Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sylteskolan F-6 Förskoleklass Nyckelpigan Getingen.
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Föräldramöte 12 september 2011
som underlag för skolutveckling och eget lärande
Närvaro!!.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Förbättringsområde enligt handlingsplan: ___________________________________ Mål: ________________________________________ Aktivitet (åtgärd/förändring.
Konsten att leda sig själv
Betyg och förmågor.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Vad bör en hälsopedagog kunna?
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
SP Tvär Mikael Svensson och Ann-Marie Skarrie
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Tro.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Delaktighet.
Kommunikation OL108A.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
Etik och ledarskap.
SAMARBETE - OM ATTITYD, FÖRSVAR OCH ATT BEVAKA EGNA INTRESSEN.
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS4 – LS5 Förbättringsteam.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
SUA – Skriva.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Kvalitetsredovisning ht-2014 vt Dungen. Normer och värden Hösten 2014 började med reflektioner kring normer och värden. Vi ville utveckla barnens.
Lära för livet!.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Tips för det praktiska ledarskapet
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Våra relationer och folkbibliotek
Svenska – skriva berättelser
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Presentationens avskrift:

Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv Vad anser vi? Ansvar Vilket är vårt ansvar? Reflektering Hur vet vi?

 Tekniska  Taktiska  Snabba  Bra spelförståelse  Frågeställare  Kommunikativa  Kunniga  Empatiska  Fördomsfria  Välbalanseade  Reflekterande

ta till sig kunskap förståelse tillämpa analysera sammanställa utvärdera

lyssna tala läsa skriva kommunicera utan ord

Ta ansvar Respektera andra Lösa konflikter Ta beslut ensam/grupp Ta roller i grupp

Formulera frågor Observera Planera Samla data Registrera data Organisera data Tolka data Presentera slutsatser

 Grovmotorik  Finmotorik  Spatial förmåga  Organisation  Tidsplanering  Säkerhet  Hälsosam livsstil  Situationsanpassning  Medvetna val

Vilka attityder vill man utveckla och uppmuntra hos spelarna för att de ska bli självständiga och trygga vuxna Uppskattning Engagemang Samarbete Kreativitet Nyfikenhet Empati Entusiasm Självständighet Integritet Respekt Tolerans Sedan förväntas det av spelarna att de ska kunna Använda allt de lärt sig genom att reflektera, göra rätt val och sedan agera.