Www.gu.se Stoicism Epikureism MORIA: Senantiken. www.gu.se Hellenism (323 f.kr – kristendomen) Det goda livet Döden Fri vilja.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
De eviga frågorna behöver ett svar
Advertisements

Etik och moral Vad innebär det?.
Livsåskådning och religion
Mediet är inte budskapet om sociala medier och den digitala tidsåldern Lars Ilshammar, Luleå
Demokrati & diktatur.
En genomgång av de kristna idéerna och trosuppfattning
Geografiska begrepp svåra ord
GRUNDADES AV BUDDHA CA 500 f. KR
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Problemsnack eller bygga lösningar.
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Från KARMA till NÅD “När man bestämmer sig för att åstadkomma det som är av ett kreativt inflytande – då är inte längre det väsendet under lagen av orsak.
Mänskliga rättigheter Demokrati och frånvaro av mänskliga rättigheter är en omöjlig kombination.
Jan Lif Rum 201, Olof Wijksgatan – RELIGIONSFILOSOFI.
Epikuréerna, hedonism och döden
Medeltiden: Ondskans problem och den fria viljans problem
Stoicism: En filosofi för svåra tider
Judendom Läran.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Varför finns ondskan? Text: Olov Fahlander
Buddhismen Grundad av Siddharta Gautama Ca 2500 år sedan (500 f Kr)
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset Tänker och känner? Hör?Ser? Säger och gör? SvårigheterFramgångar.
Etik- Modet att välja!.
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Gudstro och ondskan – kan de förenas ?
Ta ställning och handla!
Olika teorier och religiösa perspektiv
Hinduismen 4000 år gammal 800 milj. anhängare
Har du koll på buddhism?. Har du koll på buddhism?
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
BUDDHISMEN STILLHETENS TRO.
Etik och moral.
omniensen i monoteismen
MORIA: Frihet och utlitarism. Bentham, Mill och Sidgwick Yttrrande och livsstilsfrihet The harm principle Aktutilitarism (och tumregler)
enligt  judar,  kristna och  muslimer
MORIA: Immanuel Kant.
Etik Moral Filosofi.
Döden ur ett existentiellt perspektiv
MORIA: Medeltiden. Medeltiden (ca 400 – ca 1500 Teodicéproblemet Naturrätt Moralens natur (Dygder, plikter, sinnelag) Fri vilja.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Moria: Tidig feminism.
Centraletiska begrepp 2 Centraletiska begrepp 3 Konfliktbeteenden 4
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
Sanndi Luebi, Slottsstadens skola, Malmö –
MORIA: Frihet och utlitarism
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Buddhismen 2500 år gammal Bygger på Siddharta Gautamas lära
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Del 1 – mellanösterns bokreligioner
Jan Lif Rum 201, Olof Wijksgatan – RELIGIONSFILOSOFI.
Stoicism: En filosofi för svåra tider
Religion?.
Ämnesövergripande kunskapskontroller
Buddhismen.
Men vad är ’fri vilja’ för något?
Existentiella frågor i dödens närhet
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Har du koll på buddhism?.
Moralfilosofins historia (MORIA) John Eriksson Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
Kapitel 5 Mutationer.
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Tänker och känner? Hör? Ser? Säger och gör? Svårigheter Framgångar.
Världsbild, Gudssyn och liv
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Buddhism Buddhas lära.
Senantik levnadskonst
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Jesu lidande och död.
Presentationens avskrift:

Stoicism Epikureism MORIA: Senantiken

Hellenism (323 f.kr – kristendomen) Det goda livet Döden Fri vilja

Hedonism Cyreneikerna: det goda livet är ett liv fyllt av njutning Epikuros: njutning är avsaknad av lidande Negativ hedonism (Psykologisk hedonism: människans enda drivkraft är sökandet efter njutning)

Epikuros Det goda livet: enkelt, avskilt och i goda vänners lag Ett aktivt, utåtriktat (politiskt) liv skapar oro Undvika rädsla för döden och rädsla för gudar Tre slags behov 1.Naturliga och nödvändiga (mat) 2.Naturliga men icke-nödvändiga (sex) 3.Icke-naturliga (resultatet av konventioner eller sociala traditioner – ex. behov av att vara vackert klädd). Epikuros råd: Ett liv där vi fokuserar på att tillfredsställa de naturliga och nödvändiga behoven.

Lucretius dödsargument (elev till Epikuros) (Viktigt att slippa vara rädd för döden) Det finns ett oändligt antal personer som aldrig kommer existera Det är inte dåligt för personerna som aldrig kommer existera att de aldrig kommer att existera eftersom de inte finns. för att något ska kunna vara dåligt för en person måste den personen finnas Att dö betyder att man upphör att existera (upplösas till atomer) Eftersom en död person inte existerar finns det ingen person som drabbas av att vara död

Den fria viljans problem (en enkel start) Determinism: Allt som sker är konsekvenser av föregående tillstånd, varur de utvecklas i enlighet med någon uppsättning lagar – exempelvis naturlagar (eller guds vilja) Allting är orsaksbestämt (människors vilja, människors handlingar) För att vi ska kunna vara moraliskt ansvariga krävs det att vi hade kunnat handla annorlunda kunde vi inte handlat annorlunda, kan vi inte ha krav på oss att vi borde handlat annorlunda Alltså kan vi inte vara moraliskt ansvariga om determinismen är sann

Epikuréerna och den fria viljan Världen består av atomer som fogas samman – upplöses Atomerna beter sig oftast regelbundet – annars kaos Slump finns Eftersom slump finns handlar vi inte med nödvändighet på ett visst sätt. Alltså finns fri vilja!

Stoikernas fria vilja Världen är en enhet – naturen – Gud Allting är orsakat av tidigare händelser och naturlagarna Eftersom allt ligger utanför vår kontroll kan vi inte påverka det och det är meningslöst att försöka Det vi kan kontrollera är våra egna attityder till det som händer Vi kan välja att gilla det som med nödvändighet händer och acceptera naturens mål som vårt eget Problem: hur kan vi kontrollera våra attityder men inte vårt beteende?