Den nya vattenförvaltningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Yttermalung Idre En dag om VATTEN. Dalälven  Dalälven avvattnar ett markområde ca. 6,5% av Sveriges yta.  Avrinningsområdet omfattar fjäll, skogar och.
Advertisements

Åtgärdsprogram och Miljökvalitetsnormer
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Att finna rätt lokaler för vattenbruk! Jens Andersson Regionförbundet Jämtlands län.
”Vattenlagar” och aktörer
Skånes miljömål och miljöhandlingsprogram med Nya skånska klimatmål Tommy Persson Miljöstrategiska enheten Miljöavdelningen
Samverkan kring vattenfrågor och kommunernas roll
KOMMUNALAVA-PLANER Kjell Jonsson Anna Myhr.
Riskhanteringsplaner - tidplan, struktur och innehåll
Vårt värdefulla vatten - en tillgång eller en belastning?
Vanliga åtgärder Niklas Holmgren, strateg
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
EU:s ramdirektiv om vattenpolitik
Åtgärdsbehov (vattenförvaltningen)
Klimatanpassning i den fysiska planeringen
Renare vatten i Stavbofjärden Carl-Albert Rydemark, Lida Gård
Lokalt omhändertagande av dagvatten (LOD)
Anders Rimne Verktyg för Åtgärder, Regionalt Deltagande och Analys inom VATTENförvaltningen underlag för kostnadseffektiva åtgärder mot övergödning.
VattenInformationsSystem Sverige - VISS
Tomas Ekelund Samordnare för Klimatanpassning
Oxunda vattensamverkan och Edsviken vattensamverkan
Många möjliga mål Morgan Johansson Skara kommun. Kommunen har ett brett ansvar Dagvatten Dricksvatten Avloppsvatten Vattendrag Sjöar Vattendirektivet.
Vattenförvaltning Dörrsån, 2008 Foto: Mattias Lindell.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Föredrag på Kommunalteknik
1 Regional bild av vatten- och avloppssituationen i omvandlingsområden Bernhard Jaldemark Andreas Egbäck Martin Bunn Länsstyrelsen i Jönköpings län.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Vattendirektivet Vattenförvaltning
Vattenmyndigheten för Södra Österjöns vattendistrikt
miljömål.se Miljömålens syfte: - Strukturerat miljöarbete
Vattenförvaltning / vattentjänster som möjlighet en fråga om utveckling, ekonomi och samverkan Vattenstämman den 15 maj 2012 Peter Sörngård.
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Politiskt seminarium …för ett gott liv i en livskraftig kommun Torsås 25 februari 2015.
Den framtida vattenförvaltningen och Nya Greppa Näringen Falkenberg Björn Sjöberg Västerhavets vattendistrikt.
Nytt från vattenmyndigheten Vattenråd Norr Pite Havsbad Bo Sundström.
Vattenkraft – påverkan på strandvegetationen Källa: Länsstyrelsen i Värmlands län.
Vatten och avloppsförsörjningsplan
PBL 2 kap 6§ Ny bebyggelse skall lokaliseras till mark som är lämpad….hänsyn till… översvämningar och erosion.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/9 Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling av förorenade områden.
Miljömålen – regional dialog Amanda Palmstierna miljömålsamordnare.
Vattenförsörjningsplaner
LOVA Lokala Vattenvårdsprojekt Statligt bidrag till lokala åtgärder för att förbättra havsmiljön Sofie Palmquist.
Miljösamverkan Skåne Verksamhetsplan
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Ola Gustafsson Chef Vattenstrategiska enheten Tfn: Mobil: E-post.
Miljökvalitetsnormer för vatten
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Planera och åtgärda landsbygdens avlopp. Vatten och avlopp i stadsplanering 1800-talet Sverige-urbanisering Epidemier, hygienproblem och odör 1900-talet.
Vattenförvaltning och vattenrådens roll
Rullbackarna Vattentäkt Samråd med allmänheten Mötet är ett samråd om miljökonsekvenser och omgivningspåverkan av en vattentäkt vid Rullbackarna.
1 Uppföljning av vattenförsörjning och avloppsrening.
Vatten i gränsen mellan stad och land Tilla Larsson Jordbruksverket Vattenenheten i Alnarp.
Beslut: Frågan om länets deltagande och agerande tas upp för diskussion och beslut på VAS-rådet ……. och lyfts därefter till KSLs samhällsbyggnadsberedning.
Anette Björlin Beredningssekretariatet för vattenförvaltning Miljöanalysenheten Länsstyrelsen i Stockholms län.
Arbetsformer XX vattenråd. 1 Arbetsformer vattenråd Vattenrådet har rollen som samverkansorgan inom avrinningsområdet i relation till ansvariga myndigheter,
Avloppshantering i Stockholms län – ett vägval i strategin för Ingen övergödning Vas-rådet den 13 februari 2014.
Uppdaterad Prioritering av regionalt och kommunalt vattenskydd i Stockholms län Anette Björlin, Länsstyrelsen i Stockholms län Göran Hanson,
Information till ansvariga politiker Bild: energikontornorr.se.
Dofsan – ett pilotprojekt
Detta är havsplanering
Detta är havsplanering
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Smidigt uttag från en databas: VISS
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Formalia VAS rådet 2014 Anders Ekström/Ordförande VAS.
Tidig planeringsdialog för ökad samsyn mellan stat och kommun
Strategisk VA-planering
Miljömålen består av tre slags mål
Miljömålen består av tre slags mål
Lokala åtgärdsprogram för vatten
Presentationens avskrift:

Den nya vattenförvaltningen Bild: Snärjebäcken. Foto: Lennart Johansson Den nya vattenförvaltningen - ett instrument i den kommunala planeringen Ingegärd Widerström Länsstyrelsen i Kalmar län

Utgångspunkter för ÖP-projektet Kommunala översiktsplanen enligt PBL ska behandla mark och vatten och kommunerna planerar markanvändningen och …detta får stor betydelse för hur ramdirektivets mål kan nås ÖP behandlar redan en hel del om vatten och vattenresurser. Det måste gå att utveckla och förbättra det ni redan gör.

Vem gjorde vad…- VM initiativtagare Projektet: Vattenmyndigheten för Södra Östersjöns vattendistrikt i samarbete med Länsstyrelsen i Kalmar län. Arbetsgrupp: Linus Karlsson, projektledare Robert Dobak, vattenmyndigheten Ingegärd Widerström, Länsstyrelsen Referensgrp: Representanter för Oskarshamn, Alvesta, Norrköpings kommuner, samt Naturvårdsverket, Boverket, SKL, Linköpings universitet och Vattenmyndigheten.

Delprojekt I (2005-06) Förstudie Undersöka aktualiteten av samtliga 91 kommuners ÖP inom distriktet (frågeforumlär till LST) - av 78 ÖP var 16st äldre än 15 år - genomsnittligt antagandeår var 1998 Mer än hälften av kommunerna behandlar någon/några vattenfrågor i ÖP Den finns andra vattenrelaterade planerings-dokument, vilka inte är kopplade till ÖP, som länsstyrelsens planerare ofta inte känner till Mellankommunalt arbete inkluderade vattenfrågor hos 41% av kommunerna (enkät från LST) = ca 1/3 i distriktet

Fördjupad granskning och analys av 9st utvalda ÖP. Delprojekt II (2006-07) Fördjupad granskning och analys av 9st utvalda ÖP. Kristianstad 1990 Sölvesborg 1991 Bromölla 2003 Jordbruksområde Kristianstadsslätten Grundvatten TYPOMRÅDEN Tingsryd 2006 Lessebo 1990 Ronneby 2006 Gles- och skogsbygds- område inom Ronnebyåns avrinningsområde Inlandsvatten Söderköping 2005 Vellinge 2002 Ronneby 2006 Kustkommuner med olika problematik Kustvatten

Fasta bedömningskriterier för typområden A. Övergripande Delkriterier B. Påverkan/problem C. Möjligheter D. Värdekärnor

Trappstegsmodellen (för granskning)

Typområde: inlandsvatten

Analys av ÖP – två spår PBL-spåret. Kommunernas ansvar för planering enligt PBL. Lämpligt/möjligt att behandla i ÖP. MB-spåret och VA-lagen. Kommunernas ansvar som tillsynsmyndighet enligt MB och ansvariga för VA-verksamheten enligt VA-lagen. Lämpligt/möjligt att behandla frågan med stöd av miljöbalkens bestämmelser. ÖP:s faktiska innehåll av vattenfrågor analyserades utifrån:

Typområde: grundvatten

BRA exempel i ÖP (PBL-spåret) Visa grundvattenförekomsterna på karta i ÖP Beskriv hur stort uttaget av grundvatten är, hur stor befolkning det räcker till, användare och potential. Kvantitet och kvalitet. Beskriv hur grundvattentillgångarna påverkas; industrier, punktkällor, reningsverk (kapacitet mm) odling, läckage, djurhållning, dess effekter och konsekvenser för markanvändning med riktlinjer (Kristianstad) = hela kedjan Vattenskyddsområden, befintliga, planerade, text och kartor. Ange/utreda riktlinjer. Skyddsbestämmelser (inre och yttre) påverkar markanvändningen.

BRA exempel i ÖP (MB-spåret) Åtgärdsbehov VA, separera dagvatten/ spillvatten, sanera kommunalt ledningsnät Begränsa kväveutsläpp från kommunala reningsverk Inventera alla enskilda avlopp Djurhållning, bättre stallgödselhantering Ekologisk odling Odlingsfria zoner vid vattendrag och sjöar Rådgivning för att minska gödselgivor och näringsläckage Omvandla gödsel till biogas Dagvattenhantering, LOD, mer våtmarker = konkreta åtgärder i kommunalt miljöarbete

BRA exempel i ÖP (PBL-spåret) Vattenkraftsutbyggnad – fiskens vandringsmöjligheter Översvämningsrisken ska alltid tas upp i ÖP, kartor! (miljö- och riskfaktor, PBL 4:5) Mellankommunala frågor ska alltid tas upp i ÖP – vattennyttjande uppströms och nedströms. Vattenkvaliteten en fråga för hela avrinningsområdet (Ronnebyån) Våtmarkernas mångsidiga värden och områden för att återskapa/nya våtmarker Enskilda avlopp från fritidsbebyggelse, inga nya punktutsläpp, förtätningar i bef. stugområden kan skapa förutsättningar för nya bättre VA-lösningar.

Exempel från ÖP Rekreation, turism, stränder, bebyggelse, naturvård. - Intressemotsättningar/exploatering Höjning av havsnivån, sandvandring, åtgärdsplan för skyddsvallar (Vellinge). Klimatperspektivet viktigt! Föroreningar från internationell hamnverksamhet Krisberedskap, räddningstjänst till befintliga yt- och grundvattentäkter. Fiskefrågor, reproduktions-uppväxtområden Reservvattentäkter, kommunala, privata vattentäkter

Miljökvalitetsmål - folkhälsa Sex av nio ÖP från 2002 eller senare, (dvs alla ”nya” ÖP,) behandlar miljökvalitetsmålen Sex av nio ÖP antagna 2002 eller senare (dvs alla ”nya ” ÖP) behandlar folkhälsoaspekter. Två av dessa enbart ur ett natur-rekreationsperspektiv

Slutsatser i projektet Underlagsmaterialet hos länsstyrelserna måste ses över. Det behövs regionalt, men också mellankommunalt då det finns fler aktörer för vattenförvaltningen inom avrinningsområden.Det måste vara planeringsanpassat underlag. ÖP är lämpligt instrument där Vattenförvaltningen ger möjlighet för integrerad planering. ÖP behandlar helheter, gör avvägningar och har en öppen och demokratisk process där allmänheten ges tillfälle till insyn och delaktighet. Bättre informationsutbyte och kommunikation mellan och inom kommuner och länsstyrelser om alla vattenrelaterade utredningar, program och åtgärder. ÖP = ”uppsamlingsplats”

Slutsatser i projektet (forts.) Fler aktörer och samordningsparters måste vara med på alla nivåer. Vattenråd är ett samarbetsforum = kanal för dialog till ÖP. Hur skall samarbetet gå till rent praktiskt? - Formulera/lokalisera strategisk markanvändning - Vilka effekter får dessa på vattenförekomster/miljöer - Konsekvenser för god vattenkvalitet? - Starta samarbetsprojekt inom avrinningsområdet - Formulera mål, policys, riktlinjer - Godkänn, besluta dessa - Inarbeta in i respektive kommuns ÖP Kommunvis Flera kommuner Kommunvis