1 Regionfullmäktiges uppdrag till BTH - införandet av hälsovalet ur ett medborgarperspektiv -

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Klicka här för att ändra format LOV att välja Klicka här för att ändra format LOV att välja LOV i norra Bohuslän ur brukarens perspektiv Välkomna till.
Advertisements

Kartläggning av energirådgivningen Stockholms län
Granskning av utredningar av vuxna från 18 år med missbruksproblem
Socialdepartementet Vårdkvalitet ur ett patientperspektiv SSN 23 november 2010.
Grupparbete 2 Hur tar vi nästa steg vidare ?
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Långsiktig beteendeinriktad behandling för livsstilsförändringar
Energiintelligent Dalarna Nätverksträff Dalakommunernas Energi- och klimatgrupp 30 januari 2014.
Landstinget i Östergötland
AU Digital samverkan LO Process
Beredningens uppgift 2008 Att identifiera hinder och möjligheter för personer utifrån Sexuell läggning Funktionshinder Ålder (25- eller 55+ ) för att skapa.
Vårdval Rehab
Patientupplevd vårdkvalitet
ÖVERGRIPANDE GRANSKNING 2010 ENKÄTUNDERSÖKNING KOMMUNSTYRELSEN Utskick till samtliga ordinarie ledamöter Excellent svarsfrekvens KS 100% KS och alla nämnder.
Välkommen till Ledardagen!
Modell för dyslexiutredning Arbetet startade i april 2010 Arbetsgruppen är geografiskt och kompetensmässigt tillsatt. - Vad är bäst för barnet? -Minsta.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Projekt eHälsa – Status maj 2013
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Projektledning.
Samverkan för det gemensammas bästa Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
1 Processen i Region Skåne Regional arbetsgrupp –identifiera målgrupper, –ta fram lämpliga kommunikationskanaler, –ta fram utbildningsmaterial, verktyg.
BjH 8 mars BjH 8 mars
Strategiska perspektiv på verksamheten
En säker e-tjänst till vården
VG Primärvård Dialogforum 5 december Frågor att ta upp: HSU- seminarium Träff med politiker Granskningar Akutmottagningar Aktuellt från VG PV-kontoret:
Vad är ett projekt? En grupp projektdeltagare utför under ledning av en projektledare en klart definierad uppgift, på en viss tid, med givna resurser.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Resultat av fokusgrupper Vad är en bra hjälp för dig i din situation?
Barns Röst. För och med: Barn med NPF år och yrkesverksamma inom BUP & Hab Mål: Ökad delaktighet i den egna vården Av: Riksförbundet Attention i.
 Inledning Arbete inför den strategiska planen  Lunch  Ögonmottagningen - Gunilla Nordlander  Läkemedel.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
HbA1c <50 efter kost beh
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
stöd för uppföljning och förbättring
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Delat beslutsfattande och SIP
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Helén Kastemyr Hälsovalsenheten
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Presentationens avskrift:

1 Regionfullmäktiges uppdrag till BTH - införandet av hälsovalet ur ett medborgarperspektiv -

2 BTH ska beakta medborgarnas synpunkter och upplevelser avseende: Information om Hälsoval Listning hos vårdgivare samt ev byte av vårdgivare Upplevd attityd hos olika vårdgivare ur patientperspektivet Faktisk förbättring av tillgängligheten Vilka faktorer som är viktiga för medborgaren vid val av vårdgivare

3 Grunder i arbetet Gemensam rapport till regionfullmäktige. Rapporten ska innehålla resultaten av arbetet och ev förslag till beslut Samarbetet med hälsovalskontoret är centralt. Arbete ska lägga grunden för en fortsatt uppföljning av hälsovalet ur ett medborgarperspektiv.

4 Aktiviteter/verktyg Aktiviteter ”på stan”/öppna bord med frågekort (fn ca 2300 svar i databasen) Storforum och andra aktiviteter med patient – och pensionärsorganisationer Brukarråd Kommunbesök Fokusgrupper Vårdbarometern (befolkningsenkät) Nationella patientenkäten Annan statistik, t ex listningsstatistik

5 Rapport Framåtsyftande Målgrupp – fler än regionfullmäktige? Tidplan –RF 29/6 –RS 10/6 –BTH NO 20/5, BTH SO 28/5, NV ?, SV ? –Rapportskrivning under april, avstämningar –Aktiviteter beredningarna avslutade i mars

6 Fokusgrupper Genomföras under mars NV: Fokusgrupper med ungdomar och brukare NO: Fokusgrupper med ungdomar och personer ”i – mitten – av livet”. SO: Fokusgrupper med småbarnsföräldrar SV: Fokusgrupper med brukare

7 Fokusgrupp - metoden Ett tydligt syfte: Vad vill man nå? Vilka frågor ska diskuteras? Avgränsningar Med vilka vill man diskutera? Samtalet leds av en samtalsledare som är neutral och inte deltar i själva diskussionen Samtalet dokumenteras på något sätt Frågeguide med öppna frågor som samtalsledaren följer upp En bra lokal BTH – ledamöter deltar inte i gruppen utan följer ”från sidan”, kan avrunda – följa upp.

8 Upplägg av frågeguide I hemmet - via telefon, webb, etc På väg till och från vårdenheten I reception/väntrum Mottagning/behandling Uppföljning - recept, remiss, lab.svar Före – under - efter