Stoicism Epikureism MORIA: Senantiken
Hellenism (323 f.kr – kristendomen) Det goda livet Döden Fri vilja
Hedonism Cyreneikerna: det goda livet är ett liv fyllt av njutning Epikuros: njutning är avsaknad av lidande Negativ hedonism (Psykologisk hedonism: människans enda drivkraft är sökandet efter njutning)
Epikuros Det goda livet: enkelt, avskilt och i goda vänners lag Ett aktivt, utåtriktat (politiskt) liv skapar oro Undvika rädsla för döden och rädsla för gudar Tre slags behov 1.Naturliga och nödvändiga (mat) 2.Naturliga men icke-nödvändiga (sex) 3.Icke-naturliga (resultatet av konventioner eller sociala traditioner – ex. behov av att vara vackert klädd). Epikuros råd: Ett liv där vi fokuserar på att tillfredsställa de naturliga och nödvändiga behoven.
Lucretius dödsargument (elev till Epikuros) (Viktigt att slippa vara rädd för döden) Det finns ett oändligt antal personer som aldrig kommer existera Det är inte dåligt för personerna som aldrig kommer existera att de aldrig kommer att existera eftersom de inte finns. för att något ska kunna vara dåligt för en person måste den personen finnas Att dö betyder att man upphör att existera (upplösas till atomer) Eftersom en död person inte existerar finns det ingen person som drabbas av att vara död
Den fria viljans problem (en enkel start) Determinism: Allt som sker är konsekvenser av föregående tillstånd, varur de utvecklas i enlighet med någon uppsättning lagar – exempelvis naturlagar (eller guds vilja) Allting är orsaksbestämt (människors vilja, människors handlingar) För att vi ska kunna vara moraliskt ansvariga krävs det att vi hade kunnat handla annorlunda kunde vi inte handlat annorlunda, kan vi inte ha krav på oss att vi borde handlat annorlunda Alltså kan vi inte vara moraliskt ansvariga om determinismen är sann
Epikuréerna och den fria viljan Världen består av atomer som fogas samman – upplöses Atomerna beter sig oftast regelbundet – annars kaos Slump finns Eftersom slump finns handlar vi inte med nödvändighet på ett visst sätt. Alltså finns fri vilja!
Stoikernas fria vilja Världen är en enhet – naturen – Gud Allting är orsakat av tidigare händelser och naturlagarna Eftersom allt ligger utanför vår kontroll kan vi inte påverka det och det är meningslöst att försöka Det vi kan kontrollera är våra egna attityder till det som händer Vi kan välja att gilla det som med nödvändighet händer och acceptera naturens mål som vårt eget Problem: hur kan vi kontrollera våra attityder men inte vårt beteende?