Kortare handläggningstid Bättre service Ann-Britt

Utvecklingsområde – Service LEAN LEAN – Värdeflödeskartläggning Åtgärd: Nuläges- och framtidsanalys Handlingsplan Uppföljning 30-60-90 En kartläggning/enhet/år Syfte: Ökad kundfokus Kortare handläggningstid Ann-Britt

Utvecklingsområde Kommunikation - Tjänstegarantier Årgärd: Beskrivning av tjänsten Vad kunden kan förvänta sig av oss Vad vi förväntar oss av kunden, för att vi skall kunna leverera tjänsten Syfte Ökad kommunikation Ann-Britt

Vad händer nu?? Möte arbetsgruppen Information KDL Information KS Näringslivsdialog Handlingsplanen genomförande! Arbetsgrupper

Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet Ove/Marie Tack för idag!

Service och bemötande E-tjänster Värdeflödeskartläggning (LEAN) Kommunkompassen - Handlingsplan Kommunikationsstrategi Anvisningar e-post/telefoni/kompetenskatalog Kvalitetsutmärkelsen Utmärkt Service Tjänstegarantier Synpunktshantering Hur involvera brukare i verksamhetsutveckling Mått som mäter brukartillfredställelse LiA – sex halva chefsdagar Diskriminering och kränkande särbehandling

Frågeställningar????? Behov i verksamheterna Målsättning och strategi Samordning av nuläge Service och bemötande som paraply för ”kvalitetsutveckling”? Organisation Resurser